"ארה"ב ערכה מתקפת סייבר ששיבשה את יכולת איראן לתקוף מכליות"

על פי ה"ניו יורק טיימס", הנשיא טראמפ הורה על הפעולה מיד לאחר שביטל את התקיפה הצבאית ברפובליקה האסלאמית, לאחר שזו הפילה מל"ט אמריקני. "גרם למחיקת מאגר נתונים משמעותי"

זמן צפייה: 02:09

בסוף חודש יוני נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביטל בשנייה האחרונה תקיפה אווירית נגד איראן, בתגובה לכך שהאחרונה הפילה מל"ט אמריקני בשטחה. אתמול (רביעי) דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי האמריקנים לא ביטלו את הנקמה, ובאותו היום ארצות הברית ערכה מתקפת סייבר ששיבשה, בהצלחה, את יכולתם של משמרות המהפכה לתקוף מכליות נפט.

על פי הדיווח, מתקפת הסייבר האמריקנית פגעה ביכולת של טהראן לתקוף מכליות בכך שלמעשה "מחקה מאגר נתונים משמעותי" ששימש את משמרות המהפכה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

דקה אחר דקה: כך החליט טראמפ לבטל את התקיפה באיראן

רוחאני על האפשרות שייפגש עם טראמפ: "קודם כול שיסיר הסנקציות"

סולימאני מאיים: "הפעולות המשוגעות של ישראל – מאבקה האחרון"

שבר מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים | צילום: חדשות 13

כזכור, טראמפ אמר כי הוא הורה לעצור את התקיפה האווירית מאחר וזו "תגובה לא מידתית". על פי הדיווח בעיתון, הבית הלבן ראה במתקפת הסייבר תגובה פרופורציונלית יותר מאשר פעולה צבאית.

ברנדון ולריאנו, מומחה לאבטחת סייבר ויו"ר המחלקה לחדשנות צבאית באוניברסיטת חיל הנחתים, אמר כי המהלך האמריקני נתן למעשה אפשרות נוספת למלחמה. "זו הייתה תגובה שהקטינה את הסיכוי למלחמה", אמר.

עוד הוסיף כי האיראנים צריכים "להיות קצת יותר עמומים עם היכולות הצבאיות שלהם באזור", במובן זה שמההחלטה האמריקנית עולה שהייתה מודעות ליכולות ולפעולות של האיראנים.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

כזכור, בסוף חודש יוני איראן הפילה מל"ט אמריקני לאחר שלטענתה חדר לשטח האווירי שלה, והופל באזור מצרי הורמוז. הנשיא טראמפ זעם על הפעולה הצבאית נגד מדינתו, ותכנן מתקפה אווירית על הרפובליקה האסלאמית. אלא שכמה שניות לפני התקיפה, טראמפ חזר בו, ולטענתו: "היינו דרוכים ומוכנים לתקוף אתמול בלילה שלושה אתרים שונים וכששאלתי כמה אנשים ימותו, הגנרל ענה לי ש-150. עשר דקות לפני התקיפה הוריתי לעצור אותה - כי זו תגובה לא מידתית להפלת מל"ט". לאחר מכן, טראמפ הבהיר כי "בניגוד לדיווחים, מעולם לא נסוגותי מתקיפה באיראן, רק עצרתי אותה בשלב זה".

יומיים לאחר התקרית, עיתון ה"ניו יורק טיימס" פרס את הצעדים שהובילו להכרעה לבטל את התקיפה.

טראמפ התייעץ עם גנרלים ודיפלומטים, מחוקקים ויועצים - ואף נועץ עם טאקר קרלסון, עיתונאי מרשת פוקס ניוז. המהלך הדגים עד כמה תהליך קבלת ההחלטות של טראמפ שונה מזה של קודמיו בתפקיד: טראמפ סומך על תחושותיו יותר מאשר על הנחיות, מחפש אחר מקורות הדרכה בלתי שגרתיים ומוכן לחלוק על דברי יועצים.

ג'ון בולטון נואם בירושלים
ג'ון בולטון נואם בירושלים | צילום: רויטרס

בעוד שיועצי הביטחון הלאומי עודדו את הנשיא לנקוט בפעולה צבאית, קרלסון אמר לטראמפ כי מענה לפרובוקציות של איראן באמצעות כוח יהיה "צעד משוגע", והזהיר אותו כי מלחמה עם טהראן תביא לכך שלא ייבחר פעם נוספת לנשיאות. דבריו של קרלסון השפיעו ככל הנראה על טראמפ, בבואו לקבל את ההחלטה המכרעת. חרף הפרסונה הציבורית שדבקה בו, טראמפ בחר פעמים רבות להימנע משימוש בכוח, מתוך תפיסה כי ארה"ב שילמה כבר מחיר כבד על מעורבותה בעימותים במזרח התיכון, ומתוך חשש לחזור על טעויות שעשו קודמיו בתפקיד.

"כל מי שהביע ביקורת על החלטת הנשא להימנע מתקיפה – צריך להכיר תודה על כך שהוא לא זה שהיה צריך לקבל את ההחלטה הזו", הצהיר הסנאטור הרפובליקני ג'ים ריש, שנכח בבית הלבן באותן שעות גורליות. "ראיתי את הנשיא מתייסר על כך".