15 שנה לצונאמי באסיה: הישראלים שניצלו מספרים על ממדי האסון

גלי הענק שהיכו במדינות שעל חופי האוקיינוס ההודי בסוף שנת 2004, הביאו למותם של יותר מרבע מיליון בני אדם, בהם שמונה תיירים מישראל. אלו שחוו את האירוע הקשה ממשיכים להתמודד עמו עד היום

זמן צפייה: 03:18

15 שנים עברו מאז שהתרחש אחד מאסונות הטבע הגדולים בהיסטוריה. רעידת אדמה באוקיינוס ההודי הובילה לצונאמי אדיר שהיכה בחופי דרום מזרח אסיה. גלי הענק שהגיעו לגובה 12 מטרים גרמו למותם של יותר מרבע מיליון בני אדם, בהם שמונה ישראלים.

שרה מגור, שניצלה מהאסון באי קופיפי שבתאילנד, סיפרה: "המים היו מבעבעים ואז שמעתי איזה מכה, בום חזק. המדריך צעק: 'רוצו'. לאן נרוץ? אנחנו לא מכירים את המקום". מגור, תושבת חולון, הייתה בת 62 כשהגיעה אז עם בעלה לאי. בתוך כל התוהו ובוהו, המנוסה הפרידה ביניהם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

החשוד ברצח בי-ם נעצר לפני כחודש בחשד למעשים מגונים בקטינה

עשבי מרפא, שיקויים והקזת דם: תופעת הרפואה האלטרנטיבית בשטחים

מחקר: נהגים שברכבם בקרת שיוט – נוטים יותר להסחות דעת בנהיגה

ההרס הרב שנגרם כתוצאה מהצונאמי באינדונזיה
ההרס הרב שנגרם כתוצאה מהצונאמי באינדונזיה | צילום: רויטרס

"הכי קשה היה לחפש את האיש שלי. כל סדין שהרמתי אמרתי לעצמי - 'בורא עולם, רק שזה לא יהיה הוא'. הייתי מכסה אותו בחזרה, את המסכן שהיה שם". כעבור ימים אחדים, הם נפגשו חבולים ופצועים וחזרו לישראל. חייהם לא שבו כפי שהיו.

"אפילו שאת חיה את החיים שלך, הולכת לים, הכל יפה - בתוך תוכך יש את הגרעין של הפחד שהים יכול להשתגע שוב. אפילו כשאני רואה סרט בטלוויזיה שרואים בו ים או משהו, אני תכף רואה את עצמי שם", סיפרה.

זוהר אלוני, שהייתה בת 24 כשבילתה בתאילנד בזמן האסון, לא שרדה את הצונאמי שמילא את חדרה במים. "קיבלנו סוג של ידיעות כבר באותו הזמן והתחלנו להבין שצריך להיות קשובים לחדשות ולמה שקורה שם, כי מין הסתם זוהר כנראה נקלעה לסיטואציה הזו", סיפר רום, אחיה של זוהר אלוני, שנהרגה בצונאמי בתאילנד.

חוסר המוכנות והיעדר ההתרעות הם שגרמו לממדי האסון ולתוצאותיו החמורות. בשנים שעברו מאז, הופקו לקחים, המודעות גברה ושופרה מערכת ההתרעה מפני גלי ענק לאחר רעש אדמה.