דיווח: פוטין עשוי להסכים לקיים פגישה עם זלנסקי

רשת ה-CNN בשפה הטורקית דיווח כי נשיא רוסיה עשוי להיות מוכן לקיים מפגש עם מקבילו האוקראיני. על אף שמדובר בדיווח בודד, יש מי שמייחס לביקורו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באוקראינה לאחר ביקורו ברוסיה לפני כשבועיים - ניסיון שלו לדחוף לפגישה בין שני הנשיאים

ולדימיר פוטין, וולודימיר זלנסקי, רוסיה, אוקראינה
זלנסקי ופוטין | צילום: רויטרס

רשת ה-CNN בשפה הטורקית דיווחה היום (חמישי) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עשוי להסכים לקיים מפגש עם מקבילו האוקראיני ולודימיר זלנסקי. על אף שמדובר בדיווח בודד, יש מי שמייחס לביקורו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באוקראינה לאחר ביקורו ברוסיה לפני כשבועיים - ניסיון שלו לדחוף לפגישה בין שני הנשיאים.

מקורות יודעי דבר מסרו לרשת כי במהלך פגישתו של ארדואן עם פוטין בסוצ'י לפני כשבועיים, פוטין רמז על כך שייתכן ויסכים להיפגש עם זלנסקי. לפי הדיווח, גישתם של הרוסים השתנתה והם אינם דורשים עוד שתחתם עסקה בין משלחות מטעפ המדינות טרם הפגישה בין המנהיגים. "כעת המנהיגים יכולים לדון ולהגדיר מפת דרכים, ואז המשלחות יכולות להתחיל לפעול כדי ליישם את מפת הדרכים הזו", נמסר. עוד דווח כי סביר להניח שלא מדובר בהסכם לסיום הסכסוך והלחימה, אלא בהסכם להפסקת אש.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי ומקבילו הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן בלבוב
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי ומקבילו הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן בלבוב | צילום: רויטרס

כאמור, היום צפויה להתקיים בלבוב פסגה משולשת בין נשיא אוקראינה זלנסקי ומקבילו הטורקי ארדואן, יחד עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. לפי הדיווחים, הצדדים צפויים להתמקד בהמשך ייצוא התבואה האוקראינית לעולם, ההפגזות האוסיות בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה והנושא השלישי, הוא אפשרות למציאת פתרון מדיני למלחמה במדינה, וייתכן אף לקיים מפגש ישיר בן פוטין וזלנסקי.

מוקדם יותר היום, אולכסיי ארסטוביץ', אחד מיועציו של הנשיא זלנסקי, אמר כי "המלחמה הגיעה למבוי סתום אסטרטגי". ארסטוביץ' הסביר כי "הכוחות הרוסיים השיגו התקדמות מינימלית בלבד", וכי הכוחות האוקראיניים מתקדמים. "הסיכון של הפדרציה הרוסית במלחמה עלה", הוסיף ארסטוביץ'.

נשיא רוסיה פוטין ומקבילו הטורקי ארדואן בפגישתם בסוצ'י, רוסיה
נשיא רוסיה פוטין ומקבילו הטורקי ארדואן בפגישתם בסוצ'י, רוסיה | צילום: רויטרס

כזכור, הנשיא הטורקי ביקר לפני כשבועיים במעונו של פוטין בסוצ'י, שם על פי הדיווחים שוחחו השניים על המלחמה באוקראינה וארדואן התקבל בחום לאחר שפוטין הודה לו על העזרה במשבר ייצוא התבואה האוקראינית מהנמל. עם זאת, המתיחות בין שתי המדינות ומנהיגיהן נותרה ניכרת.

טורקיה חברה בנאט"ו, מכרה לאוקראינה כלי נשק מתקדמים כמו מל"טים של "באירקטאר", ונותרה מסוכסכת עם רוסיה לגבי עתידה של סוריה, שם הקרמלין תמך בבשאר אל-אסד בעוד טורקיה ביקשה להשיג השפעה בצפון המדינה. כמו כן, לפני תחילת הפגישה ציינו עיתונאים רוסים כי רמזאן קדירוב, המנהיג הצ'צ'ני ששלח כוחות בפיקודו הן לסוריה והן לאוקראינה נכח גם הוא בפגישה.