שליח הבית הלבן בנושא איראן: "סנקציות חדשות צפויות בעתיד"

גורם בממשל האמריקני אמר כי למהלך טהראן יהיו השלכות כלכליות, שפרטיהן יפורסמו בתקופה הקרובה. ליברמן: "צריכים להיות מוכנים לפגיעה ישירה של איראן ביעדים ישראלים באזור"

זמן צפייה: 06:57

שליח הבית הלבן לנושא איראן, בריאן הוק, אמר היום (רביעי) כי מדינתו תטיל סנקציות על טהרן. זאת בתגובה להצהרת שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי מדינתו משעה את מחויבויותיה בחלק מסעיפי הסכם הגרעין. "איראן לא תחזיק אותנו בני ערובה עם הסחיטה הגרעינית שלה", אמר בשיחה עם כתבים. "מחוץ לעסקה יש לנו יכולת הרבה יותר טובה להתמודד עם הפעילות האיראנית לערעור היציבות במזרח התיכון. אנחנו רואים שלקמפיין הלחץ שלנו יש השפעה חיובית. נמשיך להפעיל לחץ מירבי על איראן עד שמנהיגיה ישנו את התנהגותם ויתנהלו כמו מדינה נורמלית. אתם יכולים לצפות לעוד סנקציות אמריקניות על איראן בעתיד".

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, שוחח בשעות אחר הצהריים עם מקבילו הבריטי, ג'רמי האנט. "אנחנו חולקים את עמדתה של בריטניה בנוגע לאיראן", אמר פומפאו במסיבת עיתונאים משותפת שקיימו השניים. "נמשיך לעבוד ביחד כדי לוודא שאיראן אין נתיב לנשק גרעיני". האנט הוסיף: "העובדה שלאיראן אין נשק גרעיני היא הישג דיפלומטי. אני ופומפאו מסכימים שזה יהיה צעד אחורה אם איראן תהפוך לגרעינית. אם ההסכם יופר - יהיו לכך השלכות".

ברחבי העולם הגיבו להחלטת איראן לסגת חלקית מההסכם. שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "האולטימטום שהציבה היום איראן מהווה סכנה מיידית ומוחשית לאינטרסים הביטחוניים של ישראל ושל מדינות העולם החופשי, ואין לראות בו אך ורק מאבקי כוחות בין איראן לארצות הברית", אמר. "לכן אנו צריכים להיות מוכנים גם להפעלת השלוחות האיראניות השונות כנגדנו והן לפגיעה ישירה של איראן ביעדים ישראלים באזור".

עוד בחדשות 13:

רוסיה: "הכרחי שאיראן תוכל לייצא נפט כחלק משימור הסכם הגרעין"

רה"מ בטקס האזכרה הממלכתי: "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני"

הסכם הגרעין והאולטימטום האיראני - כל מה שאתם צריכים לדעת

מייק פומפאו וג'רמי האנט בלונדון
מייק פומפאו וג'רמי האנט בפגישתם בלונדון | צילום: רויטרס

גם בצרפת לא נותרו אדישים להצהרה האיראנית ואמרו כי אם טהראן לא תכבד את התחייבויותיה, הטלת הסנקציות תעלה שוב על הפרק. שר ההגנה הצרפתי הוסיף כי "אין דבר גרוע יותר מהיציאה האיראנית מהסכם הגרעין, כיוון שהאירופים מעוניינים להמשיך לקיים את ההבנות".

ממשרד החוץ הגרמני נמסר כי גרמניה "מצרה על הצהרות המשטר האיראני, ומפצירה בטהרן לא לנקוט בצעדים אגרסיביים", והוסיף כי ברלין מעוניין לשמר את הסכם הגרעין במלואו – כל עוד איראן תתחייב לנושא.

לברוב, התייחס להצהרה של איראן והאשים את ארצות הברית בהתנהגות לא אחראית בנושא הסנקציות. לדבריו, כתוצאה מהחלטותיו של ממשל טראמפ, המצב שנוצר סביב הסכם הגרעין הוא "בלתי מתקבל על הדעת". בתוך כך, בקרמלין האשימו את מדיניות וושינגטון בנושא: "הנסיגה של איראן מהבנות הסכם הגרעין הן תוצאה של הפרובוקציות האמריקניות והלחץ הקיצוני על המשטר בטהרן".

זריף ולברוב במוסקבה
זריף ולברוב במוסקבה | צילום: רויטרס

כאמור, הבוקר כינסו שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב מסיבת עיתונאים שבה התייחסו להודעתה של טהראן להשעות את מחויבויותיה בחלק מסעיפי הסכם הגרעין - "כחלק משימור ההסכם הכרחי שאיראן תוכל לייצא נפט", הדגיש לברוב, והוסיף כי על המדינות החברות להמשיך לקיים דיונים על הסכם הגרעין איראני. זריף הצטרף לדבריו, ואמר כי "אנחנו יכולים להבטיח את המשך קיומו של הסכם, אם המעצמות האירופיות יעמדו בהתחייבויותיהן".

שר החוץ הרוסי תקף את פעולות ארצות הברית, ואמר כי הגברת הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון היא פעולה מצערת. "על ארצות הברית להתרכז בדמוקרטיה, ולא לאיים על מדינות אחרות", אמר לברוב, והוסיף כי "קריאותיה של ארצות הברית להגביל את ההשפעה האיראנית באיזור הן לא מציאותיות וחסרות סיכוי".

כזכור, הבוקר הודיעה איראן לשגרירי חמש המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה להפחית את התחייבויותיה לכמה מסעיפיו למשך 60 יום. במשך זמן זה, הציבה טהראן אולטימטום למעצמות לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות. במידה ואיראן לא תקבל את ההקלות שדרשה, היא תחריף את צעדיה, תסיר מעצמה את ההגבלות על רמת העשרת האורניום ותחזור להעשיר אורניום עד ל-20% - כך הודיעה המועצה לביטחון לאומי במדינה.

טראמפ חותם על יציאה מהסכם הגרעין
טראמפ חותם על יציאה מהסכם הגרעין | צילום: רויטרס

נוסף על כך, הודיעה טהראן על שדרוג הכור הגרעיני באראק. מדובר בכור שנמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין, שהאיראנים התחייבו לא להמשיך ולפתח אותו. הכור באראק נועד לייצור פלוטוניום, והוא חלק מהתוכנית הצבאית של משטר האייתוללות. כל זאת, לאחר שכזכור הממשל האמריקני הפעיל לפני כמה ימים סנקציות שאוסרות על איראן לייצא מים כבדים ולייצר אורניום מועשר.

לברוב, התייחס להצהרה של איראן והאשים את ארצות הברית בהתנהגות לא אחראית בנושא הסנקציות. לדבריו, כתוצאה מהחלטותיו של ממשל טראמפ, המצב שנוצר סביב הסכם הגרעין הוא "בלתי מתקבל על הדעת". בתוך כך, בקרמלין האשימו את מדיניות וושינגטון בנושא: "הנסיגה של איראן מהבנות הסכם הגרעין הן תוצאה של הפרובוקציות האמריקניות והלחץ הקיצוני על המשטר בטהרן".