טראמפ: "מציע למחליף של מיי לא להגיע להסכם עם האיחוד האירופי"

נשיא ארה"ב הציע בריאיון ל"סאנדיי טיימס" למנות את מנהיג הימין הקיצוני לאחראי על המו"מ לתנאי הברקזיט, תמך בג'ונסון לראשות הממשלה וביקר את קורבין: "איאלץ להכירו לפני שאחלוק עמו סודות"

זמן צפייה: 01:37

יממה לפני ביקורו בבריטניה, אמר הלילה (ראשון) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי "אני מציע לראש הממשלה הבא של בריטניה לחדול מהניסיונות להגיע עם האיחוד האירופי להסכם עזיבה במסגרת הברקזיט". הדברים נאמרו בריאיון ל"סאנדיי טיימס".

הנשיא האמריקני אמר שהוא ייעץ לראש הממשלה תרזה מיי, שהודיעה בשבוע שעבר על התפטרותה, לנקוט בגישה תקיפה יותר במסגרת המו"מ עם האיחוד האירופי. "מיי הותירה את הפרלמנט שלה במצב חלש", אמר טראמפ, "משום שלא איימה לפרוש בין אם יש בידיה הסכם או לא".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

דיווח: ברקע כישלון הברקזיט – תרזה מיי תתפטר מחר

דיווח בבריטניה: הלייבור כשלה בטיפול במאות מקרי אנטישמיות

לאחר התפטרות מיי: אלו המועמדים שיתחרו על ראשות ממשלת בריטניה

תרזה מיי מתפטרת
תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, מתפטרת | צילום: רויטרס

עוד אמר טראמפ, כי לדעתו כדאי לממלכה למנות את מנהיג הימין הקיצוני, נייג'ל פראג', לאחראי על המשא ומתן לתנאי הברקזיט. "אני מחבב את נייג'ל מאוד, יש לו הרבה מה להציע", אמר הנשיא. "הוא איש חכם מאוד. הם לא מביאים אותו אל הדיונים. תחשבו כמה הם יצליחו אם הוא יצטרף למשא ומתן. הם פשוט לא הבינו את זה עדיין".

נוסף על כך, אמר טראמפ כי בוריס ג'ונסון, שר החוץ הבריטי, יכול להיות "מצוין" בתפקיד ראש הממשלה, ומתח ביקורת על מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין. "אם הוא ייבחר, אאלץ 'להכיר אותו' לפני שאחלוק עמו סודות מדינה, משום שינהל ממשלה סוציאליסטית", אמר נשיא ארצות הברית.

קורבין הגיב לדברי נשיא ארצות הברית ואמר כי "טראמפ מנסה להחליט מי יהיה ראש הממשלה הבא במדינתנו. מדובר בהתערבות לא מקובלת לחלוטין בריבונות שלנו".

נייג'ל פרג', חבר הפרלמנט האירופי
נייג'ל פרג', חבר הפרלמנט האירופי | צילום: רויטרס

כאמור, הנשיא והגברת הראשונה מלניה טראמפ, צפויים להגיע ללונדון לביקור ממלכתי, לאחר שנים של ניסיונות מצד מיי לארגן ביקור כזה. הם יגיעו במהלך השבוע האחרון שלה כיו"ר המפלגה השמרנית. המלכה אליזבת תארח את נשיא ארצות הברית בטקס קבלת הפנים בארמון בקינגהאם. אחרי הטקס תתקיים ארוחת ערב ממלכתית, כך לפי בכיר בבית הלבן. טראמפ יקיים בשלישי את המפגש הבילטראלי עם מיי, ובכירים אמריקנים הדגישו כי על אף שמיי פורשת, יש להם "הרבה על מה לשחוח", בין היתר כל נושאי סחר וביטחון.

כזכור, לפני כשבועיים תרזה מיי הצהירה על התפטרותה והודיעה כי תאריך עזיבתה את התפקיד יהיה בשבעה ביוני, במסיבת עיתונאים שהתקיימה מחוץ למעון ראש הממשלה בדאונינג 10 שבלונדון. מיי כבר הודיעה בעבר שתעזוב את תפקידה באזור יולי בתמורה להעברת הסכם הברקזיט שלה, אך הוא לא התקבל. לאחר ההתפטרות הודיעה למלכה כי לא תעזוב בטרם יימצא לה מחליף.

טראמפ בעצרת בחירות באוהיו, אתמול
אינו שולל אופציה צבאית. נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ | צילום: Getty Images

"מאז שנכנסתי בשערי בית ראש הממשלה, חתרתי להפוך את הממלכה לכזו שלא פועלת רק למען המיעוט החזק אלא למען כולם, ופעלתי בכדי לכבד את ההחלטה שהתקבלה במשאל העם להיפרדות מהאיחוד האירופי שהתקבל כנגד כל הסיכויים בשנת 2016", אמרה מיי במסיבת העיתונאים. "עשיתי את מיטב יכולתי להעביר את הסכם הברקזיט, אך נכשלתי בהעברת ההסכם שלי וביצירת מערכת יחסים מחודשים עם שכנינו הקרובים ביותר", הודתה מיי בפתח דאונינג 10. "ניסיתי שלוש פעמים, אפילו כשהסיכויים היו נגדי. הכישלון הזה יהיה לעד דבר שאתחרט עליו, ועל ראש או ראשת הממשלה הבאים לייצר אחדות בפרמלנט, ועל כל הצדדים בו להבין שעליהם להתפשר".

עוד אמרה מיי כי "העבודה הזאת הייתה כבוד חיי, הייתי ראשת הממשלה השנייה וללא ספק - לא האחרונה. אני עוזבת ללא רגשות רעים, אלא עם הכרת תודה עצומה שהיה לי את הכבוד לשרת את המדינה שאני אוהבת", תוך שקולה נשבר והיא פורצת בבכי.