בדרך לנורמליזציה? טראמפ: אסיר את סודאן מרשימת הטרור

נשיא ארה"ב הודיע כי סודאן הסכימה לשלם פיצויים לנפגעי טרור אמריקנים, והבטיח שברגע שזה יקרה יסיר אותה מרשימת המדינות התומכות בטרור - מה שיקרב משמעותית את האפשרות להסכם עם ישראל

זמן צפייה: 01:27

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (שני) בציוץ בטוויטר כי יסיר את סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור, מה שעשוי לקרב משמעותית את האפשרות להסכם נורמליזציה בינה לבין ישראל.

טראמפ כתב בציוץ: "חדשות נהדרות. הממשל החדש בסודאן הסכים לשלם 335 מיליון דולרים לנפגעי טרור אמריקניים ולבני משפחותיהם. לאחר שהכסף יופקד, נסיר את המדינה מרשימת המדינות שתומכות טרור. סוף סוף צדק לעם האמריקני וצעד גדול לסודאן".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ תוקף: "ממשלה בראשות נתניהו – לא מתפקדת"

רה"מ: "האופוזיציה מקהלת באסה סבבה"; לפיד: "המשבר מנוהל גרוע"

נתניהו: "לא מודאג מהסקרים; שבנט יחליט אם הוא ימין או לא"

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוק, השיב בציוץ משלו: "תודה רבה לך הנשיא טראמפ! אנו מצפים לכך שתודיע לקונגרס באופן רשמי על ביטול הגדרת סודאן כמדינה התומכת בטרור, דבר עליו שילמה סודאן מחיר יקר".

מקור בממשלת סודאן אמר לרויטרס: סודאן מוכנה לשלם את הפיצויים לקורבנות הפצצת שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה בשנת 1998. כזכור, הפיגועים בוצעו על ידי אל-קאעידה ובית המשפט האמריקני קבע שסודאן העניקה סיוע משמעותי לארגון.

לפני כשבועיים אמר מחמד חמדאן דקלו, סגנו בפועל של שליט סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן, בריאיון לכלי תקשורת מקומיים כי סודאן ממשיכה בתהליך כינון היחסים עם ישראל "ללא חשש מאף אחד", כהגדרתו. זאת בצל הדיווחים בימים האחרונים על קשיים בתהליך, לאור אי הסכמות פנימיות ולחץ חיצוני.

עוד אמר דקלו, שגם נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באוגנדה בפברואר האחרון, כי "סודאן קיבלה הבטחות מארצות הברית, ששמה יימחק מרשימת המדינות תומכות הטרור". יש לציין כי זאת אינה הפעם הראשונה שבה הדרישה הזאת מועלית על ידי בכיר בסודאן, לצד דרישות נוספות כמו סיוע כלכלי במיליארדי דולרים.

אל-בורהאן עצמו התייחס לפני הריאיון גם הוא לשיחות עם ארצות הברית בנוגע לנורמליזציה עם ישראל, ולמחיקת סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור. "אנחנו מקווים ששמה של סודאן יוסר ובכך היא תצטרף לקהילייה הבינלאומית", אמר במהלך וועידה כלכלית במדינה, "רוח חדשה תנשב במדינה, והאינטרסים הלאומיים שלנו ייבנו מחדש".