הפשיטה על ביתו של טראמפ: "הנשיא לשעבר חשוד בריגול ובשיבוש"

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי בחיפוש שערכו סוכני הבולשת הפדרלית במאר-א-לאגו שבפלורידה נמצאו "11 סטים של מסמכים מסווגים". לפי הדיווח, הם אספו כ-20 קופסאות המכילות ניירות ומסמכים שמכילים גם מידע לכאורה על נשיא צרפת מקרון. דיווח: ה-FBI חוקר אם טראמפ הפר את חוק הריגול

דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בעת החיפוש שערכו סוכני FBI בביתו של הנשיא לשעבר הם מצאו "11 סטים של מסמכים מסווגים", כולל כמה שסומנו כ"סודיים ביותר" ונועדו להיות מוחזקים רק במתקנים ממשלתיים מיוחדים, כך דווח היום (שישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". סוכני הבולשת הפדרלית אספו כ-20 קופסאות המכילות ניירות ומסמכים, בהן, לפי הדיווח, גם מידע על נשיא צרפת עמנואל מקרון. לפי דיווח ב"פוליטיקו", ה-FBI חוקר אם טראמפ הפר את חוק הריגול.

לפי הדיווח, הסוכנים אספו ארבע קבוצות של מסמכים סודיים ביותר, שלוש קבוצות של מסמכים סודיים ושלוש קבוצות של מסמכים סודיים. לא דווחו פרטים נוספים על נושאי המסמכים. עורכי דינו של טראמפ טוענים שהנשיא לשעבר השתמש בסמכותו לבטל את סיווג החומר לפני שעזב את תפקידו. בעוד שלנשיא יש את הסמכות לבטל סיווג מסמכים, ישנן תקנות פדרליות המפרטות תהליך לעשות זאת.

צו החיפוש של ה-FBI
צו החיפוש של ה-FBI

לפני ארבעה ימים פשטו כ-30 סוכני FBI מאר-א-לאגו, אחוזתו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בפאלם ביץ' שבפלורידה. זאת, לאור בקשתו של הארכיון הלאומי למסמכי הממשל "לחלץ" משם 15 ארגזים ובהם ניירות ורישומים מתקפותו כנשיא, בהם גם מסמכים מסווגים. לפי הדיווחים, החיפושים בביתו קשורים בחקירה של משרד המשפטים האמריקני נגד טראמפ על אופן טיפולו של הנשיא בניירות הרשמיים, לאחר שעזב את הבית הלבן.

מפגינים מחוץ לאחוזתו של טראמפ בעקבות הפשיטה, פלורידה, מאר-א-לאגו
מפגינים מחוץ לאחוזתו של טראמפ בעקבות הפשיטה | צילום: רויטרס

הנשיא לשעבר, ששהה במגדל טראמפ בניו יורק בעת הפשיטה, לא נותר חייב ותקף את מערכת אכיפת החוק במדינה: "אלה זמנים אפלים עבור האומה שלנו. האחוזה נכבשה על ידי קבוצה גדולה של סוכני FBI. זוהי התנהגות בלתי הולמת של התביעה וזה הנשק של מערכת המשפט למנוע ממני להתמודד שוב לנשיאות". לדבריו, הפשיטה על אחוזתו אינה הכרחית הרי שהוא שיתף פעולה עם כל סוכנויות הממשלה בנוגע לחקירה שמתנהלת נגדו.

הפשיטה על אחוזתו של הנשיא לשעבר הוחלטה לאור החשד הגובר במערכת המשפט האמריקנית שטראמפ העביר מסמכים מסווגים מהבית הלבן ל"מאר-א-לאגו" - מסמכים שהיה אמור למסור לארכיון הלאומי למסמכי הממשל בתום כהונתו. "פשיטה כזו יכולה להתרחש רק במדינות עולם שלישי", הוסיף טראמפ. "למרבה הצער, אמריקה הפכה כעת לאחת מאותן מדינות מושחתות ברמות שלא נראו בעבר. הם אפילו פרצו לכספת שלי".

אנשי תקשורת מחוץ לאחוזתו של דונלד טראמפ אחרי הפשיטה
אנשי תקשורת מחוץ לאחוזתו של דונלד טראמפ אחרי הפשיטה

אחוזת מאר-א-לאגו, ביתו של דונלד טראמפ בפלורידה
אחוזת מאר-א-לאגו, ביתו של דונלד טראמפ בפלורידה | צילום: רויטרס

בנו של הנשיא לשעבר, אריק טראמפ אישר ל"פוקס ניוז" כי צו החיפוש של ה-FBI באחוזת "מאר-א-לאגו" שבבעלותו של אביו קשורה לחקירה למציאת המסמכים שחיפש הארכיון הלאומי האמריקני למסמכי הממשל. בחודש פברואר האחרון, הארכיון ביקש ממשרד המשפטים האמריקני לחקור את טראמפ על אופן טיפולו בניירות רשמיים, והיום, הארכיון הודיע כי שם את ידו על 15 ארגזים שהיו באחוזה, שחלקם הכילו רישומים מסווגים.

לפי החוק בארה"ב, כל הנשיאים נדרשים להעביר בסוף כהונתם את כל המכתבים, מיילים, מסמכים וניירות עבודה לארכיון הלאומי. בחודש פברואר האחרון נחשף כי הנשיא לשעבר קרע באופן לא חוקי מסמכים רבים מהבית הלבן, כאשר לדברי הארכיון את חלק מהם היה צריך להיות להדביק בחזרה. טראמפ דחה בזמנו את הדיווחים לפיהם טיפל ברישומים בצורה הזו וטען כי מדובר ב"פייק ניוז".

יועץ בכיר של טראמפ בפאלם ביץ', שהעדיף להישאר תחת עילום שם, אמר לערוץ האמריקני CBS שהחיפוש של סוכני ה-FBI הוא בגלל עניין המסמכים והרישומים. לדבריו, הסוכנים עזבו את המקום במהרה עם מעט מאוד חומרים. גורם מטעם הבית הלבן אמר לערוץ כי האגף המערבי (חלק הבניין בו מצויים המשרד הסגלגל, חדר הקבינט, חדר המצב של הבית הלבן, ומשרדי הנשיא) לא קיבל הודעה מוקדמת על הפשיטה של ​​ה-FBI על אחוזתו של טראמפ.

ככלל, ממשל ביידן טוען כי הוא מגביל ככל הניתן את האינטרקציה שלו עם בכירי משרד המשפטים כדי להימנע ממה שעשוי להצטייר כלחץ פוליטי או התנהלות בלתי תקינה בכל הנוגע לחקירות המתנהלות נגד טראמפ. לא זאת בלבד, הרי שגם נגד בנו של הנשיא הנוכחי, האנטר ביידן, מתנהלת חקירה במסגרתה הוא נחשד בין היתר בהעלמת מס.

במקביל לחקירתו של הארכיון הלאומי, מתנהלת נגד טראמפ חקירה נוספת במשרד המשפטים על מעשיו להפיכת תוצאות הבחירות. בהקשר זה, "ועדת ה-6 בינואר" החוקרת את אירועי ה-6 בינואר 2021, בו התפרצו עשרות אלפי תומכי טראמפ לבניין הקפיטול בוושינגטון במהלך דיון הקונגרס על רקע תוצאות הבחירות בהן הפסיד תתכנס היום פעם נוספת, כאשר מזכיר המדינה בממשל טראמפ מייק פומפאו, צפוי להעיד.