שר ההגנה האמריקני: איראן מתקרבת לאט לנקודה שתאפשר קיום מו"מ

כמה ימים לאחר שהנשיא טראמפ הודיע כי הוא לא פוסל אפשרות לשוחח עם עמיתו האיראני, אמר מארק אספר במהלך ביקורו בלונדון כי האמריקנים רואים התקדמות גם מצדה של טהראן לקראת פגישה אפשרית

זמן צפייה: 00:26

שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, אמר היום (שישי) כי "נראה שאיראן מתקרבת באיטיות לנקודה שבה ניתן יהיה לקיים עמה שיחות, ויש תקווה שזה גם יקרה". את הדברים אמר אספר ימים ספורים לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצהיר כי הוא פתוח לפגישה אפשרית עם הנשיא האיראני חסן רוחאני באספה הכללית של האו"ם שתתקיים החודש בניו יורק.

אספר הסביר כי דבריו מגיעים בעקבות אמירות האיראנים בפסגת ג'י-7. "מדובר בהתקדמות חיובית - מאז ומעולם מטרתנו הייתה להביא את איראן לשולחן המו"מ ולפעול מולה באפיקים דיפלומטיים. הנשיא טראמפ היה ברור ביותר לגבי נכונותו להיפגש עם איראן ללא תנאים מוקדמים", אמר.

לכתבות נוספות בנושא: 

איראן תודיע היום על צעד נוסף בנסיגתה מהסכם הגרעין

רוחאני: הצעד הבא בנסיגה מהסכם הגרעין – פיתוח צנטריפוגות

איראן: "נותנים למעצמות האירופיות חודשיים להצלת הסכם הגרעין"

זריף
''נמכור נפט למי שירצה''. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

בתוך כך, חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האיראניים, הצהיר כי "אף אחד לא יקיים שיחות עם ארצות הברית מכיוון שכולם יודעים שמשא ומתן הוא חלק ממשחק שעוזר לאויב להשיג את מטרותיו".

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, אמר לתחנת הרדיו KCMO בקנזס כי "הצעדים של איראן, המהווים נסיגה מהסכם הגרעין, הם בלתי מתקבלים על הדעת".

מארק אספר, שר ההגנה ארה''ב
מארק אספר, שר ההגנה האמריקני | צילום: רויטרס

אתמול שיגר זריף מכתב לאיחוד האירופי, שבו הודיע כי איראן נסוגה מכל המחויבויות שלה, הנוגעות למחקר ופיתוח, במסגרת הסכם הגרעין משנת 2015. זריף הצהיר כי לאור פרישתה של ארצות הברית מההסכם ולאור חוסר יכולתה של אירופה למלא אחר ההתחייבויות שלה - טהראן תימנע מכל חובותיה בתחום המחקר והגרעין.

מוקדם יותר אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשרות למשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן, ובתדרוך לכתבים במהלך ביקורו בלונדון אמר כי "אני בטוח שטראמפ ינקוט בגישה מפוכחת ותקיפה יותר בהרבה - שזהה לגישה הישראלית. אני לא אומר לנשיא ארצות הברית את מי לפגוש ומתי". לדבריו, "קיימת האפשרות שטראמפ ורוחאני ייפגשו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בעוד כמה שבועות, או במועד מאוחר יותר, אך איני יודע אם פגישה כזו אכן תתקיים". 

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

ביום רביעי התייחס רוחאני למגעים סביב הסכם הגרעין ואמר כי "לא סביר שנגיע בקרוב להסכמות עם האיחוד האירופי בקשר להסכם. לאחר הצעד השלישי של הפחתת המחויבות שלנו להסכם, אנו נותנים למדינות האיחוד דד ליין של כחודשיים על מנת להציל אותו. הצעד הבא יהיה החשוב ביותר שנקטנו עד עכשיו, הוא יאיץ את פעילות הגרעין של איראן ויהיו לו השפעות מרחיקות לכת". נוסף לכך, דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, ברהוז קאמלבאנדי, אמר כי "מדינתו מסוגלת להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים".

בתוך כך, בתקשורת האיראנית יש דיווחים סותרים לגבי כוונותיה של המדינה. לפי הטלוויזיה הממלכתית, איראן דחתה את ההצעה האירופית להלוואה של 15 מיליארד דולרים, בעוד שמוקדם יותר דווח כי סגן שר החוץ עבאס ארקאצ'י, אמר שמדינתו תהיה מוכנה לשוב לשולחן המשא ומתן בנוגע להסכם הגרעין - רק אחרי שתקבל 15 מיליארד דולר של אשראי מצרפת.

"לא סביר שאירופה תנקוט בצעדים אפקטיביים לפני מחרתיים, לכן הפחתת המחוייבות האיראנית השלישית במסגרת הסכם הגרעין תצא לפועל במועדה", אמר. "לא יהיה מו"מ על הסכם הגרעין עצמו, אבל אפשר לדבר על יישומו. נהיה מוכנים לחזור להסכם רק אם בנוסף נוכל למכור את הנפט שלנו ללא מגבלות". עוד הוסיף כי אין שיחות בנוגע לפגישה בין נשיא ארה"ב דונלדט טראמפ לעמיתו האיראני רוחאני.