טראמפ: התיעוד מוכיח שאיראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ עומאן

נשיא ארצות הברית התראיין לרשת פוקס והפנה אצבע מאשימה כלפי טהראן. "כיצד ניתן לעצור את הרפובליקה האסלאמית? אנחנו עוד נראה. איראן לא הולכת להשיג נשק גרעיני"

זמן צפייה: 00:30

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (שישי) לתקיפת המכליות במפרץ עומאן, והפנה אצבע מאשימה כלפי טהראן. "התמונות מוכיחות שאיראן אחראית למתקפה על המכליות", אמר במהלך ריאיון לרשת פוקס והוסיף: "המצר ליד עומאן לא ייסגר, לפחות לא לאורך זמן". כמו כן אמר: "כיצד ניתן לעצור את הרפובליקה האסלאמית? אנחנו עוד נראה. איראן לא הולכת להשיג נשק גרעיני". עוד אמר טראמפ: "אנו רוצים לחזור לשולחן המשא ומתן עם איראן. אני מוכן כשאיראן מוכנה".

מאוחר יותר הוציא משרד החוץ הבריטי הודעה רשמית לפיה "כמעט בטוח באופן ודאי" שמשמרות המהפכה האיראניים הם שעומדים מאחורי התקיפה במפרץ עומאן.

לכתבות נוספות בנושא >> 

פומפאו:"מעריכים כי איראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ עומאן"

שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן - אחת מהן בסכנת טביעה

כיצד הפך המפרץ הפרסי למוקד הסכסוך בין המעצמות האזוריות?

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גינה את תקיפת המכליות: "יש לברר את האמת מאחורי תקיפת שתי המכליות במפרץ עומאן. האו"ם מגנה את המתקפה".

סוכנות הידיעות הרשמית של עיראק דיווחה כי ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, שוחח בטלפון עם שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו, והשניים דנו בהתפתחויות האחרונות באיזור על רקע המשבר בין ארה"ב לבין איראן. בנוסף, דווח כי פומפאו שיבח את עמדתה של עיראק, את תפקידה ואת קשריה בכדי לשמור על הביטחון, על היציבות והימנעות מהסלמה. ראש ממשלת עיראק הדגיש בשיחת הטלפון כי עמדתה של עיראק עומדת על כך שיש להשיג רגיעה ולשמור על האינטרסים של ארצות האיזור.

מוקדם יותר היום, צבא ארצות הברית פרסם תיעוד של אנשי משמרות המהפכה, שלטענתם מסירים מוקש שהוצמד לאחד המכליות שהותקפה אתמול. עם זאת, האיראנים הכחישו: "ההאשמות נגדנו חסרות שחר. אנו אחראים לביטחון במצרי הורמוז".

תיעוד אנשי משמרות המהפכה מסירים לכאורה מוקש ממכלית במפרץ הפרסי
תיעוד אנשי משמרות המהפכה מסירים לכאורה מוקש ממכלית במפרץ הפרסי | צילום: החדשות 13

בחשבון הטוויטר של הטלוויזיה הממלכתית של איראן פרסמו את התיעוד שהפיצו האמריקנים, וכתבו: "משמרות המהפכה של איראן היו הכוח הקרוב ביותר לאזור התקרית. איראן הייתה הראשונה להגיע ולהציל את צוות האונייה". כמו כן, הבעלים של מכלית הנפט היפנית שהותקפה אמר כי הצוות שהיה על האונייה ראה ספינה של חיל הים האיראני.

אתמול, כאמור, הותקפו שתי מכליות נפט ענקיות, אחת נורווגית ואחת יפנית, במפרץ עומאן סמוך למצרי הורמוז. על פי דיווחים בעומאן, במקום נשמעו פיצוצים עזים. מדיווחים שונים עלה כי כלי השיט נפגעו מטיל תת-ימי, "טורפדו". במקביל, כווית העלתה לרמה גבוהה את הכוננות בכל מתקני הנפט שלה.

מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז
מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז | צילום: רויטרס

אחת המכליות שנפגעה היא "פרונט אלטייר" הנושאת את דגל איי מרשל ושייכת לחברת "פרונטליין" הנרווגית. על פי דיווחים בכמה כלי תקשורת, בהם "אירנא" האיראנית, טבעה בים עומאן. עם זאת, בחברת הספנות טענו כי היא לא טבעה אלא עלתה באש. כמו כן, החברה ציינה כי 23 אנשי הצוות שהיו על סיפונה חולצו בשלום.

המכלית השנייה שהותקפה היא "קוקואה קורייג'ס" היפנית, שנושאת את דגל פנמה. מטעם חברת המכלית נמסר כי 21 אנשי צוות חולצו בשלום בזכות סירות הצלה שהיו על כלי השיט, למעט איש צוות אחד שמפצע באורח קל וקיבל סיוע רפואי מספינה סמוכה. הנזק שנגרם למכלית הוא מצדה הימני, "צד ההגה", איך היא לא נמצאת בסיכון לטביעה ואין סכנה לדליפת מטען המתאנול שנשאה על סיפונה.

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, התייחס לאירוע במפרץ עומאן והצהיר כי "אנו מעריכים כי איראן אחראית לתקיפה במפרץ. ההערכה מבוססת על מודיעין, כלי הנשק ורמת המומחיות שנדרשה". את הדברים אמר פומפאו בנאום במשרד החוץ האמריקני. לדבריו, "זו האחרונה בשורת מתקפות של איראן ושלוחותיה, ויש להבינה בהקשר של 40 שנים של תוקפנות ללא הצדקה". עוד הוסיף כי "מדובר בסכנה לביטחון הלאומי. חמינאי דחה היום את ניסיונות הגישור של ראש ממשלת יפן - הם העליבו את יפן, תקפו אונייה יפנית וסיכנו את חיי אנשיה".

פומפאו הצהיר כי מדיניות ארה"ב מוסיפה להיות מאמץ כלכלי ודיפלומטי להביא את איראן לשולחן המו"מ, וכי אין איום בפעולה צבאית. המדיניות, לדבריו, נשארת לעת עתה בגדר הסנקציות.