ארה"ב תכנס ועידה בין-לאומית בסוגיית האיום האיראני במפרץ

בריאן הוק, השליח האמריקני לענייני איראן, הודיע על התכנסות שנייה שתיערך בבחריין בעוד כמה שבועות, בהשתתפות 65 מדינות • זריף באו"ם: "הסנקציות האמריקניות הוטלו בניגוד לחוק הבינ"ל"

המתיחות במפרץ: בראיין הוק, השליח האמריקני לענייני איראן, הודיע הערב (רביעי) כי ארצות הברית תכנס בעוד כמה שבועות ועידה נוספת באל-מנאמה בירת בחריין, בהשתתפות 65 מדינות, שתעסוק בסוגיה האיראנית ובמתיחות באזור המפרץ הפרסי.

בתוך כך, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, תקף הערב מעל בימת האו"ם בניו יורק וגינה את הסנקציות שהטילה ארה"ב על דיפלומטים איראנים שחיים בעיר, וטען כי הן "לא אנושיות, הוטלו בניגוד לחוק הבין-לאומי ומהוות את האיום הגדול ביותר על פיתוח איראן ושכנותיה".

בנוסף, באתר התקשורת האמריקני "פוליטיקו", דווח כי הסנאטור הרפובליקני ראנד פול ביקש להיפגש עם זריף פנים אל פנים במהלך ביקורו בוושינגטון. זאת, על מנת לנסות ולצמצם את המתיחות בין המדינות.

לכתבות נוספות בנושא: 

רוחאני: "אם יוסרו הסנקציות – מוכנים לדבר עם ארה"ב עוד היום"

גורמים אמריקנים: ארה"ב לא תטיל סנקציות על שר החוץ האיראני

"טהראן הסיטה מכלית נפט מאבו דאבי – עקבותיה נעלמו"

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

ברקע המתיחות בין איראן לבריטניה סביב מעצר המכלית האיראנית "גרייס 1" בגיברלטר והחלטת בריטניה לתגבר את כלי השיט במפרץ, הודיע הערב משרד ההגנה הבריטי כי מטרת תגבור האוניות באזור היא להגן על האינטרסים הבריטיים ולאפשר את חופש התנועה.

אמש דווח ברשת CNN כי גופי המודיעין האמריקניים סבורים שמשמרות המהפכה האיראניות הסיטו בסוף השבוע ממסלולה מכלית נפט של איחוד האמירויות הערביות, ומאז נעלמו עקבותיה ואבד הקשר עם אנשי הצוות. לפי הדיווח, גורמים באיחוד האמירויות מאמינים שאיראן חיבלה או גררה את כלי השיט, שנעלם סמוך לאי קשם אשר במצרי הורמוז כשהוא שט תחת דגל פנמה.

Oil Supertanker Grace 1 Sits Anchored In Waters Of The British Overseas Territory Of Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

ביום שני התייחס זריף להסכם הגרעין ואמר: "איראן לא רוצה מלחמה, דלתות המשא ומתן פתוחות לרווחה אם טראמפ יסיר את הסנקציות". עוד הוסיף כי "לאיראן אין אינטרס בבניית פצצה גרעינית".

מוקדם יותר באותו היום התכנסו בבריסל שרי החוץ של האיחוד האירופי, במטרה לדון במשבר המערב מול איראן, ולנסות להציל את הסכם הגרעין שנחתם מ-2015. בפגישה תקף שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, את מדיניות ארצות הברית בנושא הסכם הגרעין עם איראן. "ארצות הברית היא בת בריתנו הטובה ביותר", אמר. "אך אנו לא מסכימים עם מדיניותה בנוגע להסכם הגרעין האיראני".

ג'רמי האנט, שר החוץ הבריטי
ג'רמי האנט, שר החוץ הבריטי | צילום: רויטרס

על אף שאיראן חצתה לפני כשבוע את רף האורניום המועשר עליו הוסכם בהסכם הגרעין ב-2015, האנט טוען כי עדיין ניתן להציל את העסקה. "הסכם הגרעין עדיין לא מת, ואנו מחפשים דרכים לשמר אותו", אמר. "יש עדיין חלון הזדמנויות להשיב את טהראן לשולחן המשא ומתן – אך הוא הולך ומצטמצם. יש בידינו לפחות שנה עד שאיראן תשיג נשק גרעיני".

ביום ראשון אמר נשיא איראן חסן רוחאני במהלך נאום ששודר בטלוויזיה הארצית במדינה, כי "תמיד האמנו במשא ומתן, אם ארצות הברית תסיר את הסנקציות הכלכליות ותשוב להסכם הגרעין, אנו מסכימים לקיים שיחות עוד היום, ברגע זה - ובכל מקום".

על מנת להביא להרגעת המתח באזור המפרץ, צרפת, בריטניה וגרמניה - המעצמות האירופיות שחתומות על הסכם הגרעין, פרסמו הצהרה משותפת שבה נמסר כי הן "מאמינות שהגיע הזמן לנהוג באחריות ולחפש אחר דרכים לעצור את ההסלמה ולחדש את הדיאלוג". זריף, שנחת בניו יורק לקראת ועידת האו"ם, תקף את מדינות אירופה על שאינן משקיעות מספיק בשימור ההסכם ושמתייצבות באופן ברור לצידה של ארצות הברית, לטענתו.

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

ביום שישי, דווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי שני גורמים אמריקנים כי ארצות הברית החליטה לעת עתה שלא להטיל סנקציות על זריף, על מנת להשאיר את הערוץ הדיפלומטי מול טהראן פתוח. זאת, חרף הצהרתו של שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין בחודש שעבר, לפיה זריף יוכנס "לרשימה השחורה".

כזכור, בשבוע שעבר איראן הודיעה שהעלתה את רמת העשרת האורניום ל-4.5%. פקחי האו"ם אימתו את הודעת הרפובליקה האסלאמית, ומסרו כי אכן חרגה מעל למגבלה עליה סוכם בהסכם הגרעין, העומדת על 3.67%. הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אף אישרה כי מאגר האורניום המועשר שברשות איראן עומד כעת על 213.5 ק"ג, וחצה את הסף המוסכם בהסכם הגרעין - 202.8 ק"ג.