ארה"ב: טורקיה הפציצה בסמוך לבסיס אמריקני בסוריה; חיילים פונו

הפנטגון אישר כי הצבא הטורקי ירה ארטילריה שפגעה ליד מוצב אמריקני "באזור שהיה ידוע להם שיש בו חיילים". ממשרד ההגנה הטורקי נמסר כי הצבא נקט בכל האמצעים להבטיח שלא ייפגעו כוחות

זמן צפייה: 02:15

חיילים אמריקנים פינו הלילה (שבת) מוצב בצפון סוריה לאחר שירי ארטילרי של צבא טורקיה פגע אמש בסמוך לבסיס. הפנטגון אישר מוקדם יותר את הדיווח על הירי ומסר כי "פיצוץ אירע במרחק של כמה מאות מטרים מהכוחות, באזור שהיה ידוע לטורקים כי יש בו חיילים אמריקנים".

לאחר הארטילריה שנורתה, משרד ההגנה הטורקי התעקש שהכוחות האמריקנים לא היו מטרת התקיפה, והדגיש כי הצבא נקט בכל האמצעים כדי להבטיח שלא ייפגע שום בסיס של ארה"ב. לדברים, הם הפציצו בתגובה לירי שהגיע מבסיס הסמוך לזה האמריקני.

לכתבות נוספות בנושא >> 

תקיפת טורקיה בסוריה נמשכת: עשרות אלפים נמלטו; בית חולים נסגר

נתניהו גינה את טורקיה: "מזהירים מפני טיהור אתני בסוריה"

טראמפ: "טורקיה שותפה חשובה שלנו – אך לא נטשנו את הכורדים"

General View Of Fire Burning And Smoke Billowing Out In Distance In Border Town Tel Abyad In Syria Seen From Akcakale
תקיפה טורקית בצפון סוריה | צילום: רויטרס

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס מוקדם יותר אתמול למתקפות נגד הכורדים בצפון סוריה ואמר כי "לעולם לא נפסיק את הצעד שעשינו נגד המיליציות. לא נעצור אותו לא משנה מה יגידו, למרות שאנחנו מקבלים איומים מימין ומשמאל להפסיק עם זה".

שר האוצר האמריקני, סטיב מנושין, הודיע כי הנשיא דונלד טראמפ חתם על צו המתיר לממשל להטיל סנקציות על טורקיה, בשל פלישתה לסוריה. "מדובר בסנקציות חזקות מאוד", אמר. "אנו מקווים שלא נצטרך להשתמש בהן, אך אנו יכולים לשתק את הכלכלה הטורקית אם נצטרך".

משרד החוץ הטורקי הגיב לאיום האמריקני בדבר סנקציות נגדה, ומסר כי טורקיה תגיב על כל צעד נגד המאמצים שלה להילחם בטרור. "טורקיה נלחמת בארגוני טרור שיוצרים איום על ביטחונה הלאומי. אף אחד לא צריך להטיל ספק בכך שננקום על כל צעד שיינקט נגדנו". כאמור, שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין אמר אתמול כי הנשיא דונלד טראמפ אישר לנסח סנקציות חדשות ו"מאוד משמעותיות" על טורקיה בעקבות המתקפות נגד הכורדים.

לפני ההפצצה הטורקית בסמוך לבסיס האמריקני, שר ההגנה מארק אספר דחה את הטענות כי ארה"ב בגדה בכורדים ואפשרה לטורקיה לתקוף: "כדי לאבהיר - לא נטשנו את הכורדים. חיילים אמריקנים יישארו איתם באזורים אחרים בסוריה. הפעולה האימפולסיבית של הנשיא ארדואן לפלוש לצפון סוריה העמידה את ארצות הברית במצב קשה". "אף אחד לא נתן אור ירוק למבצע של טורקיה, בדיוק להפך. דחקנו בהם בכול הרמות שלא לצאת למבצע הזה", הוסיף.

Syritr
הפצצה טורקית נגד הכורדים בגבול סוריה

נוסף לכך, נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח עם טראמפ והדגיש את הצורך לסיים את הלחימה הטורקית בסוריה. ממשרדו של מקרון נמסר כי השניים הסכימו להישאר בקשר לגבי הנושא.

אתמול פורסם בסוכנות הידיעות "רויטרס" כי יותר מ-70 אלף בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם באזור ראס אל-עין שבצפון-מזרח סוריה. עובדי בית החולים הציבורי היחיד באזור נמלטו לאחר יממה של הפצצות באזור. נוסף לכך, 22 לוחמי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF), המובלים על ידי הכורדים, נהרגו מאז תחילת המבצע ושישה לוחמים טורקים.

עשרות חברים בבית הנבחרים האמריקני מטעם המפלגה הרפובליקנית הודיעו אמש כי ינהיגו חקיקה שתטיל סנקציות נגד טורקיה. "צריכות להיות השלכות משמעותיות על התקיפה חסרת הרחמים של הנשיא ארדואן ומשטרו נגד בעלי בריתנו הכורדים בצפון סוריה", אמרה ליז צ'ייני, יו"ר הוועידה הרפובליקנית של בית הנבחרים.