בריטניה על החרמת המכלית ע"י איראן: "צעד בלתי מקובל"

שר החוץ האנט התייחס להחרמת כלי השיט על ידי טהראן והצהיר כי הוא "מודאג מאוד" מהתקרית. עוד אמר כי לונדון בוחנת מה ניתן לעשות כדי לשחרר את האוניות, והוסיף כי אין עליהן אזרחים בריטים

זמן צפייה: 00:23

שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, התייחס אתמול (שישי) למעצר המכלית הבריטית "סטנה אימפרו" במצרי הורמוז על ידי משמרות המהפכה האיראניים, והצהיר כי "מדובר בצעד בלתי מקובל - מודאג מאוד מהתקרית".

האנט אמר כי "יהיו השלכות אם איראן לא תחזיר את המכלית", והוסיף: "איראן תהיה המפסידה הגדולה אם חופש התנועה ייפגע". עם זאת, שר החוץ טען כי בריטניה לא מעוניינת בתגובה צבאית וכי ברצונה לפתור את המצב בדרך דיפלומטית. על פי דיווחים, אוניית המלחמה הבריטית "מנוטרוז" עורכת פטרול במצר הורמוז.

בדבריו התייחס האנט גם לדיווח אודות המכלית השנייה שנעצרה בידי טהראן, האונייה "מסדר" שבבעלות בריטית אשר שוחררה אחרי שקיבלה "אזהרה סביבתית", ואמר כי ככל הנראה על שתי האוניות לא נכחו אנשי צוות בריטים. עוד הוסיף האנט כי לונדון בוחנת כעת מה ניתן לעשות על מנת לשחרר את המכלית. "חשוב לשמור על חופש התנועה של כלי שיט באזור". נוסף לכך, שר החוץ הבריטי מסר כי הוא שוחח עם מקבילו האמריקני, מייק פומפאו, על התקרית.

עוד בחדשות 13:

משמרות המהפכה האיראניים: "השתלטנו על מכלית נפט בריטית"

איראן: "אלו התמונות שמוכיחות – ארה"ב לא הפילה את המל"ט שלנו"

טראמפ: "ספינה אמריקנית יירטה מל"ט איראני במצר הורמוז"

מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero''
מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'' | צילום: stena Bulk

במקביל, צבא ארצות הברית התייחס לאירועים ומסר כי מטוסים לא חמושים חגים בשמים הבין-לאומיים ומפקחים על המצב במצרי הורמוז. כמו כן, לפי הדיווחים, מלך סעודיה סלמאן אישר את כניסתם של חיילים אמריקנים לשטח הממלכה במטרה להגביר את האבטחה באזור. גורם אמריקני בכיר אישר כי ארצות הברית תשלח 500 חיילים לסעודיה במטרה להגביר את הנוכחות הצבאית במזרח התיכון.

בתוך כך, המפעילים הבריטים של המכלית "סטנה אימפרו", שנעצרה על ידי משמרות המהפכה האיראנים, אישרו הלילה כי האונייה כבר לא תחת שליטתם. לטענתם, המכלית עמדה בכל חוקי הניווט והתקנות הבין-לאומיות ולא הפרה אותן, כפי שהאיראנים טענו בעת המעצר. כמו כן מסרו כי 23 חברי הצוות שהיו על האונייה הם מהודו, רוסיה, לטביה והפיליפינים.

השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית
השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הצהיר כי ישוחח עם בריטניה על התקרית. "יש לנו ברית קרובה עם בריטניה", הצהיר הנשיא האמריקני. "הדבר רק מוכיח את מה שאני אומר על איראן - רק צרות. אלה לא אוניות אמריקניות - אלא בריטיות. יש להם ראש ממשלה חדש שייכנס בקרוב - זה טוב לבריטניה". מהבית הלבן נמסר כי המועצה לביטחון לאומי מודעת להחרמת המכלית: "נמשיך לעבוד עם בנות הברית כדי להגן מפני התנהגותה של איראן".

כאמור, מוקדם יותר הערב משמרות המהפכה האיראניים הודיעו כי השתלטו על מכלית נפט בריטית במצרי הורמוז. המכלית, "סטנה אימפרו", נעצרה בהמשך לדיווחים לפיהם כלי השיט אותר כשהוא בדרכו לאיראן - ולא שלח איתותים במשך זמן רב. ממשלת בריטניה התכנסה לדיון חירום בעקבות האירוע החריג.

מסלול מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'', כפי שפורסם ''באל-מנאר''
מסלול מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'', כפי שפורסם ''באל-מנאר'' | צילום: חודשת 13

זמן קצר לאחר מכן, דיווחו גורמי מודיעין אמריקנים כי המכלית "מסדר", שבבעלות חברה בריטית, נעצרה גם כן בידי האיראנים. האונייה שוחררה אחרי שקיבלה "אזהרה סביבתית", והמשיכה בדרכה.

ממשמרות המהפכה נמסר כי המכלית נעצרה לבקשת הרשויות הימיות של הורמוזגן. לדבריהם, היא נלקחה לאזור חופי והועברה לרשויות הימיות, שינקטו בצעדים המשפטיים ההכרחיים. בסוכנות הידיעות אירנא דווח כי המכלית כיבתה את המעקב שלה והתעלמה מאזהרות.

חברת "באלק", בעלת המכלית, הודיעה כי על האונייה נוכחים 23 אנשים צוות - טרם ידוע אם הם בריטים. על פי הודעת החברה, האונייה נתקלה בכלי שיט קטנים ובמסוק בזמן ששהתה במים בין-לאומיים בסמוך למצרי הורמוז. עוד נמסר מהחברה כי לעת עתה אין באפשרותם ליצור קשר עם אנשי הצוות, וכי ככל הידוע הם לא נפגעו.