דיווח: ארה"ב גירשה בחשאי שני דיפלומטים סיניים בחשד לריגול

לראשונה זה 30 שנים: שני בכירים בשגרירות סין נחשדו בריגול וסולקו מארה"ב בחודש ספטמבר, לאחר שנכנסו לבסיס צבאי רגיש סמוך לוושינגטון - כך דווח בניו יורק טיימס. עד כה הגירוש נשמר בסוד

שגרירות סין בוושינגטון
שגרירות סין בוושינגטון | צילום: אתר שגרירות סין

דיווח בארה"ב: שני בכירים בשגרירות סין סולקו בחשאי מהמדינה בחשד לריגול, לאחר שנכנסו עם רכבם לבסיס צבאי בווירג'יניה - כך דווח אתמול (ראשון) ב"ניו יורק טיימס". זוהי הפעם הראשונה שבה דיפלומטים סיניים נחשדו בריגול מזה יותר מ-30 שנים.

גורמים המעורים בפרטי המקרה סיפרו ל"ניו יורק טיימס" כי הבכירים גורשו בספטמבר, לאחר שהסיגו גבול ונכנסו עם רכבם לבסיס צבאי רגיש בוירג'יניה, שבו נמצאים כוחות מיוחדים של הצבא האמריקני. הגורמים סיפרו כי השניים, שנסעו ברכב עם נשותיהם, הגיעו לכניסה לבסיס ללא אישור כניסה.

השומר אפשר להם להיכנס על מנת לבצע סיבוב פרסה ולצאת מהבסיס, מאחר וזה הנוהל המקובל במצבים כאלו, אך הם המשיכו לנסוע לתוך הבסיס, ולא עצרו למרות כוחות הצבא שרדפו אחריהם. הם נעצרו רק לאחר שכבאיות חסמו את דרכם, וטענו כי אינם דוברים אנגלית מספיק טובה ולכן לא הבינו את הוראותיו של השומר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חרדים בניו ג'רזי גייסו 50 אלף דולרים עבור משפחת השוטר שנורה

סקר ב"פוקס ניוז": יותר מ-50% מאמינים שיש להדיח את טראמפ

דיווח: סין וארה"ב הגיעו להסכם עקרוני להפסקת מלחמת הסחר

שגרירות סין בוושינגטון
שגרירות סין בוושינגטון | צילום: Shutterstock

לפי הדיווח, בארה"ב מאמינים כי לפחות אחד מהמגורשים הוא קצין מודיעין שפעל תחת כיסוי דיפלומטי. לא ברור מה הם חיפשו בבסיס, אך כמה גורמים העריכו כי מטרתם הייתה לבחון את רמת האבטחה במתקן. לפי ההערכה, אם הם היו מצליחים להיכנס לבסיס מבלי להיעצר, הביון הסיני יכול היה לשלוח קצין מודיעין בכיר יותר למקום.

זוהי הפעם הראשונה שבה מגורשים דיפלומטים סיניים מארה"ב מאז 1987, לפני יותר משלושים שנה. גורמים רשמיים מסרו כי הדבר מראה על מדיניות אמריקנית נוקשה יותר בעניין הריגול הסיני, שגורמי מודיעין מעריכים כי הוא מהווה איום גדול יותר מאשר כל מדינה אחרת.

עד כה הגירוש נשמר בסוד בשתי המדינות וסין לא הגיבה לתקרית, אך הדבר הגביר את החשש בממשל טראמפ מפני מאמצי הריגול הסיניים והוסיף למתיחות הרבה שבין המדינות, ברקע ההסכם העקרוני שהושג להפסקת מלחמת הסחר והשיחות שמתנהלות בין הצדדים. 

למרות בקשות חוזרות ונשנות, משרד החוץ הסיני ושגרירות סין בוושינגטון לא מסרו תגובה, וכך גם משרד החוץ האמריקני. מקורבים לגורמים בשגרירות הסינית מסרו כי נאמר להם שהדיפלומטים שגורשו היו בטיול בזמן שנסעו בטעות לבסיס, ואחד מהם הוסיף כי נאמר לו שעובדי השגרירות היו מופתעים מכך שהם העזו לעשות משהו "כה חצוף".

G20 Leaders Summit In Osaka
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ועמיתו הסיני שי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

בחודש אוקטובר, כמה שבועות אחרי הפריצה לבסיס, הודיע משרד החוץ האמריקני על הגבלות חריפות שיוטלו על דיפלומטים סיניים, שמחייבות אותם להודיע מראש על כל פגישה שהם מתכננים לקיים עם גורמים רשמיים ועל כל ביקור במוסדות חינוך ומחקר.

בכיר במשרד החוץ מסר אז כי ההגבלות הן תגובה לתקנות הסיניות שהוטלו לפני כמה שנים, שמחייבות דיפלומטים אמריקניים לבקש רשות לפני שהם יוצאים מגבולות העיר המארחת שלהם וכן לקבל אישור כדי לבקר במוסדות מסוימים. שגרירות סין מסרה בתגובה כי הההגבלות "מפירות את אמנת וינה".

עם זאת, גורמים רשמיים בארה"ב אמרו בשבוע שעבר כי הטלת המגבלות האלו נבחנה מזה זמן מה, אך תקריות כמו זו בבסיס בוירג'יניה האיצו את קבלת ההחלטה.

מדובר באזור לא רחוק מוושינגטון שבו נמצאים כמה בסיסים רגישים שבהן שוכנות יחידות מיוחדות, בהן גם המפקדה של היחידה המיוחדת של חיל הים, "אריות הים", שהשתתפה בין היתר גם במבצע בסוריה לחיסול מנהיג דאע"ש, אבו בכר אל-בגדאדי.