נשיא פולין: "לדבר עם פוטין? זה כמו לדבר עם היטלר"

בריאיון לעיתון הגרמני "בילד" תקף אנדז'יי דודה את קנצלר גרמניה שולץ ונשיא צרפת מקרון על כך שהם משוחחים עם נשיא רוסיה בזמן שהמלחמה באוקראינה נמשכת. במקביל, הנשיא זלנסקי מזהיר: "העולם נמצא בפני משבר מזון נוראי"

אנדז'יי דודה, ולדימיר פוטין, פולין, רוסיה
פוטין ודודה | צילום: רויטרס

נשיא פולין אנדז'יי דודה תקף בחריפות את קנצלר גרמניה אולף שולץ ואת נשיא צרפת עמנואל מקרון בשל השיחות שהם מקיימים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בזמן שהמלחמה באוקראינה נמשכת. בריאיון לעיתון הגרמני "בילד" שפורסם היום (חמישי) תהה דודה: "מישהו דיבר עם אדולף היטלר במהלך מלחמת העולם השנייה? מישהו חשב שצריך להתחשב בו ולא להשפיל אותו? אני לא זוכר דברים כאלה".

הנשיא הפולני כיוון לשיחות התכופות שמקיימים שולץ ומקרון עם נשיא רוסיה ומנהלים קו ישיר עם מוסקבה. "זו לגיטימציה לאדם שאחראי לפשעים שביצע צבאו באוקראינה", אמר דודה לעיתון הגרמני.

Whatsapp Image 2022 03 03 At 1
מקרון ופוטין בחודש מרץ האחרון | צילום: רויטרס

במקביל, הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי התייחס הבוקר ל"מצור הרוסי" שרוסיה מטילה על אוקראינה. "אוקראינה אינה מסוגלת לייצא כמויות גדולות של חיטה, תירס, נפט ומוצרים אחרים, שלהם תפקיד מכריע בייצוב השוק העולמי. אם רוסיה תמשיך במצור שלה, העולם יעמוד בפני משבר מזון נוראי, ומיליוני אנשים עשויים לסבול מרעב, והכול בגלל הסחטנות הרוסית".

נוסף על כך, זלנסקי התייחס אתמול גם בנוגע ללחימה בעיר סוורודונצק שבמחוז לוהנסק בחבל דונבאס (מזרח אוקראינה) וטען כי "במובנים רבים, גורלו של חבל הדונבאס נחרץ". זלנסקי הדגיש כי אוקראינה לא תיכנע ולא תוותר על העיר, אם כי הוא הכיר בכך שצבא אוקראינה יצטרך להיערך מחדש בכדי להילחם בצורה יעילה יותר.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

"אם נוותר כעת, יהיה קשה להחזיר את השליטה בשטח. סוורודונצק נותרה מוקד העימות המרכזי בדונבאס, ואנחנו נמשיך להגן על עמדותינו. כנראה שמדובר באחד מהקרבות הקשים ביותר שידעה המלחמה הזו", אמר זלנסקי. לדבריו של מושל המחוז, סרגיי חיידאי, "אם המערב יספק לנו נשק ארוך טווח, הכוחות האוקראינים יוכלו 'לנקות' את סוורודונצק תוך יומיים-שלושה".

תמונת העיר סוורודונצק שצולמה בידי לווין
תמונת העיר סוורודונצק שצולמה בידי לווין | צילום: רויטרס

למעלה מ-100 ימי לחימה, והצבאות של שתי המדינות עדיין "שקועים בבוץ" של סוורודונצק, שהיא עיר מרכזית במחוז לוהנסק ויעד רוסי משמעותי בדרך לכיבוש חבל דונבאס. בתוך כך, 10,000 תושבים נותרו בעיר כאשר מרבית תושביה הספיקו להימלט, בעוד שכמעט 800 מתוכם נצורים בבונקרים מתחת למפעל כימי בעיר. נכון להיום, רוסיה טוענת כי השיגה שליטה על 97% משטחי מחוז לוהנסק. במקביל, הצבא הרוסי מהדק את שליטתו במחוזות ובערים שכבר כבש.

אזרחים אוקראינים במקלטים באזור דונייצק
אזרחים אוקראינים במקלטים באזור דונייצק | צילום: רויטרס

בהקשר זה, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי הארגון עובד בשיתוף פעולה יחד עם רוסיה, אוקראינה, טורקיה, בלגיה וארה"ב על מנת לאפשר ייצוא של תבואה חקלאית ומזון מרוסיה ואוקראינה, הרי שהמדינות מהוות מוקד עולמי של תוצרת חקלאית. לדבריו, "אם לא תושג הסכמה, מאות מיליוני אנשים במדינות מתפתחות, כולל באפריקה יעמדו בפני סכנה אדירה". גוטרש סירב לפרט אודות השיחות וטען כי "זה אחד מהרגעים שבהם יש צורך בדיפלומטיה שקטה. רווחתם של מיליוני אנשים ברחבי העולם תלויה בזה".

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

בתוך כך, בדו"ח האו"ם שהתפרסם בנושא השפעות המלחמה באוקראינה על העולם הודגש כי המלחמה פגעה על מיליונים ברחבי העולם: החריפה את יוקר המחיה. כמו כן, המלחמה הובילה לקפיצה במחירי המזון והדלק והיא מאיימת על העולם בפני משבר תזונה ומשבר רעב, וכאוס חברתי-כלכלי שייגרם בעקבות כך".