דיווח: סעודיה צפויה לאשר טיסות ישירות לערביי ישראל למכה

לפי דיווח ב-CNN, בממלכה צפויים לאשר במהלך ביקור ביידן טיסות מישראל ואליה וכן לאפשר לערביי ישראל שמעוניינים להגיע למכה לטוס באופן ישיר

הכעבה במכה, סעודיה
הכעבה במכה, סעודיה | צילום: רויטרס

על רקע ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, מקורות יודעי דבר מסרו היום (רביעי) לרשת האמריקנית "CNN" כי סעודיה צפויה להכריז השבוע כי תאפשר לכל הטיסות המסחריות לישראל וממנה להשתמש במרחב האווירי שלה. כמו כן, הממלכה צפויה לאשר את קיומן של טיסות שכר ישירות מישראל לסעודיה, עבור מוסלמים שירצו לקחת חלק בעלייה לרגל למקומות הקדושים שבממלכה.

לפי הדיווח, טרם ביקורו של הנשיא בישראל, פקידים אמריקניים פעלו כדי להעמיק את התיאום הביטחוני בין ישראל ומדינות ערב, וגם בין ישראל וסעודיה. כזכור, בכירים בממשל ביידן, ביניהם גם היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבאן, התבטאו ואמרו שנורמליזציה מלאה בין המדינות "צפויה לקחת זמן".

עוד דווח כי התמקדותו של ממשל ביידן בהרחבת הסכמי הנורמליזציה "הסכמי אברהם" בין ישראל ומדינות ערב ייצרה תסכול בקרב הפלסטינים שמעדיפים שהממשל יתמקד בהחייאת תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים. יחד עם זאת, כמה פקידים אמריקנים אומרים כי התמקדותם בנורמליזציה ערבית-ישראלית היא הכרה במציאות האזורית החדשה.

ראש הממשלה לפיד ונשיא ארה''ב ביידן
ראש הממשלה לפיד ונשיא ארה''ב ביידן | צילום: חיים צח/ לע''מ

בישראל מסכמים בסיפוק את יום הביקור הראשון של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל - ונושאים עיניים אל מחר, יום הביקור השני, שבו ייפגשו שני המנהיגים כדי לדון בסוגיות כגון איראן והנורמליזציה עם סעודיה - ולאחר מכן יינתנו הצהרות משותפות.

מוקדם יותר היום (רביעי), קצת אחרי 15:00, נחת הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן בנמל התעופה בן גוריון והתקבל בחום על-ידי הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד. הדרישה האמריקנית, נזכיר, הייתה להימנע מלחיצות ידיים בקבלת הפנים, ובנמל התעופה ציין הנשיא ביידן כי היחסים בין המדינות "חזקים מאי פעם". משם הוא המשיך לתערוכת הנשק של צה"ל וראה את המערכות המתקדמות והחדשניות ביותר של מערכת הביטחון. בתחנה הבאה, ביקר הנשיא במוזיאון "יד ושם" שבו פגש ביידן, שתי ניצולות שואה עמן שוחח דקות ארוכות ואפילו מחה דמעה.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

על אף שלא נרשמו הצהרות דרמטיות במהלך היום, בישראל נערכים למחר, כאשר במהלך היום צפויה להתקיים פגישה בין רה"מ לפיד והנשיא ביידן, ולאחר מכן יימשכו הפגישות המדיניות. הביקור לא מגיעה עם בשורה דרמטית מידית. בימים האחרונים, בישראל מנסים להנמיך ציפיות בכל מה שקשור להתקדמות ביחסים עם סעודיה, לבקשת גורמים אמריקניים שביקשו להנמיך את הציפיות.

אחר כך ימשיך הנשיא ביידן לבית הנשיא, לפגישה עם הנשיא הרצוג, ואז גם עם יושב ראש האופוזיציה נתניהו. בכל מה שקשור לפלסטינים, ביידן לא הגיע לישראל עם בשורה - הוא ממשיך לדבוק בפתרון שתי המדינות, אבל לא ייתן לו משקל רב ביומיים הקרובים. הערב הגיע נשיא ארה"ב למלון המלך דוד שבירושלים, שם יעביר את הלילה, אחרי שהיום הראשון של הביקור הנשיאותי עבר בלי הפתעות מיוחדות. בכירים בירושלים אומרים כי מדובר ב"צעדי תינוק בדרך לנורמליזציה". בתוך כך, הרבה מאוד תלוי במה יקרה במהלך ביקורו הצפוי של הנשיא בסעודיה, כאשר מה שיקרה שם ישפיע על המהלכים והתהליכים שיוכרזו עם הסעודים.