"איום מיידי": ארה"ב הטילה סנקציות על סוכנות החלל האיראנית

מספר ימים לאחר שהתפוצץ הלוויין האיראני על כן השיגור, הודיע משרד האוצר האמריקני על עיצומים נוספים נגד תוכנית החלל של טהראן, בטענה כי היא משמשת כיסוי לניסיונותיה לפתח טילים בליסטיים

דונלד טראמפ וחסן נסראללה
דונלד טראמפ וחסן נסראללה | צילום: gettyimages

ממשל טראמפ הטיל אתמול (שלישי) סנקציות חדשות על סוכנות החלל האיראנית, בטענה כי היא פיתחה בחשאי טילים בליסטיים במסווה של תוכנית לשיגור לוויינים. משרד האוצר האמריקני ציין כי מדובר בעליית מדרגה נוספת במתיחות בין שתי המדינות.

הסנקציות מכוונות כלפי סוכנות החלל האיראנית, מרכז מחקר החלל של איראן והמוסד לחקר אסטרונאוטיקה. לאחר ההודעה על הטלת הסנקציות, אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי "ארה"ב לא תאפשר שאיראן תעשה שימוש בתוכנית שיגור החלל שלה ככיסוי לתוכנית פיתוח הטילים הבליסטיים שלה".

מייק פומפיאו נואם בשוויץ
מייק פומפיאו נואם בשוויץ | צילום: רויטרס

פומפאו ציין כי ניסיון השיגור הכושל של איראן בשבוע שעבר "מדגיש את מיידיות האיום". כמו כן הוסיף: "העיצומים צריכים להוות תמרור אזהרה להקהילה המדעית הבין-לאומית ולהבהיר כי שיתןף פעולה עם תוכנית החלל האיראנית עשויה לתרום ליכולתה לפתח טילים נושאי ראש נפץ גרעיני".

בתוך כך, אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, לסוכנות הידיעות האיראנית "איסנא" כי נשיא איראן, חסן רוחאני, יודיע בקרוב על צעדי הנסיגה הבאים מההתחייבויות במסגרת הסכם הגרעין. עם זאת, הוסיף זריף, הנסיגה מהתחייבויות ההסכם אינה בהכרח מסמנת את סופו של המשא ומתן עם המערב.

ביום חמישי האחרון כשלו האיראנים בשיגור לוויין לחלל. לפי הדיווחים, ניסיון השיגור בוצע מבסיס החלל "חומייני" שבצפון המדינה, אך הלוויין התפוצץ על כן השיגור שלו. מדובר בניסיון הכושל השלישי של משמרות המהפכה לשגר השנה לוויין לחלל.

התמונה שפרסם טראמפ מאתר שיגור הלוויין האיראני
התמונה שפרסם טראמפ מאתר שיגור הלוויין האיראני | צילום: טוויטר

יום לאחר ניסיון השיגור, פרסם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בטוויטר תצלום לוויין של מה שנראה כאתר שבו נכשל ניסיון השיגור של הלוויין האיראני, וטען כי למדינתו אין קשר לכשלון.

"ארה"ב לא הייתה מעורבת בתאונה הקטסטרופלית בזמן ההכנות האחרונות לשיגור הלוויין Safir SLV באתר סנמן 1 באיראן", כתב. "אני מאחל לאיראן בהצלחה בבירור של מה שהתרחש באתר 1".

בתמונה שצירף לציוץ, ניתן לראות את הרכבים וכן השיגור שנפגעו לכאורה במהלך ניסיון השיגור הכושל. מקור התמונה לא ידוע, שכן זו הפעם הראשונה שבו היא פורסמה, ורבים תוהים אם מדובר בחשיפה של מידע מסווג מצד נשיא ארה"ב.


שר התקשורת והטכנולוגיה של איראן, מוחמד ג'וואד אזרי ג'אהרומי, הכחיש את הדיווחים לפיהם הלוויין נהרס, אך לא התייחס לשיגור הכושל לכאורה. "מסתבר שהיו דיווחים לפיהם הניסיון השלישי לשגר לוויין לחלל נכשלו", כתב בטוויטר. "למעשה, נאהיד 1 במצב טוב, ונמצא כעת במעבדה. כתבים מוזמנים לבקר במעבדה". לאחר מכן הוזמנו כתבים למעבדה, שם הוצג לכאורה הלוויין כשהוא שלם וללא פגע.