בעקבות חקירות השחיתות בארגון: ראש אונר"א הושעה מתפקידו

פייר קראנבול, שעומד בראש ארגון הסיוע של האו"ם לפליטים וחשוד במעשי שחיתות ובהם מינוי מקורבת, עזב את תפקידו עד לסיום חקירת הפרשה. משרד החוץ: "נדרש שינוי עמוק במודל הפעולה של אונר"א"

יו"ר אונר"א, פייר קראנבול
יו"ר אונר"א, פייר קראנבול | צילום: רויטרס

פרשת השחיתות באונר"א נמשכת: פייר קראנבול, ראש הארגון לפליטים פלסטינים של האו"ם, אונר"א, הושעה מתפקידו עד שתושלם החקירה בעניינו – כך הודיע אונר"א היום (רביעי) בהצהרה שפורסמה מטעמו. לפי ההצהרה, קראנבול נמצא תחת חקירת האו"ם בחשד להתנהלות פנימית שגויה. כריסטיאן סונדרס מונה למחליפו הזמני.

תחילת הפרשה לפני כשלושה חודשים, אז פורסם דוח ביקורת של האו"ם על הארגון שהעלה טענות לניצול סמכויות, נפוטיזם והטרדות מיניות מצד הדרג המנהלי הבכיר. בדוח נטען כי קראנבול מינה לתפקיד אישה עמה היו לו יחסים אינטימיים – והשניים אף טסו במחלקת עסקים על חשבון הארגון.

קראנבול אינו הראשון שעזב בעקבות הדוח החריף - אישה נוספת שהואשמה כי כופפה את המערכת לצרכיה במטרה להשיג מינוי לבן זוגה עזבה את תפקידה "בשל סיבות אישיות". ובכיר נוסף שתואר בדוח כבעל "התנהגות של מאפיונר" עזב גם הוא את הארגון.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הערכה בצה"ל: הדיווח על הטיל המיירט שהגיע לידי רוסיה – נכון

סוף לפרשה: שני האזרחים הירדנים שוחררו ממעצר והוחזרו למדינתם

מתרחקת מהסכם הגרעין: איראן החלה להעשיר אורניום בצנטריפוגות

ילדה לצד לוגו אונרא
ילדה לצד לוגו אונרא | צילום: רויטרס

"ישראל רואה בחומרה רבה את ממצאי ועדת החקירה על אונר"א, וקוראת לפרסום מלא ושקוף של ממצאי החקירה", נמסר ממשרד החוץ בעקבות השעייתו של קראנבול. "הפרסומים מאששים את טענותיה של ישראל כי נדרש שינוי עמוק ויסודי במודל הפעולה של הסוכנות. תחת הנהגתו של קראנבול בשנים האחרונות גברה הפוליטיזציה של אונר"א, הגרעון התקציבי תפח, ומודל הפעולה של הארגון הוכח ככזה שאינו בר קיימא", נכתב בהודעת משרד החוץ.

"השעייתו הינה צעד ראשון בתהליך ארוך הנדרש לביעור השחיתות, הגברת השקיפות, ומניעת הפוליטיזציה בסוכנות. ישראל קוראת לקהילה הבין-לאומית ולכל המדינות התורמות לקחת חלק בתהליך חשיבה על מודל פעולה אפקטיבי יותר. ההתפתחויות האחרונות מוכיחות שהחידוש האוטומטי של מנדט אונר"א בשלוש שנים הינו מהלך אבסורדי לחלוטין, לא מוסרי, ובלתי מתקבל על הדעת".

שר החוץ ישראל כץ הוסיף כי "התנהלותה של אונר"א ממחישה כי היא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. הסוכנות מנציחה את בעיית הפליטים באופן פוליטי מובהק ומרחיקה כל אפשרות לפתרון. הקהילה הבין-לאומית צריכה למצוא מודל אחר שיספק מענה הומניטרי למי שזכאים באופן אמיתי לסיוע, ויוריד מעל סדר היום את רעיון השווא של שיבת הפליטים".

תלמידים מקבלים ספרים בבית ספר בבית לחם שבתמיכת אונר"א
תלמידים מקבלים ספרים בבית ספר בבית לחם שבתמיכת אונר"א | צילום: רויטרס

בעקבות ממצאי הדוח הבעייתיים שוויץ הודיעה על השהיית התשלומים לאונר"א, לאחר שתקצבה את הארגון מאז הקמתו ב-1949 ורק בשנה האחרונה העבירה לו כ-20 מיליון דולר. בכך הצטרפה שוויץ להולנד, בלגיה ואפילו ארצות הברית, שם הנשיא טראמפ החליט להפסיק את המימון לארגון כבר בחודש אוגוסט בשנה שעברה.

ראש הממשלה נתניהו שיבח את החלטת טראמפ לבטל המימון לארגון, ואמר: "האם לא באו אלינו עקורים מכל מיני ארצות? ניצולי שואה שנקרעו מאדמתם? מיישובים שהיו בהם, כמו בליטא - 500 שנים, מפולין - 1000 שנים. הם נעקרו, שרדו ובאו הנה. האם השארנו אותם כפליטים? לא, קלטנו אותם, וכך גם ממדינות ערב, שנעקרו, מאותה מלחמה, מלחמת השחרור. מאות אלפי יהודים שבאו הנה כפליטים ללא כל, השאירו את כל רכושם מאחור. לא השארנו אותם כפליטים, הפכנו אותם לאזרחים תורמים ושווים במדינה שלנו".