פוטין משיב לביקורת של ג'ונסון: "הייתה זו אישה שפלשה לפוקלנד"

לאחר שראש ממשלת בריטניה אמר כי פלישתה של רוסיה לאוקראינה מהווה דוגמה ל"גבריות רעילה", הנשיא הרוסי ענה כי "החלטותיה של תאצ'ר לפלוש לאיים הוכתבו על ידי השאיפות האימפריאליסטיות של בריטניה". במקביל, הכוחות הרוסיים נסוגו מאי הנחשים כחלק מ"מחווה של רצון טוב", ולאור העובדה ש"החיילים סיימו את המשימות שהוגדרו להם באי"

ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

במהלך מסיבת עיתונאים שכינס הבוקר (חמישי) נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין בטורקמניסטן, הוא התייחס להאשמות של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון כלפיו, שאמר כי הפלישה הרוסית לאוקראינה היא דוגמה מובהקת ל"גבריות רעילה" והוסיף שאישה לא הייתה פועלת כך.

בתוך כך, פוטין התייחס להכרזתה של מרגרט תאצ'ר בשנת 1982, לכבוש את איי פוקלנד מידי ארגנטינה ואמר כי "אישה הייתה זו שקיבלה את ההחלטה לפתוח בפעולה צבאית, ולפיכך, דבריו של ג'ונסון אינם מדויקים". לדבריו, "החלטותיה של תאצ'ר הוכתבו על ידי השאיפות האימפריאליסטיות של בריטניה ורצונה לשמר את מעמדה כאימפריה". מאוחר יותר, הנשיא פוטין הדגיש כי רוסיה עודנה מחויבת לדיאלוג הבין-מעצמתי להבטחת יציבות אסטרטגית ומניעת הפצת נשק גרעיני.

אי הנחשים, הים האדום
אי הנחשים, הים האדום | צילום: רויטרס

במקביל, היום הודיע משרד ההגנה הרוסי, כי הכוחות הרוסיים נסוגו מאי הנחשים (מוצב אסטרטגי בים השחור), לאחר שנכבש ביומו הראשון של המלחמה. בהודעת משרד ההגנה, נטען כי הנסיגה הינה כחלק מ"מחווה של רצון טוב", ולאור העובדה ש"החיילים סיימו את המשימות שהוגדרו להם באי". עוד נמסר בהודעת המשרד, כי הנסיגה הינה הוכחה שרוסיה אינה מתנגדת למאמצי האו"ם לייצר מסדרון הומניטרי לייצוא חקלאות מאוקראינה.

לטענתו של אנדריי ירמק, ראש לשכתו של הנשיא זלנסקי, המצאמצים של הכוחות האוקראינים הם אלו שאילצו את הרוסים לסגת מהאי. "האויב מיהר לפנות את החיילים וככל הנראה עזב את האי. נכון לעכשיו, אי הנחשים עולה באש". במקביל, צבא אוקראינה פרסם תמונות של עשן מיתמר מעל האי.

עשן מיתמר מעל אי הנחשים
עשן מיתמר מעל אי הנחשים | צילום: רויטרס

כזכור, ביום הראשון לפלישה הרוסית לאוקראינה, החיילים האוקראינים שעל האי נתקלו בספינת המלחמה הרוסית "מוסקבה", אשר הורתה להם להיכנע ואיימה בתקיפה. תגובתם הייתה: "ספינת מלחמה רוסית - תקפצו לנו", כך ניתן לשמוע בהקלטה לפני שהקשר עמם אבד.

אחד החיילים האוקראינים שידר אז בשידור חי את הרגע שבו ספינת המלחמה הרוסית פתחה באש, משמר הגבול האוקראיני אישר כי הרוסים הפגיזו וכבשו את האי. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי העניק לחיילים את התואר "גיבור אוקראינה" לאחר מותם.

דמיטרי מדבדב בישיבת חירום בעקבות מתקפת הטרור בשדה התעופה במוסקבה
נשיא רוסיה לשעבר, דמיטרי מדבדב | צילום: רויטרס

דמיטרי מדבדב, נשיא רוסיה לשעבר, ומנהיג מפלגת "רוסיה המאוחדת", המפלגה הגדולה בדומה (הבית התחתון) שתומכת בנשיא המכהן, ולדימיר פוטין, הזהיר היום ואמר כי "בנסיבות מסוימות, הסנקציות של המערב עשויות להיתפס כתוקפניות, ואף כהצדקה למלחמה. לרוסיה יש את הזכות להכן על עצמה".