ארה"ב: ניסה לפרוץ למטה ה-FBI - ונורה למוות

ריקי שיפר, בן 42 מאוהיו, ניסה לחדור את מחסום המבקרים בסניף הסוכנות הפדרלית שבסינסנטי, ונהרג לאחר חילופי אש בינו לבין סוכנים שהיו במקום. שיפר ביצע את המעשה על רקע פשיטת הסוכנות לאחוזתו של הנשיא לשעבר טראמפ מוקדם יותר השבוע, ובפוסט שפירסם ברשת החברתית כתב שהוא "מוכן לקרב" וקרא "להרוג את ה-FBI"

מטה ה FBI בסינסנטי אוהיו

הסערה סביב פשיטת ה-FBI לאחוזתו של דונלד טראמפ לא פוסקת גם היום (שישי), כשבארצות הברית דיווחו אמש על אדם שניסה לפרוץ לסניף של הסוכנות הפדרלית בסינסנטי שבאוהיו, ומת במהלך חילופי יריות מול הכוחות שהיו במקום.

האיש, ריקי שיפר, בן 42, שמוכר כתומך טראמפ, פירסם ברשת החברתית שהוקמה על ידי הנשיא לשעבר פוסט ובו הוא קרא לפשוט על מטה ה-FBI במטרה לתקוף ולהרוג. "אני מקווה שהקריאה לאחוז בנשק תגיע ממישהו אחר, מתאים יותר ממני, אבל אם לא - זוהי הקריאה לאחוז בנשק שלי", כך פירסם שיפר ברשת החברתית TRUTH, "קחו מה שאתם צריכים כדי להיות מוכנים לקרב. אסור לנו לסבול את זה. הם מכינים אותנו לעריצות במשך שנתיים. הפעם חייבים להשיב בכוח".

כאשר אחד הגולשים הגיב לו ושאל "אתה מציע טרוריזם?" השיב לו שיפר "לא, אני מציעה מלחמה... לא ירי מסיבי לכל מקום בו נמצאים שמאלנים... להרוג את ה-FBI". ואכן, פחות משעה לאחר פרסום הפוסט, פרץ שיפר את מחסום האורחים במטה ה-FBI במדינתו, וכיוון נשק לעבר כוחות הביטחון שהיו במקום, כך לפי סגן (Lt.) נת'ן דניס, שתידרך עיתונאים לאחר האירוע. לפי דניס, קודם לירי היו "שעות של טקטיקה לא-קטלנית" שלא הועילו.

זירת האירוע אדם ניסה לפרוץ ל FBI סינסנטי
זירת האירוע אדם ניסה לפרוץ ל FBI סינסנטי | צילום: רויטרס

המקרה החריג מתרחש ימים ספורים לאחר שפשטו כוחות ה-FBI על אחוזתו של טראמפ בפאלם ביץ' פלורידה, מאר-א-לאגו, בחיפוש אחר מסמכים מסווגים, במה שגורמים רפובליקנים בפוליטיקה ובתקשורת האמריקנית מכנים "מעשה חסר תקדים" ומאשימים את ממשל ביידן ב"פוליטיזציה של משרד המשפטים". הסנטור הרפובליקני של פלורידה, מרקו רוביו, אמר בריאיון לחדשות פוקס: "הם טוענים שפרצו בחיפוש אחר מסמכים מסוימים, ו'על הדרך' מצאו מסמכים אחרים", וכן הוסיף והאשים את השמאל הקיצוני בארה"ב: "הם אובססיבים, ודבר לא יעצור אותם".

מצידו של הנשיא ביידן נמסר כי לא היה לו שום מידע על כך, וכי למד את המקרה כמו כל אזרחי אמריקה, מהתקשורת. דוברת הבית הלבן, קרין ג'ין-פייר, אמרה כי "הנשיא לא תודרך ולא היה מודע לכך, לא. לאף אחד בבית הלבן לא היה מידע מראש על האירוע".

מפגינים מחוץ לאחוזתו של טראמפ בעקבות הפשיטה, פלורידה, מאר-א-לאגו
מפגינים מחוץ לאחוזתו של טראמפ בעקבות הפשיטה | צילום: רויטרס

אתמול פירסם התובע הכללי של ארצות הברית, מריק גרלנד, שהוא עצמו חתם על הצו שאיפשר לסוכנות הפדרלית להיכנס לאחוזת טראמפ, לאחר שבמשרד המשפטים הגישו בקשה לחשוף את הצו בפני הציבור. צעדים אלו נחשבים חריגים ביותר ולא מקובלים בחקירות פעילות, אולם גרלנד החליט להביא לפרסום הפרטים בכל זאת, "לאור הפרסום הפומבי של הנשיא לשעבר את המקרה, ולאור העניין הרב שיש בציבור".

לפי הצו שנחשף, סוכנות ה-FBI פשטה על המסמכים הקיימים באחזותו של טראמפ בחיפוש אחר כאלו שקשורים לנשק גרעיני, כך לפי הוושינגטון פוסט. טרם ברור אם נמצאו בפשיטה מסמכים כאלו. טראמפ פירסם ברשת החברתית שלו TRUTH פוסט בו הוא מצהיר ש"לא רק שלא אתנגד לפירסום המסמכים הקשורים לפשיטה הלא-אמריקנית, לא נחוצה וללא צו שהתבצעה בביתי, אלא שאני מעודד את פרסומם של המסמכים שנמצאו אצלי במהירות האפשרית", ובכך מרמז שאין לו דבר להסתיר.