בכיר באיחוד האמירויות הגיע לטהראן למשימת תיווך סודית

היועץ לביטחון לאומי הגיע ל-48 שעות כדי לסייע בפתיחת המו"מ בין איראן וסעודיה, ברקע המתיחות במפרץ. מדובר בגורם הבכיר ביותר המעורב בתיווך בין הצדדים. רוחאני: "הקשר בין המדינות חיובי"

זמן צפייה: 00:19

המשבר במפרץ הפרסי: תחנון בין זייד, היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות הערביות ואחיו הצעיר של יורש העצר, ביקר ב-48 השעות האחרונות בטהראן שבאיראן במסגרת משימה סודית - כך נודע היום (שני). הוא הגיע למדינה על מנת לתווך בין סעודיה ובת בריתה ארצות הברית - ואיראן. הביקור הגיע על רקע פיצוץ מכלית הנפט האיראנית סמוך לסעודיה ביום שישי והמגעים המסתמנים לקראת משא ומתן אפשרי בין ארה"ב לאיראן.

על פי ה"מידל איסט איי", הפגישה של בין זייד באיראן היא המעורבות של הגורם הבכיר ביותר שהגיע לאיראן על מנת לתווך בין הצדדים מאז שפרץ המשבר במפרץ הפרסי. איחוד האמירויות לא האשימה את איראן בארבעת פיצוצי המכליות במפרץ בחודש יולי האחרון. זאת, למרות דבריו של מפקד חיל הים האמריקני, מיכאל גילדיי, שאמר כי המודיעין האמריקני הגיע למסקנה שמשמרות המפכה האירניים "אחראית בצורה ישירה" לכך.

במקום להאשים את איראן בתקיפות, היא שלחה נציגים מחיל הים שלה לפגוש את עמיתיהם האיראנים באופן גלוי ומוצהר. לעומת זאת, המשימה של סוף השבוע האחרון נשמרה בסוד. האיחוד הראתה לאחרונה סימנים להתרככות היחס שלהם כלפי איראן.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

איראן על פיצוץ מכלית הנפט סמוך לסעודיה: "מתקפה פחדנית"

סעודיה מכחישה: "לא תקפנו המכלית האיראנית – איננו פועלים כך"

איראן מאיימת: העומדים מאחורי תקיפת מכלית הנפט יישאו בתוצאות

פיצוץ במכלית האיראנית
פיצוץ במכלית האיראנית | צילום: חדשות 13

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס לביקור והצהיר: "הקשרים בין המדינות במצב הטוב ביותר ומתקדמים בכיוון חיובי".

הפגישה של בין זייד התרחשה על רקע מאמצים רבים שהתרחשו מאחורי הקלעים, לפתוח בשיחות בין סעודיה ואיראן. הסעודים פנו לראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, שיתווך בינם ובין טהראן. עוד מעורב בתיווך הוא ראש ממשלת פקיסטן, אימרן קאהן. "הנשיא טראמפ ביקש ממני שאנסה להוריד את גובה הלהבות - ואולי אסייע בהצגעת יוזמה חדשה. אז העברתי לאיראנים את המסר. לא אוכל לספר פרטים נוספים", אמר.

ביום שישי התייחס דובר משרד החוץ האיראני לפיצוץ שאירע מוקדם יותר באותו היום במכלית הנפט האיראנית סמוך לסעודיה ואמר כי "העומדים מאחורי התקיפה יישאו בתוצאות ובהשלכות למעשים, כולל דליפת הנפט לים".

כמו כן, משרד החוץ של טהראן אישר את הדיווחים בתקשורת המקומית וטען כי הפיצוץ בכלי השיט נגרם כתוצאה מירי של שני טילים לעברה, וכינה את המעשה "הרפתקה מסוכנת". כזכור, לפי הדיווחים המכלית עלתה באש הבוקר, לא היו נפגעים באירוע אך נזק נגרם לכלי השיט.

בחודש שעבר הודיעו המורדים החות'ים בתימן, המקבלים סיוע מאיראן, כי תקפו באמצעות עשרה מל"טים מתקני נפט במזרח סעודיה, השייכים לחברת "עראמקו". מוקדם יותר באותו היום הצהיר דובר משרד הפנים בממלכה כי שתי שריפות פרצו במתקנים כתוצאה מתקיפת מל"טים. כוחות הכיבוי השיגו שליטה על השריפות, ולא דווח על נפגעים.

בתוך כך, איראן חתמה על חוזה בסך 440 מיליון דולר לפיתוח שדה גז במפרץ הפרסי, עם חברת פטרופרס, חברה איראנית העוסקת בזיקוק נפט וגילוי גז טבעי. שר הנפט של איראן בטקס החתימה: "חוזה זה וחוזים עתידיים שייחתמו בקרוב מעידים על כך שאף סנקציות לא יעצרו אותנו".