"קולו של העם": משפטן שמרן ניצח בבחירות לנשיאות בתוניסיה

קייס סעיד, מרצה למשפטים שהתמודד בסיבוב השני של הבחירות מול איל התקשורת נביל קראוי, זכה בכ-70% מהקולות, בהם בעיקר צעירים - כך עולה מתוצאות המדגמים במדינה. "קוצרים את פירות המהפכה"

הנשיא הנבחר קייס סעיד
הנשיא הנבחר קייס סעיד | צילום: רויטרס

קייס סעיד, מרצה למשפטים שמרן, שהתמודד כעצמאי ופנה בעיקר לבוחרים הצעירים, זכה בכ-70% מהקולות בסבב השני של הבחירות שהתקיימו אתמול (ראשון) בתוניסיה. כך עולה מהמדגמים שפורסמו במדינה לאחר תום ההצבעה. סעיד זכה ברוב הקולות וניצח את איל התקשורת, נביל קראוי, בפער של כ-40 נקודות.. "קייס סעיד, קולו של העם", קראו אלפים שנאספו ברחובות על מנת לחגוג את ניצחונו. "יחי תוניסיה", הוסיפו.

כאמור, רבים יצאו לרחובות על מנת לחגוג את תוצאות המדגמים. הם צפרו ושרו את ההמנון הלאומי. "זהו יום היסטורי למדינה שלנו. תוניסיה קוצרת את פירות המהפכה", אמר בוסעירי אבידי, מכונאי בן 39 שהיה בין החוגגים. "סעיד ישים קץ לשחיתות, הוא יהיה נשיא ישר", הוסיף אבידי.

"יצרתם את המהפכה מחדש, תנו למצפון שלכם להנחות אתכם בעת ההצבעה", אמר סעיד בעת ההצבעה בקלפי.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בפעם השנייה מאז האביב הערבי: הדמוקרטיה בתוניסיה בוחרת נשיא

בחירות בפולין: המפלגה שהובילה את "חוק השואה" ניצחה שוב

עולם התרבות הערבי נגד גל גדות: "וונדר וומן" לא יוקרן גם בתוניסיה

הבחירות בתוניסיה
הבחירות בתוניסיה | צילום: רויטרס

מאוחר יותר היום יתפרסמו תוצאות האמת. קראוי, שהשתחרר ממעצר ביום רביעי האחרון לאחר שבילה יותר מחודש מאחורי סורג ובריח משום שנחשד בעבירות של הלבנת כספים, אמר במסיבת עיתונים ש"נמנעה ממנו ההזדמנות להתמודד בצורה הוגנת, והוא יחליט אם לערער על התוצאות ברגע שיוכרזו התוצאות הסופיות".

בתגובתו הראשונה לתקשורת לאחר תום הבחירות, מסר סעיד כי מודה לצעירים שהצביעו, ומנסים לבנות עימו "תוניסיה חדשה". כ-90% מהצעירים במדינה, בין הגילים 19 ל-25, נתנו לו את קולם. כך עולה מתוצאות המדגמים במדינה. זאת, בהשוואה ל-49.2% הצבעה עבורו בקרב בני ה-60 ומעלה.

הבחירות בתוניסיה
הבחירות בתוניסיה | צילום: רויטרס

הבחירה בסיבוב השני במדינה התקיימה בין סעיד, שקיבל את הכינוי "רובוקופ", וכן קראוי המכונה "ברלוסקוני של תוניסיה". זאת, לאחר סבב הבחירות הראשון שהתקיים בחודש שעבר.

בחודש שעבר התקיים הסבב הראשון של הבחירות הדמוקרטיות לנשיאות בפעם השנייה מאז האביב הערבי ב-2011 שהביא לסיומו של שלטונו של זין אל-עאבדין בן עלי שכיהן משנת 1987. ההחלטה על הקדמת הבחירות, שהיו אמורות להתרחש בנובמבר, התקבלה לאחר שביולי האחרון מת אל-באג'י א-סבסי, הנשיא החמישי של המדינה והראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות.

26 בני אדם, בהם שתי נשים, התמודדו על התפקיד שבו כיהן א-סבסי מאז 2014 ועד מותו בגיל 92. א-סבסי, שהיה הנשיא המבוגר בעולם, כיהן בתפקידו כמעט חמש שנים ובזמן כהונתו המדינה שמרה על יציבות יחסית. לפני מותו, הצהיר א-סבסי כי לא יתמודד לכהונה נוספת ואף אמר כי "הגיע הזמן לפתוח את הדלת להנהגה צעירה" במפלגתו. לאחר מותו, תפס את מקומו דובר הפרלמנט מוחמד א-נאסר.