בצל הליכי ההדחה של טראמפ: שליח ארצות הברית לאוקראינה התפטר

קורט ולקר עזב את תפקידו לאחר ששמו הוזכר בתלונה שהגיש איש מודיעין אנונימי, ובה נחשף שטרמאפ הפציר בזלנסקי לפתוח בחקירת בנו של יריבו הפוליטי ג'ו ביידן

זמן צפייה: 00:23

שליח ארצות הברית לאוקראינה, קורט ולקר, התפטר הלילה (שבת) - כך אישר גורם אמריקני בכיר. זאת, לאחר ששמו צויין בדוח שהגיש איש המודיעין האנונימי אודות שיחת הטלפון בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ועמיתו האוקראיני ולודימיר זלנסקי.

לדברי התלונה, ולקר שימש דמות מפתח בפרשה. הוא שוחח עם עורך דינו האישי של טראמפ, רודי ג'וליאני, על מנת "למזער את הנזק" מהשיחה שבה הפציר הנשיא בזלנסקי לחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי המוביל ג'ו ביידן.

ולקר, על פי דיווחים, תיווך בין ג'וליאני ויועץ לנשיא אוקראינה זלנסקי. זאת, במטרה להסוות את חקירת ביידן ולהרחיקה משיחות רשמיות.

הידיעה אודות התפטרותו הגיעה שעות ספורות לאחר שדווח שהוא עתיד להיחקר. נוסף אליו, זומן גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו להעיד בפני הקונגרס. "אנחנו עדיין מצפים לשמוע ממנו כל מה שהוא יודע אודות המקרה", אמר בכיר בקונגרס לרשת CNN.

כזכור, איש מודיעין אנונימי חשף ביום חמישי את עדותו נגד טראמפ בדבר שיחתו מעוררת המחלוקת עם זלנסקי, שבה טען כי הוא השתמש בכוחו על מנת לשדל מדינה זרה להתערב בבחירות 2020, כשדחף לחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי המוביל ג'ו ביידן. שיחה זו הובילה לפתיחת תהליך הדחתו של נשיא ארה"ב על ידי בית הנבחרים.

נשיא ארה''ב דונדלד טראמפ, ולדימיר זלנסקי נשיא אוקראינה
נשיא ארה''ב דונדלד טראמפ, ולדימיר זלנסקי נשיא אוקראינה | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מעצרת האו"ם לתהליכי ההדחה: השבוע הסוער שעבר על טראמפ

דיווח: איש המודיעין שהתלונן על טראמפ – קצין ב-CIA

העדות נגד טראמפ נחשפת: "רצה מעורבות זרה בבחירות 2020"

כמו כן, המסמך שגיבש מחזק את הטענות של שיבוש חקירה, ונטען בו כי הצוות המשפטי של טראמפ ניסה להסתיר את הקלטת השיחה בינו לבין זלנסקי על ידי הסרתה מהשרת הכללי, והעברתה לשרת אחר. במסמך נטען גם כי עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, אדם ללא תפקיד רשמי בממשל, היה דמות מפתח במאמץ להסתיר את תמלולי השיחה וכמוהו גם התובע הכללי בממשל טראמפ, וויליאם בר. זמן קצר אחרי חשיפת המסמך החלה עדותו בנושא של ג'וזף מגווייר, ראש המודיעין. בעדותו התייחס מגווייר לחשיפת המסמך ואמר כי "אני חושב שאיש המודיעין עשה את הדבר הנכון, הוא נהג על פי חוק לאורך כל הדרך". עוד הוסיף מגוויר ש"ברגע שיינתן לו האישור הבטחוני, חושף השחיתויות יוכל להעיד בחופשיות".

עורך דינו של טראמפ אמר בתגובה לדברים שפורסמו כי הוא "התנהג כמו עורך דינו שמגן על הלקוח שלו". מהבית הלבן נמסר כי "שום דבר לא השתנה עם שחרור התלונה".

רודי ג'וליאני
רודי ג'וליאני | צילום: רויטרס

עוד עולה מהמסמך המטלטל, שבשעות הבודדות שהוא חשוף לציבור כבר הספיק לעורר סערה בארצות הברית, כי עוד טרם השיחה שלו עם נשיא אוקראינה, לא רק עיכב סיוע חוץ לאוקראינה כדי להפעיל לכאורה לחץ על הנשיא להיענות לבקשה שלו לחקור על ג'ו ביידן ועל בנו, אלא אפילו עיכב את הביקור של סגן הנשיא מייק פנס עד שהוא התרשם שזלנסקי אכן מתכוון לשתף איתו פעולה.

"קיבלתי מידע ממספר גורמים שונים בממשל האמריקני שהנשיא משתמש בכוחו כדי לעודד התערבות של מדינה זרה בבחירות", כך לשון התלונה, "ההתערבות הזו כללה, בין היתר, שכנוע של מדינה זרה לחקור את בנו של היריב הפוליטי המרכזי של הנשיא".

עוד הוסיף המקור האנונימי במכתבו כי "אני מודאג מאוד מכך שהפעולות שתוארו במסמך מהוות הפרה בוטה של הסדר התקין. אני גם מודאג שהן מהוות סיכון לביטחון הלאומי של ארה"ב ומערערות את הניסיונות של הממשל להתנגד להתערבות זרה בבחירות במדינה".