נשיא האמירויות ח'ליפה בן זאיד הלך לעולמו בגיל 73

שליט מדינת המפרץ ואמיר אבו דאבי הלך לעולמו, לאחר 18 שנות נשיאות - במדינה הכריזו על 40 ימי אבל. רה"מ ספד לו: "מורשתו ומעשיו הכבירים של שייח' ח'ליפה הוערכו רבות בישראל, מדינת ישראל ניצבת לצד איחוד האמירויות הערביות"

נשיא האמירויות, ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן
נשיא האמירויות, ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן | צילום: רויטרס

נשיא האמירויות ואמיר אבו דאבי, ח'ליפה בן זאיד הלך לעולמו היום (שישי) כשהוא בן 73 במותו. במדינה הוכרזו 40 ימי אבל והשעיית העבודה במשרדי הממשלה והמוסדות השונים בסקטור הציבורי והפרטי למשך שלושה ימים, החל מיום שבת. ח'ליפה הוכתר לנשיא המדינה בשנת 2004, אם כי מאז לקה בשבץ מוחי לפני מספר שנים, מי שניהל את ענייני האמירויות היה אחיו הצעיר, יורש העצר של אבו דאבי - מחמד בן זאיד.

מוחמד בן זאיד, יורש העצר של איחוד האמירויות
מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי ושליט האמירויות בפועל | צילום: רויטרס

בהתאם לחוקה במדינה, מי שיכהן כנשיאה הזמני של האמירויות עד הכתרתו של היורש הוא אמיר דובאי מחמד בן ראש אלמכתום. זאת, עד שהמועצה הפדרלית העליונה במדינה, המורכבת משבעת האמירים של האמירויות תחליט על זהות היורש, בתום 30 ימים.

ראש הממשלה, נפתלי בנט ספד לו: "בשמי ובשם ממשלת ישראל ואזרחיה, אני מביע את תנחומיי לידידי, יורש העצר שייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, לממשלת איחוד האמירויות הערביות ולעמה בעקבות מותו של נשיא המדינה, שייח' ח'ליפה בן זאיד אל-נהיאן". בנט הוסיף, "מורשתו ומעשיו הכבירים של שייח' ח'ליפה הוערכו רבות בישראל, מדינת ישראל ניצבת לצד איחוד האמירויות הערביות ועמה בשעה קשה זו".

ראש הממשלה נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: חיים צח/ לע''מ

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "זוהי אבידה גדולה לידידנו באמירויות ולאזור כולו. מנהיגותו האמיצה תרמה רבות לקידום מדינתו ועמו ולשותפות שהתממשה בשנים האחרונות בין מדינותינו, והיא מורשת חשובה לממשיכי דרכו". יוזמותיו ופועלו הנחוש קידמו את המזרח התיכון לאופק של שגשוג ושיתופי פעולה", הוסיף הרצוג.

Whatsapp Image 2022 01 30 At 1
הנשיא הרצוג ויורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

מדינות ערביות רבות כמו גם ארגונים שונים באזור שלחו תנחומים לאמירויות ביניהם ניתן למנות את מצרים, הרשות הפלסטינית וארגון הטרור חמאס. גם נשיא סוריה בשאר אלאסד ספד לח'ליפה ואמר כי: "לח'ליפה הייתה השפעה גדולה על שגשוגה של האמירויות וכי העם הסורי והאומה הערבית תזכור את שעשה".