בשל דוח האו"ם על שחיתות בארגון: שוויץ תשהה תשלומים לאונר"א

משרד החוץ בברן, שמתקצב את הארגון מאז הקמתו ב-1949, קיבל את ההחלטה החריגה לאחר פרסום ביקורת פנימית הטוענת לניצול סמכויות, נפוטיזם והטרדות מיניות בקרב הדרג המנהלי הבכיר

זמן צפייה: 00:28

משרד החוץ השוויצרי הודיע היום (שלישי) כי יפסיק באופן זמני את העברת התקציבים לארגון הפליטים של האו"ם (אונר"א). זאת בשל דוח ביקורת פנימית שהתפרסם הטוען לניצול סמכויות, נפוטיזם והטרדות מיניות מצד הדרג המנהלי הבכיר של הארגון.

שוויץ הייתה חברה באונר"א מאז הקמתה ב-1949, ובשנה האחרונה העבירה לארגון כ-20 מיליון דולר. הארגון, לו תקציב שנתי של 1.2 מיליארד דולר על מנת לדאוג ללמעלה מחמישה מיליון פליטים, נמצא לאחרונה תחת לחץ כלכלי כבד. זאת לאור החלטת ממשל טראמפ בחודש אוגוסט שעבר, להפסיק את המימון לארגון.

בדוח שפורסם אתמול, נטען כי ראש הסוכנות פייר קראנבול, מינה לתפקיד אישה עמה היו לו יחסים אינטימיים – והשניים אף טסו במחלקת עסקים על חשבון הארגון. אישה נוספת בארגון הואשמה כי כופפה את המערכת לצרכיה, במטרה להשיג מינוי לבן זוגה. מהארגון נמסר כי מאז עזבה את תפקידה "בשל סיבות אישיות". התנהגותו של בכיר נוסף, שאף הוא עזב את אונר"א, תוארה בדוח כ"התנהגות של מאפיונר".

ילדה לצד לוגו אונרא
ילדה לצד לוגו אונרא | צילום: רויטרס

כאמור, בחודש אוגוסט, לאחר חודשים של דיונים פנימיים הודיע ממשל טראמפ כי הוא מפסיק את כל המימון שהוא מעניק לסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר"א) שאחראית על הטיפול בפליטים פלסטינים ברחבי המזרח התיכון ושעמד בשנים האחרונות על 350 מיליון דולר בשנה. בניגוד לדיווחים בכמה כלי תקשורת בשבוע האחרון, ההודעה שפרסם ממשל טראמפ לא כללה כל שינוי במדיניות האמריקנית כלפי סוגיית הפליטים הפלסטינים. בהודעה הודגש כי ארה"ב תנסה להעביר סיוע לפליטים הפלסטינים בערוצים אחרים - שאינם אונר"א.

ראש הממשלה נתניהו שיבח את החלטת טראמפ לבטל המימון לארגון, ואמר: "האם לא באו אלינו עקורים מכל מיני ארצות? ניצולי שואה שנקרעו מאדמתם? מיישובים שהיו בהם, כמו בליטא - 500 שנים, מפולין - 1000 שנים. הם נעקרו, שרדו ובאו הנה. האם השארנו אותם כפליטים? לא, קלטנו אותם, וכך גם ממדינות ערב, שנעקרו, מאותה מלחמה, מלחמת השחרור. מאות אלפי יהודים שבאו הנה כפליטים ללא כל, השאירו את כל רכושם מאחור. לא השארנו אותם כפליטים, הפכנו אותם לאזרחים תורמים ושווים במדינה שלנו".

"זה לא מה שקורה עם הפלסטינים, שם יצרו לפני 70 שנה מוסד מיוחד - לא לקלוט את הפליטים, אלא להנציח את הפליטים", הצדיק נתניהו את ביטול הסיוע לאונר"א. "לכן ארה"ב עשתה דבר חשוב מאוד, בזה שהיא מפסיקה את המימון לסוכנות הנצחת הפליטים, שקוראים לה אונר"א. היא סוף סוף מתחילה לפתור את הבעיה. זה דבר חשוב מאוד. צריך לבטל את מוסד הפליטות, צריך לקחת את הכספים ולעזור באמת לשיקום הפליטים, שמספרם האמיתי הוא קמצוץ מהמספר שמדווחת סוכנות אונר"א. זה שינוי מאוד מבורך וחשוב, ואנחנו תומכים בו".

פגישת ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ
פגישת ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ | צילום: רויטרס

"החלטת ארה"ב לעצור את המימון היא 'מתקפה בוטה' נגד העם הפלסטיני. עונש כזה לא יצליח לשנות את העובדה שלארה"ב אין תפקיד באזור ושהיא לא חלק מהפתרון", מסר בתגובה דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

דובר ארגון אונר"א, כריס גאנס, אמר בתגובה להודעת ארצות הברית: "אנו מופתעים ומאוכזבים מהחלטת הממשל האמריקני, ודוחים את הטענות כי לא ניתן לפתור את הבעיות החמורות של הארגון".