סגן נשיא ארה"ב: "שמח להכריז שהגענו להפסקת אש בסוריה"

מייק פנס הצהיר כי "כל המבצע ייעצר עד לנסיגת הכוחות הכורדיים". טראמפ בירך את המהלך, אך שר החוץ הטורקי הבהיר: "לא מדובר בהפסקת אש - בשביל זה צריך שני צדדים לגיטימיים"

זמן צפייה: 01:26

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס אמר הערב (חמישי) במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ מייק פומפאו באנקרה כי "אני שמח להכריז שהגענו להפסקת אש בסוריה. כל המבצע ייעצר עד לנסיגת הכוחות הכורדיים. עוד סוכם שהטורקים לא יפגעו בקהילה בכובאני. טורקיה וארה"ב מאוחדים בצורך להלחם בדאע"ש". שר החוץ הטורקי אמר בתגובה כי "לא מדובר בהפסקת אש. הפסקת אש היא רק בין שני צדדים לגיטימיים. סוכם עם ארה"ב שהכוחות הטורקים ישלטו באזור הבטוח בסוריה".

פנס הוסיף כי לפי ההסכם שהושג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, הוא יפסיק את האש למשך 120 שעות, ובמהלך הזמן הזה, חמישה ימים, הכוחות הכורדים צריכים להתפנות 35 ק"מ מהגבול הטורקי – אותה רצועה שארדואן ביקש להשיג. פנס ציין גם שהיו בקשר עם הכורדים, שהבטיחו לשתף פעולה. אם הפסקת האש תכובד, ארה"ב תסיר את הסנקציות שהטילה על טורקיה. בינתיים, ארה"ב וטורקיה יפקחו מקרוב על האזור הבטוח.

לכתבות נוספות בנושא >>

פנס וארדואן נפגשו באנקרה; אסד: נמשיך להגיב לתוקפנות הטורקית

טראמפ במכתב לארדואן: "בוא נעשה עסקה, אל תהיה קשוח וטיפש"

מסיבת עיתונאים בהשתתפותם של סגן נשיא ארה''ב מייק פנס, מזכיר ארה''ב מייק פומפאו ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
מסיבת עיתונאים בהשתתפותם של סגן נשיא ארה''ב מייק פנס, מזכיר ארה''ב מייק פומפאו ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בירך את המהלך בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "ההסכם הזו לעולם לא יכול היה להתגבש לפני שלושה ימים. היה צריך קצת 'אהבה קשוחה' כדי לעשות את זה. גאה בכולם".

עיקרי הסכם הפסקת האש:

ההצהרה הגיעה לאחר פגישה שנערכה היום בין פנס לארדואן, במטרה לשכנע את הנשיא הטורקי לחדול מהמבצע שמוביל האחרון בצפון סוריה. שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, הגיע אף הוא לאנקרה, ולקח גם כן חלק בניסיונות השכנוע האמריקניים. ביקור הבכירים בטורקיה מגיע יום לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים בהטלת סנקציות כבדות על אנקרה.

בתוך כך, נשיא סוריה בשאר אסד נועד עם היועץ העיראקי לביטחון לאומי, פאלח אל-פיאד. במהלך הפגישה התייחס אסד למתיחות בגבול הטורקי, ואמר כי התוקפנות הטורקית היא בגדר "פלישה חצופה וברורה". לדבריו, סוריה כבר הגיבה בעבר לתוקפנות מסוג זה על ידי פגיעה בשלוחות הטרור הטורקיות, והיא תמשיך לעשות זאת "בכל דרך ובכל מקום". במהלך הפגישה קיבל אסד אגרת מראש הממשלה העיראקי, שבה קרא להמשך שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, בצל ההתפתחויות האחרונות באזור.

לאחר ביקורו באנקרה, צפוי שר החוץ פומפאו להגיע לביקור בזק בישראל כדי לדון במצב בסוריה, על רקע החלטתו של הנשיא טראמפ להוציא את הכוחות האמריקנים מצפון המדינה, כך נודע אתמול לחדשות 13 מפי פקידים ישראלים בכירים.