נשיא רוסיה לשעבר: "פלישת נאט"ו לקרים תהווה עילה למלחמת עולם"

דמיטרי מדבדב הזהיר את חברות הברית הצפון אטלנטית מפני מלחמת עולם שלישית, ואמר כי "כל ניסיון לפלוש לחצי האי הוא שווה לערך להכרזת מלחמה על רוסיה". במקביל, כוחות הביטחון והחילוץ האוקראיניים ממשיכים בחיפושים אחר ניצולים נוספים בהריסות הקניון בעיר קרמנצ'וק שבמרכז המדינה, אשר הותקף על ידי הצבא הרוסי בשעה ששהו בו למעלה מאלף בני אדם

דמיטרי מדבדב בישיבת חירום בעקבות מתקפת הטרור בשדה התעופה במוסקבה
נשיא רוסיה לשעבר, דמיטרי מדבדב | צילום: רויטרס

דמיטרי מדבדב, נשיא רוסיה לשעבר, ומנהיג מפלגת "רוסיה המאוחדת", המפלגה הגדולה בדומה (הבית התחתון) שתומכת בנשיא המכהן, ולדימיר פוטין, הזהיר היום (שלישי) את המדינות החברות בנאט"ו ואמר כי "פלישה לחצי האי קרים על ידי אחת מהמדינות החברות בנאט"ו עשויה להוביל לפרוץ מלחמת עולם שלישית. עבורנו, קרים היא חלק מרוסיה, וכך זה יישאר לנצח. כל ניסיון לפלוש לחצי האי, שווה לערך להכרזת מלחמה על רוסיה". מדבדב התייחס לאפשרות שפינלנד ושבדיה יצטרפו גם הן לברית ואמר כי במקרה כזה, רוסיה תעבה את הכוחות בגבולה המערבי וייתכן כי תציב שם משגרים של טילים היפרסוניים.

הריסות הקניון בעיר קרמנצ'וק, מרכז אוקראינה
הריסות הקניון בעיר קרמנצ'וק, מרכז אוקראינה | צילום: רויטרס

במהלך הנאום היומי שפרסם אתמול נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, הוא התייחס לתקיפה הרוסית לעבר קניון בעיר קרמנצ'וק שבמרכז המדינה, והכחיש את הטענות הרוסיות לפיהן מדובר במקריות בלבד: "זו לא פגיעה מקרית. התקיפה הרוסית היום על הקניון קרמנצ'וק היא אחת מפעולות הטרור הנועזות ביותר בהיסטוריה של אירופה". עד כה, נרשמו לפחות 18 הרוגים ו-59 נוספים נפצעו ופונו לבתי החולים בעיר במצבים שונים. מנהיגי מדינות ה-G7 גינו את המתקפה וכינו אותה "פשע מלחמה".

כוחות הביטחון והחילוץ האוקראיניים ממשיכים בחיפושים אחר ניצולים נוספים בהריסות הקניון, בו שהו למעלה מאלף בני אדם בעת התקיפה. עד כה, דווח על 39 נעדרים. סגן שגריר רוסיה באו"ם, דמיטרי פולנסקי, האשים את אוקראינה ב"ניצול האירוע כדי להשיג אהדה לקראת פסגת נאט"ו". משרד ההגנה הרוסי דחה את ההאשמות כלפי רוסיה וטען כי פיצוץ של מחסן נשק הסמוך לקניון הוביל לשריפה בו.

הלחימה בעיר ליסיצ'נסק - העיר האחרונה במחוז לוהנסק שנותרה תחת שליטה אוקראינית
הלחימה בעיר ליסיצ'נסק - העיר האחרונה במחוז לוהנסק שנותרה תחת שליטה אוקראינית | צילום: רויטרס

במקביל, נמשכת הלחימה בעיר ליסיצ'נסק - העיר האחרונה במחוז לוהנסק שנותרה תחת שליטה אוקראינית, כאשר הרוסים ממשיכים לתקוף מטרות בעיר באמצעות ארטילריה. מושל מחוז לוהנסק, סרגיי חיידאי, מסר כי בעקבות אחת התקיפות הרוסיות בעיר, 8 בני אדם נהרגו, בינהים גם ילד אחד. זאת, בעת כשהגיעו לאסוף מים לשתייה באחת מנקודות החלוקה בעיר.

בתוך כך, השגריר מטעם הרפובליקה העממית של לוהנסק (בדלנים אוקראינים), רודיון מירושניק, ציין כי הכוחות הרוסים ובעלי בריתם הצליחו להתקדם לכיוון אצטדיון העיר, כאשר הקרבות באזור נמשכים. לדבריו, הכוחות הצליחו להשתלט על בית הזיקוק שבעיר, בו התבצרו כוחות אוקראיניים.