דיווח: טראמפ הזהיר את איראן שיתקוף - וקרא לה להיכנס למו"מ

בכירים איראניים אמרו ל"רויטרס" כי נשיא ארה"ב העביר לטהראן מסר, בו הזהיר מפני תקיפה מיידית. האיראנים השיבו כי למתקפה "יהיו השלכות אזוריות" • איראן פרסמה תמונות של שברי המל"ט שהופל

זמן צפייה: 01:23

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ העביר הלילה (שישי) מסר לאיראן באמצעות עומאן, בו הזהיר אותה מפני תקיפה מיידית, והזמין אותה לקיים שיחות - כך דיווחו בכירים איראניים לסוכנות הידיעות רויטרס. לפי הדיווח, טראמפ נתן לאיראנים זמן מוגבל להגיב למסר, ואלה השיבו כי "האייתוללה חמינאי מתנגד לשיחות מכל סוג שהוא עם ארה"ב, אך המסר יועבר אליו". עוד הוסיפו בתשובתם לעומאן כי לכל מתקפה נגד איראן יהיו השלכות אזוריות ובין-לאומיות. זאת לאחר שדווח ב"ניו יורק טיימס" כי בעקבות הפלת המל"ט האמריקני, טראמפ הורה על תקיפה של מטרות איראניות, אך חזר בו. מאוחר יותר פרסמה איראן תמונות של מה שלטענתה הם שברי המל"ט האמריקני שהופל.

עם זאת, בכירים במועצה לביטחון לאומי של איראן הכחישו את הדיווח בפני אל-ג'זירה: "הידיעות כאילו איראן קיבלה מסר מארה"ב דרך עומאן אינן נכונות כלל".

לאחר מכן דיווחה סוכנות הידיעות איראנית "פארס", כי איראן אמרה לשגריר שוויץ שארה"ב אחראית להשלכות במקרה של תקיפה צבאית נגד איראן.

בד בבד, בכלי תקשורות בעולם הערבי דווח כי סעודיה העבירה מסר לבית הלבן לפיו עליה להגיב צבאית באיראן בטווח הזמן המידי, גם אם בצורה מוגבלת, אחרת "ההרתעה מול איראן בפעולה צבאית תיעלם לחלוטין".

שבר מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים | צילום: חדשות 13

חברות התעופה "בריטיש אירווייז" הבריטית ו"לופטהאנזה" הגרמנית נענו לאזהרת רשות התעופה הפדרלית בארה"ב והודיעו כי לא יטוסו מעל מצרי הורמוז. זאת לאחר שרשות התעופה הפדרלית של ארה"ב הוציאה הבוקר אזהרה מפני טיסות מעל חלקים בשטח האווירי של איראן, באזור מצרי הורמוז ומפרץ עומאן. לאזהרה נענתה גם חברת התעופה האמריקנית "יונייטד איירליינס", שהודיעה על השעייה זמנית של הטיסות משדה התעופה ניוארק שבניו ג'רזי למומבאי שבהודו - בשל "חששות בנוגע למרחב האווירי של איראן".

כמו כן, ברוסיה דווח כי הקרמלין מאשים את ארה"ב בכך שהיא מגבירה את המתיחות באזור באופן מסוכן ושכתוצאה מכך האזור על סף מלחמה. סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, קרא לוושינגטון לשקול את ההשלכות האפרויות שיווצרו מעימות מול איראן ואמר כי הדיווח לפיו טראמפ הורה על תקיפה מראה שהמצב "מסוכן מאוד".

Malatpiece2
שברים מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים

במקביל אמר שר ההגנה האיראני, אמיר חתאמי, כי "האמריקנים מזעזעים את ביטחון האזור. הם אלו שפוצצו את מיכליות הנפט בים של עומאן".

