"דיפלומט בכיר: טראמפ התנה סיוע כלכלי בחקירת בנו של ביידן"

השגריר לשעבר באוקראינה אישר בפני חוקרי הקונגרס האמריקני כי הנשיא השהה את חבילת הסיוע לקייב, במטרה לשכנע את הנשיא זלנסקי לחקור את חברת הגז הטבעי בוריסימה - כך על פי דיווח באקסיוס

זמן צפייה: 00:24

פרשת אוקראינה-גייט: שגריר ארצות הברית באוקראינה לשעבר, ביל טיילור, העיד בפני הקונגרס האמריקני כי הנשיא דונלד טראמפ השהה את הסיוע הכלכלי לאוקראינה בטרם שיחתו עם הנשיא זלנסקי. זאת במטרה להפעיל עליו לחצים להצהיר כי יחקור את חברת הגז הטבעי בוריסימה, בה עבד האנטר ביידן, בנו של סגן הנשיא לשעבר ויריבו של טראמפ, ג'ו ביידן. כך דיווח אתמול (שלישי) אתר אקסיוס.

עדותו של טיילור, שהתבססה על שיחותיו עם השגריר לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, ששמו נקשר בפרשה, למעשה מותחת קו ישיר בין הסיוע הכלכלי שאושר על ידי הקונגרס – לבין בקשתו של טראמפ לחקור את החברה בה היה מעורב ביידן. "אמרתי לסונדלנד שזה 'משוגע'", נכתב בתצהיר שכתב, והיה לידי אקסיוס. "האמנתי בזה אז ואני מאמין בזה היום".

הנשיא טראמפ הגיב לדיווח ואמר: "יום אחד, אם הדמוקרטים יזכו בנשיאות והרפובליקנים ישלטו בקונגרס אפילו ברוב צר, הם יוכלו להדיח את הנשיא בלי תהליך הוגן שמכבד את זכויותיו", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "כל הרפובליקנים צריכים לזכור למה הם עדים: לינץ'! אבל אנחנו ננצח".

עוד בחדשות 13:

ברקע פרשת אוקראינה-גייט: שר האנרגיה של טראמפ פורש מתפקידו

שגרירת ארה"ב באוקראינה לשעבר העידה: טראמפ לחץ לפטר אותי

יו"ר בית הנבחרים בארה"ב: "לא נערוך כרגע הצבעה על הדחת טראמפ"

ביל טיילור, שגריר ארצות הברית באוקראינה לשעבר
ביל טיילור, שגריר ארצות הברית באוקראינה לשעבר | צילום: רויטרס

הבית הלבן הכחיש את הדיווח, ומסר: "הנשיא טראמפ לא עשה שום דבר פסול – מדובר בקמפיין מצד מחוקקים מהשמאל הקיצוני ובירוקרטים שמבקשים להכריז מלחמה על החוקה"

בסוף השבוע הודיע טראמפ כי שר האנרגיה האמריקני, ריק פרי, יעזוב את תפקידו עד סוף השנה – וזאת יום לפני המועד שבו פרי צריך למסור מסמכים הקשורים לפרשת אוקראינה גייט שהובילה להליך ההדחה נגד הנשיא.

טראמפ הדגיש כי הוא ידע במשך חודשים שפרי יתפטר וציין כי החליט על מינוי חדש: "ריק ואני דיברנו במשך שישה חודשים. למען האמת, חשבתי שהוא יעזוב מוקדם יותר. אבל יש לו תוכניות גדולות, הוא יצליח. יש לנו מחליף בשבילו, נודיע על כך בקרוב".

ננסי פלוסי, יור בית הנבחרים
ננסי פלוסי, יור בית הנבחרים | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר הודיעה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי כי חברי בית הנבחרים הדמוקרטים לא יערכו הצבעה לאישור רשמי של תהליך ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעת הזו. במסיבת עיתונאים שערכה פלוסי אמרה כי "אין צורך לעת עתה לערוך הצבעה ולא נערוך כזאת" והוסיפה כי מטרתה היא "לגלות את האמת ולפעול לפי חוקת המדינה".

בתוך כך, סגן הנשיא מייק פנס, הפנטגון ועורך דינו הפרטי של טראמפ, רודי ג'וליאני סירבו לבקשת הדמוקרטים מבית הנבחרים לספק מסמכים לטובת החקירה המתנהלת כחלק מהליך ההדחה של הנשיא. הפנטגון הודיע לבית הנבחרים כי אין זה אפשרי לעת עתה למסור את המסמכים המבוקשים בעוד ג'וליאני כינה את בקשת הדמוקרטים "מוגזמת".