מלחמת הסחר ממשיכה: סין תעלה מכסים על סחורה אמריקנית

לאחר שווישנגטון העלתה מכסים על מוצרים המיובאים מבייג'ינג, האחרונה הגיבה בהעלאת מס על מוצרים אמריקניים בשווי 60 מיליארד דולר. ברקע המהלך, נרשמו ירידות במדדים המובילים בוול סטריט

נשיא ארהב טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג | צילום: רויטרס

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין: סין הודיעה היום (שני) כי החל מהראשון ביוני היא תעלה את המכסים על סחורה אמריקנית בשווי של 60 מיליארד דולר. זאת, בתגובה להעלאת המכסים על סחורות מיובאות לארצות הברית מסין, שנכנסה לתוקפה ביום שישי, בהתאם לאיום מצד הנשיא טראמפ, על רקע הקשיים בגיבוש הסכם סחר חדש. בעקבות מלחמת הסחר, בוול סטריט ירד מדד הדאו ג'ונס בכ-2.25% ומדד הנאסד"ק בכ-3%.

בתוך כך, מחלקת המסחר האמריקנית הוסיפה שש חברות טכנולוגיה סיניות לרשימת הארגונים שאסור לייצא אליהם טכנולוגיות אמריקניות רגישות. כמו כן, נוספו גם חמש חברות שבסיסן באיחוד האמירויות וחברה פקיסטנית אחת.

לעוד כתבות בנושא: 

מלחמת הסחר מחריפה: טראמפ העלה את המכס על סחורות מסין

טראמפ לנתניהו: צנן הקשר עם סין או שהיחסים עמנו עלולים להיפגע

דיווח: ה-CIA האשים את וואווי בקבלת מימון ממשרד הביטחון הסיני

 

מוקדם יותר היום, טראמפ הזהיר את סין שלא להגיב להעלאת המכסים על סחורות שמיובאות לארצות הברית מסין כדי לא לדרדר את המצב, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "סין תפגע בעצמה מאוד אם לא תנהל קשרי מסחר עם ארצות הברית". את הדברים כתב לאחר שדובר משרד החוץ הסיני הודיע הבוקר כי ארצו לא תיכנע ללחץ זר על כלכלתה.

טראמפ אף צייץ כי "העלאת המכסים יכולה להימנע אם יצרנים יעבירו את הייצור מסין למדינות אחרות. אני אומר לנשיא שי ג'ינפינג ולכל בני הברית של סין כי אם לא תהיה עסקה סין תיפגע בצורה קשה מאוד וחברות יאולצו לעזוב אותה. יקר מדי לקנות בסין, הייתה לכם עסקה מצוינת שכמעט הושלמה, אך נסוגתם ממנה".

נשיא ארהב טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג
נשיא ארהב טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג | צילום: רויטרס

כאמור, ביום שישי נכנסה לתוקפה העלאת המכסים האמריקנית על סחורות מיובאות מסין. בעקבות המהמלך, שיעור המכס על סחורות בשווי 200 מיליארד דולרים זינק מ-10% ל-25%. ממשרד המסחר הסיני נמסר כי הם "מצרים על ההחלטה שקיבלה ארצות הברית", וכי "יינקטו בצעדים הכרחיים". במקביל לכניסתם לתוקף של הסנקציות האמריקניות, נפגשו הנציגים האמריקניים, הנציג לשיחות רוברט לייזר ושר האוצר סטיב מנוצ'ין, עם סגן נשיא סין ליו הי, כדי לנסות להתגבר על הקשיים ולהגיע להסכם.

שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם מקוות שהסכם שייחתם יסיים כעשרה חודשים של מלחמת סחר בניהן. אם לא ייחתם הסכם, סביר שהצעדים מצד שני הצדדים יחריפו, מה שיביא לעלייה משמעותית בעיקר במוצרים המיובאים מסין, בהם סלולאר, אלקטרוניקה, טקסטיל וסחורות נוספות.

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין מתקיימת על רקע אג'נדה כלכלית בדלנית שמנהיג הנשיא טראמפ בבית הלבן, שמבקש להעדיף מוצרים אמריקניים על פני יבוא. לטענתו, היקף הייבוא פוגע בכמות המשרות בארה"ב ומביא לאבטלה; מתנגדי המדיניות הזו טוענים כי העלאת מכסים תפגע לבסוף בצרכן האמריקני, שכן העלאת המכסים תגולם בהעלאת מכירים מסיבית על המוצרים הסינים המבוקשים.