כאמור, לפי ה"ניו יורק טיימס", הפקודה לתקיפת מטרות איראניות עליה הורה טראמפ בוטלה זמן קצר לפני תחילת הירי, לאחר התייעצות עם בכירי הביטחון הלאומי וגורמים בקונגרס. העיתון "ניוזוויק" דיווח כי בין המטרות שסימנה ארה"ב היו מערכת טילי הקרקע-אוויר הסובייטית S-125, שלפי האמריקנית הייתה המערכת שיירטה את המל"ט באזור מצר הורמוז.

ברשת ABC דווח כי היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ון בולטון, וכן שר החוץ מייק פומפאו, תמכו בתקיפה. על פי הדיווח, טראמפ חזר בו מהחלטתו בין היתר בשל החשש לפגיעה במאות אזרחים. במקביל, טהראן הודיעה כי יש לה "הוכחה בלתי ניתנת להפרכה", לכך שהמל"ט הפר את ריבונותה האווירית.

מל''ט אמריקני - MQ-4C Triton
מל''ט אמריקני - MQ-4C Triton | צילום: רויטרס

הלילה הציג הפנטגון תמונה של מסלול הטיסה של המל"ט, על מנת להוכיח את הטענה לפיה כלי הטייס היה בשטח בין-לאומי בעת שהותקף. מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים, קווין מקארתי, הצהיר כי על ארה"ב לנקוט ב"תגובה שקולה" כלפי איראן. גם יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, טענה כי על ארה"ב לעשות כל שביכולתה על מנת שלא להסלים את המצב מול איראן: "המצב מול טהראן דורש גישה אסטרטגית, חכמה ולא פזיזה".

אמש התייחס נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למתיחות מול איראן במהלך פגישה עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. טראמפ נשאל על ידי כתבים האם תהיה תקיפה אמריקנית באיראן, וענה "תגלו בקרוב". בתוך כך, הטלוויזיה האיראנית פסרמה תיעוד שבו ניתן לראות, לטענתה, את רגעי הפלת המל"ט. בסרטון נראה רגע שיגור הטיל, פגיעתו בנקודה זוהרת בשמיים, ככל הנראה המל"ט - ולאחר מכן אש גדולה שפורצת בעקבות הפגיעה. כל זאת, לקריאות "אללה אכבר".

כלי הטיס RQ-4 Global Hawk | צילום: רויטרס

בד בבד, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, טען כי מדינתו מצאה חלקים מהמל"ט שהופל במים הטריטוריאליים שלה. "ארה"ב פגעה בכלכלה שלנו ועכשיו גם פולשת לשטחנו", כתב זריף. "איננו מחרחרים מלחמה, אך נגן בקנאות על המרחב האווירי, הימי והיבשתי שלנו".

ואכן, השגריר האיראני לאו"ם שיגר מכתב למזכ"ל הארגון, בו טען כי "ארה"ב מבצעת צעדים לא חוקיים המערערים את אזור המפרץ הפרסי, המעורער ממילא". במכתב קראה איראן לקהילה הבין-לאומית לדרוש מארה"ב להפסיק את "הפרות החוק הבין-לאומי", וגינתה את "חוסר האחריות", לטענתה, בו מתנהגת ארה"ב. "הרפובליקה האסלאמית של איראן אינה מעוניינת במלחמה אך שמורה לה הזכות להגן על עצמה מול פעולות המפרות הריבונותה".

טראמפ אומנם היה תקיף בדבריו, אך הבהיר כי הוא עדיין פתוח למשא ומתן עם איראן, ואמר "בואו נראה מה יקרה". עוד הוסיף נשיא ארה"ב כי הפלת המל"ט הייתה יכולה להיות טעות של "מישהו טיפש שידו קלה על ההדק", ואמר כי "אני לא מרגיש שאנשיי דוחפים אותי לעימות. במקרים מסוימים זה בדיוק ההפך".  "אם המטוס היה מאויש", אמר. "זה היה הבדל גדול". כמו כן, חזר טראמפ על הדברים שאמר מוקדם יותר היום: "איראן עשתה טעות גדולה".