אחרי שבועות של לחימה: רוסיה השלימה את כיבוש לוהנסק

בתום שבועות ארוכים של לחימה אינטנסיבית בעיר סוורודונצק שבמזרח אוקראינה, הכוחות האוקראינים החלו לסגת מהעיר מערבה. במקביל, ברקע משבר המזון, הנשיא פוטין טוען כי: "רוסיה אינה מתנגדת לייצוא התבואה מאוקראינה. מוכנים לסייע לאבטח את נתיבי השיט"

חייל אוקראיני בעיר סוורודונצק
חייל אוקראיני בעיר סוורודונצק | צילום: רויטרס

ארבעה חודשים בדיוק חלפו היום (שישי) מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-24 בפברואר, ובתום שבועות ארוכים של לחימה אינטנסיבית בעיר סוורודונצק, השוכנת בבמחוז לוהנסק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה, הכוחות האוקראינים החלו לסגת מערבה מהעיר.

מושל מחוז לוהנסק, סרגיי חיידאי, אמר היום כי "הכוחות קיבלו את ההוראה לעבור לעמדות חדשות. הישארות החיילים בעמדות המרוסקות, רק בשביל להמשיך להישאר שם - אינן הגיוניות. החיילים יצטרכו לסגת".

יצוין כי בחודש האחרון, עיקר המאמץ המלחמתי התרכז בעיר סוורודונצק, שם התנהלו קרבות רחוב לאורך כל התקופה. בסופו של דבר הצליח הצבא הרוסי להשיג שליטה מלאה על העיר כולה, שמהווה מפתח עבור רוסיה לבסס את שליטתה בעיר האחרונה במחוז לוהנסק שנותרה תחת שליטה אוקראינית. לוהנסק ודונצק מרכיבות את חבל דונבאס - שהוא מרכזה התעשייתי של אוקראינה.

ההרס בעיר סוורודונצק שבמזרח אוקראינה
ההרס בעיר סוורודונצק שבמזרח אוקראינה | צילום: רויטרס

למעשה, נפילתה של העיר הותירה את העיר ליסיצ'נסק לבדה תחת שליטה אוקראינית במחוז, אך לאחר כמה שעות, העיר נכבשה גם היא על ידי הצבא הרוסי - ובכך הושלם כיבוש מחוז לוהנסק על ידי הכוחות הרוסים.

משרד ההגנה הרוסי טוען כי הצליח לכתר במהלך כיבוש העיר, למעלה מ-2,000 חיילים אוקראינים שנותרו באזור, בנוסף ל-80 לוחמים ממדינות זרות. בהודעת המשרד נטען כי "הכוחות הצליחו לבודד לחלוטין ארבעה גדודים אוקראינים, ביניהם מחלקה של שכירי חרב זרים".

סגנו של ראש המנהל הצבאי אזרחי של מחוז חרסון, שמונה על ידי הכוחות הרוסים שכבשו את העיר בתחילת המלחמה, טען היום כי דמיטרי סבלוצ'נקו, ראש מחלקת משפחות, הנוער והספורט במחוז נהרג במהלך התנקשות אוקראינית, שבוצעה באמצעות מכונית תופת.

יועץ של המושל מטעם אוקראינה של מחוז חרסון אמר כי ההתנקשות היא "עבודה מוצלחת של פרטיזנים בהנחיית הכוחות האוקראינים". במקביל, בשעות האחרונות מופצים סרטונים בהם ניתן לראות חיילים אוקראינים מתחילים לשוב לעבר חרסון לקראת הכנות לכיבושה מחדש.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

במהלך נאום שנשא היום נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לנציגי מדינות ה-"+BRICS" (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה), אמר כי מדינתו אינה מתנגדת לייצוא התבואה מאוקראינה, והדגיש את מוכנות הכוחות הרוסיים לאבטח נתיבי השיט לייצוא התבואה האוקראינית. כמו כן, פוטין ציין כי רוסיה מסוגלת לייצא 50 מיליון טון של חיטה מידי יום לשוק העולמי, אם כי לדבריו, הסנקציות המערביות אינן מאפשרות את הדבר.

בהקשר זה, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר היום מפני "אסון עולמי עקב המחסור הגובר במזון". לטענתו, המלחמה באוקראינה גרמה למשבר רעב עולמי שכבר משפיע על מיליונים ברחבי העולם. "2023 עלולה להיות גרועה יותר מהבחינה הזאת".

יחד עם זאת, גוטרש הדגיש כי מנהלי המשא ומתן מטעם האו"ם עובדים על הסכם שיאפשר לאוקראינה לייצא את היבול שלה דרך הים השחור, ובמקביל יאפשר לרוסיה לייצא תבואה לשווקי העולם ללא הגבלות.

פסגת האיחוד האירופי בבריסל
פסגת האיחוד האירופי בבריסל, ארכיון | צילום: רויטרס

לאחר שהאיחוד האירופי הודיע אתמול כי אוקראינה מועמדת להצטרף לאיחוד, מוקדם יותר היום התכנסו מנהיגי הגוש לדון בהכנות לקראת גל קיצוצים נוספים בגז ובנפט הרוסי שמסופק למדינות האיחוד. כמו כן, הם דנו בדרכים להגביל את ההשפעה על האינפלציה ובחיפוש אחר אספקת אנרגיה ​​חלופית. במסגרת הכנס, מדינות האיחוד האשימו את מוסקבה ב"סחיטה אנרגטית" של מדינות אירופה, ביניהן גרמניה.

ג'ון קירבי, מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשורת אסטרטגית, הודיע אתמול כי ארה"ב תעביר לאוקראינה חבילת סיוע בטחוני נוספת בשווי 450 מיליון דולר לאוקראינה, במסגרתו יועברו גם רקטות ארוכות טווח. לדבריו, "וושינגטון עובדת בשיתוף פעולה הדוק יחד עם קייב כדי לזהות אילו סוגי נשק יכולים לספק להם את צרכיהם בצורה הטובה ביותר. הסיבה שאנחנו עושים את זה באופן הזה, היא כדי שנוכל לשמור על סיוע רלוונטי בהתאם למתרחש בשדה הקרב".