הסקנדינביות בדרך להצטרף לנאט"ו: רוסיה מאיימת בניתוק החשמל לפינלנד

הרוסים הודיעו כי כבר מחר ינתקו את המדינה הסקנדינבית, בעקבות הכרזתה כי תצטרף לברית האמנה הצפון אטלנטית. נשיא ארה"ב ביידן שוחח עם מנהיגי פינלנד ושוודיה על הצטרפותם לברית, ושר ההגנה האמריקני שוחח עם מקבילו הרוסי וקרא להפסקת אש מיידית באוקראינה

Whatsapp Image 2022 05 13 At 2
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה | צילום: רויטרס

המלחמה במזרח אירופה נכנסה הבוקר (שישי) ליומה ה-79, כאשר הקרמלין ממשיך לאיים על פינלנד בעקבות הכרזתה כי תצטרף לברית נאט"ו "ללא דיחוי", זאת בתגובה ישירה לתוקפנות הרוסית. "הצטרפות פינלנד לברית הצבאית תפגע משמעותית ביחסים בין שתי המדינות, וכן ביציבות ובביטחון בחלקה הצפוני של היבשת", אמר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, והוסיף: "נצטרך לנקוט בפעולות תגמול".

פינלנד חולקת עם רוסיה גבול באורך 1,300 קילומטרים, ואתמול כזכור התקיימה פסגה משותפת לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נשיא פינלנד סאולי ניניסטה וראש ממשלת פינלנד סאנה מרין, במהלכה חתמו הצדדים על ברית הגנה לפיה בריטניה מתחייבת להגן על פינלנד במידה והאחרונה נמצאת תחת מתקפה.

מועד החתימה היום בפינלנד, בוריס ג'ונסון
רה''מ בריטניה ג'ונסון ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח עם נשיא פינלנד, סאולי נינסטה, ועם ראש ממשלת שבדיה, מגדלנה אנדשון, במשך כ-37 דקות. במהלך השיחה, הצדדים דנו בנושא הצטרפותן האפשרית של שתי המדינות לברית נאט"ו, ובתיאומן של המדינות בכל הנוגע לתמיכתן באוקראינה.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התייחס היום לאפשרות שפינלנד ושבדיה יצטרפו לברית נאט"ו, ואמר כי טורקיה "אינה רואה בחיוב" את הניסיונות הללו. לדבריו, המדינות סקנדינביות נתנו חסות לגורמי המיליציות הכורדיות המוגדרות בטורקיה כארגוני טרור.

ראשי נאט''ו נפגשים
ראשי נאט''ו נפגשים, ארכיון | צילום: רויטרס

מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם עמיתו הרוסי, סרגיי שויגו. במהלך השיחה, אוסטין קרא להפסקת אש מיידית באוקראינה, תוך שהוא מדגיש את חשיבות שמירת קווי התקשורת בין רוסיה וארה"ב. גורם ביטחוני אמריקני בכיר טוען כי "השיחה נמשכה שעה ולא פתרה אף בעיה אקוטית או שינתה את ההתנהגות של רוסיה".

היום נפתח משפט ראשון מסוגו בקייב, במרכזו עומד חייל רוסי בן 21, ואדים שישימארין, שמואשם בהוצאה להורג של איש מבוגר בן 62 במחוז סומי שבאוקראינה. דובר מחלקת המדינה האמריקני נד פרייס התייחס היום לכדורסלנית האמריקנית בריטני גרינר, המוחזקת במעצר ברוסיה לאחר שנתפסה עם קנאביס והואשמה בסחר בסמים., ואמר כי היא "במצב טוב יחסית למה שניתן לצפות בנסיבות קשות ביותר".

Whatsapp Image 2022 02 27 At 1
שרת החוץ הבריטית ליז טראס | צילום: רויטרס

שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס, קראה היום לבנות בריתה של הממלכה המאוחדת להמשיך ולחמש את אוקראינה ולהגביר את הסנקציות נגד רוסיה - זאת בזמן ביקור פורום ה-G7 בגרמניה. "זה חשוב שבתקופה זו נמשיך להפעיל לחץ על פוטין בכך שנספק יותר נשקים לאוקראינה".

ראש תוכנית המזון של האו"ם, דיוויד ביזלי, דרש מפוטין לפתוח את הנמלים האוקראינים שבים השחור, ואמר בין היתר כי "מיליוני בני אדם ימותו כתוצאה מהמצור על הנמלים". ביזלי פנה לפוטין ואמר: "אם בכלל יש לך לב לגבי יתר העולם, ללא קשר למה שאתה מרגיש כלפי אוקראינה, עליך לפתוח את הנמלים האלה".

האזרחים שפונו ממפעל הפלדה במריופול
האזרחים שפונו ממפעל הפלדה במריופול | צילום: רויטרס

לפי נתוני האו"ם, מעל ל-6 מיליון אוקראינים נמלטו מהמדינה והפכו לפליטים מאז החלה הפלישה הרוסית. יותר מ-3.3 בני אדם, רובם נשים וילדים, נכנסו לפולין. כמו כן, לפי נתוני ארגון ההגירה הבינלאומי, יותר מ-8 מיליון אוקראינים הפכו לעקורים בתוך מדינתם.