דיווח: נפתחה חקירה על מעשי טראמפ להפיכת תוצאות הבחירות

משרד המשפטים האמריקני חוקר את מעשיו של הנשיא לשעבר, כשכמה עדים, בהם ראש הסגל של סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, נשאלו בימים האחרונים לגבי שיחותיו של טראמפ עם עורכי דינו ומקורביו. הנשיא לשעבר, לעומת זאת, ממשיך להכחיש את תוצאות הבחירות, ורומז על ריצה נוספת

דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

משרד המשפטים חוקר את מעשיו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, כחלק מהחקירה הפלילית של המאמצים לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות שהתקיימו בנובמבר 2020. כך פורסם אמש (שלישי) בעיתון האמריקני ה"וושינגטון פוסט", מפי ארבעה גורמים המעורים בפרטים.

במקביל, טראמפ ממשיך להכחיש את תוצאות הבחירות, ורומז על ריצה נוספת בבחירות הבאות בשנת 2024. בתוך כך, אתמול אמר במהלך נאום שנשא: "רצתי בפעם הראשונה וניצחתי. אחר כך רצתי בפעם השנייה והצלחתי הרבה יותר טוב. אתה יודע מה? זה הולך להיות הסיפור להרבה זמן, איזה בושה זאת. אבל אולי אנחנו פשוט צריך לעשות את זה שוב".

לפי הגורמים, כמה מקורבים של הנשיא לשעבר טראמפ, ביניהם שני עוזרים בכירים של סגנו מייק פנס, עורכי דינו ואחרים במעגל הפנימי שלו - נשאלו בימים האחרונים לגבי שיחותיהם עם טראמפ, ועל הפגישות שטראמפ הוביל בין החודשים דצמבר 2020 ועד ינואר 2021 על המאמצים שהוביל לבטל את תוצאות הבחירות.

עורך הדין רודי ג'וליאני, לשעבר ראש עיריית ניו-יורק
עורך הדין רודי ג'וליאני, לשעבר ראש עיריית ניו-יורק | צילום: רויטרס

בתוך כך, הם נשאלו על ההנחיות שנתן טראמפ לעורכי הדין וליועצים שלו, לגבי אלקטורים מזויפים ובדיקה חוזרת של אלקטורים. חלק מהשאלות של התובעים התמקדו באופן ישיר במידת מעורבותו של טראמפ במאמצי החיפוש אחר האלקטורים המזויפים, שנעשה בין היתר על ידי מקורביו, ג'ון איסטמן ורודי ג'וליאני. כמו כן, לפי הדיווח בעיתון, חוקרי משרד המשפטים קיבלו תיעוד טלפוני של פקידים מרכזיים ועוזרים חושבים בבית הלבן, כולל של ראש הסגל של טראמפ, מארק מדוז.

בעבר, ערוצי תקשורת ואתרי חדשות אמריקניים פרסמו כי משרד המשפטים בוחן את התנהלותם של ג'ון איסטמן, רודי ג'וליאני ושל אחרים המקורבים לטראמפ. עם זאת, יצוין כי מידת מעורבותו של טראמפ בנושא, והחקירה של מעשיו של הנשיא באותם הימים - טרם דווחה בתקשורת, כמו גם סקירת ההקלטות הטלפוניות של הבכירים של טראמפ.

הנשיא לשעבר, דונאלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

לפי אחד מהגורמים, החוקרים והתובעים רוצים להבין מה טראמפ אמר לעורכי הדין ולפקידים הבכירים לעשות. לטענתם, "כל חקירה סביב המאמץ לבטל את תוצאות הבחירות חייבת לנווט דרך סוגיות מורכבות של פעילות פוליטית וסביב השאלה מתי או האם נאומו של אדם עלול להפוך לחלק מקונספירציה לכאורה לתמיכה בהפיכה".

יודגש כי מאמצי משרד המשפטים נפרדים מהחקירה שמתנהלת על ידי ועדת בית הנבחרים "ועדת ה-6 בינואר", שמנסה להוכיח כי הנשיא לשעבר טראמפ הוא זה שאחראי להסתה שלפני ההתפרצות ההמונית לקפיטול ב-6 בינואר 2021.