טראמפ בעצרת האו"ם: "צריך לעצור את מסלול הגרעין האיראני"

נשיא ארה"ב התייחס למתיחות במפרץ הפרסי ואמר: "מנהיגי איראן מתדלקים את המלחמות הטרגיות בתימן וסוריה, אסור לנו לתת לזה לקרות". על ישראל: "חשוב לכונן יחסים מלאים בין ישראל לשכנותיה"

זמן צפייה: 01:42

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נאם הערב (שלישי) בעצרת הכללית של האו"ם. בנאומו התייחס הנשיא האמריקני למתיחות הגוברת במפרץ הפרסי. "הבעיות של השלטון באיראן ידועות לכולם. היא הספונסרית הגדולה בעולם של טרור", אמר. "מנהיגי איראן מתדלקים את המלחמות הטרגיות בתימן וסוריה – אסור לנו לעולם לתת לזה לקרות. צריך לעצור את המסלול של איראן לנשק גרעיני וטילים".

"הטלנו סנקציות כבדות על איראן, ובתקווה להשתחרר מהן הממשל התנהג באלימות. בתגובה למתקפה האחרונה על סעודיה הטלנו את הסנקציות ברמה הגבוהה ביותר על הבנק המרכזי באיראן", אמר והמשיך לתקוף את טהראן. "כל עוד ההתנהגות של איראן ממשיכה, הסנקציות לא יוסרו, הן יהודקו".

הנשיא האמריקני התייחס גם למתרחש במזרח התיכון – אך לא הזכיר את תוכנית המאה או פרסם פרטים חדשים ממנה. "בשנה שעברה מנהיגי איראן אמרו שישראל היא גידול סרטני שצריך להסיר ולהכחיד, זה אפשרי וזה עלול לקרות", אמר. "ארצות הברית לעולם לא תאפשר אנטישמיות שכזו. פנאטים לאורך שנים השתמשו בישראל כדי להסיח את הדעת מהכשלונות שלהם".

עוד בחדשות 13:

טראמפ לעג לפעילה הסביבתית בת ה-16: "נראית ילדה שמחה"

מזכ"ל האו"ם בפתח ועידת האקלים: "אנחנו לא יכולים לשטות בטבע"

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם

"למרבה המזל", המשיך. "יש הכרה הולכת וגדולה במזרח התיכון הרחב שמדינות האיזור חולקות אינטרסים משותפים במלחמה בקיצוניים ויוצרות הזדמנויות כלכליות. זו הסיבה שכל כך חשוב לכונן יחסים מלאים ויציבים בין ישראל לשכנותיה. רק מערכת יחסים שמבוססת על אינטרסים משותפים, כבוד הדדי וסובלנות דתית יכול ליצור עתיד טוב יותר​".

מערכה בין-לאומית נוספת אותה מנסה טראמפ בימים אלו לפתור היא המערכה הממושכת באפגניסטן, הנמשכת קרוב לשני עשורים. לאחרונה, כזכור, הזמין טראמפ את מנהיגי הטאליבן לשיחות בקמפ דיוויד – אך בהמשך חזר בו מהצעתו בעקבות ביקורת נוקבת שספג. "ארצות הברית לא מאמינה באויבים נצחיים. אנחנו רוצים חברים. הממשל בהנהלתי גם מחפש תקווה ועתיד טוב באפגניסטן", אמר. "לצערי, הטליבאן בוחר להמשיך בתקיפות שלו. אנחנו לא נפסיק לעבוד כדי לעשות תרחיש של שלום אפשרי".

טראמפ התייחס גם למשבר המעמיק בבריטניה, עם התקרבות המועד האחרון לעזיבת האיחוד האירופי בסוף אוקטובר. "הבהרתי שאנחנו מוכנים לקבל הסכם סחר חדש עם אנגליה אחרי הברקזיט", אמר. "אנחנו עובדים בצמוד לג'ונסון על הסכם סחר חדש".

שגריר ישראל באו''ם דני דנון ושר החוץ ישראל כץ בעצרת בניו יורק
שגריר ישראל באו''ם דני דנון ושר החוץ ישראל כץ בעצרת בניו יורק | צילום: חדשות 13

בנאומו הזכיר טראמפ גם את ניסיון ההפיכה הכושל שהתרחש בתחילת השנה בוונצואלה, אז מנהיג האופוזיציה חואן גואידו, הכריז על עצמו נשיא וזכה לתמיכת ארצות הברית. "אנחנו מחויבים גם למדינות כמו ניקראגואה וונצואלה", אמר. "אנחנו בוחנים את המצב בוונצואלה מקרוב, מחכים שהדמוקרטיה תחזור – והמדינה תהיה חופשית. ונצואלה מזכירה לנו שסוציאליזם וקומוניזם הם לא שוויון. ארצות הברית עומדת מאחורי אנשי ונצואלה".

לאחר הנאום, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הודעה שבה הוא קורא למדינות העולם להצטרף למאמצי טראמפ נגד איראן: "בריטניה, צרפת וגרמניה אמרו שאיראן אחראית למתקפה האחרונה נגד ערב הסעודית. הרשו לי לומר זאת בפשטות בשמה של ישראל: איראן עשתה את זה, מ-א' עד ת'. ישראל תדע להגן על עצמה נגד תוקפנות מסוג זה. אנחנו קוראים לקהילה הבין-לאומית להצטרף למאמציו של הנשיא טראמפ להגברת הלחץ על איראן. זו הדרך היחידה לעצור את התוקפנות האיראנית".

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיב לדבריו של טראמפ, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מברך את הנשיא על קריאתו לפתיחת חזית בין-לאומית נגד האיום הגרעיני האיראני. איראן היא קודם כל סכנה בין-לאומית לשלום העולם וגורם עוין ליציבות האזורית". עוד הוסיף גנץ כי "על מדינות העולם כולן להטיל עליה סנקציות, ולהחריף את הסנקציות הקיימות כדי להפעיל עליה לחץ. קריאתו של הנשיא טראמפ למדינות האזור לנרמל את היחסים עם ישראל היא חשובה ביותר, כחלק מראייה עתידית של הצורך לחתור להסדרים בין ישראל למדינות האזור".

מקרון בישיבת מועצת הביטחון של האו''ם
מקרון בישיבת מועצת הביטחון של האו''ם | צילום: CNN

העצרת כללית ה-74 של האו"ם נפתחה היום במטה הארגון בניו יורק בשעה 16:00 (שעון ישראל), וינאמו בה מנהיגי המדינות החברות בו. זאת, לאחר ועידת האקלים שהתרחשה אתמול ובה השתתפו מדינות החברות באו"ם. כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייעדר מהעצרת נוכח הפלונטר הפוליטי, ובמקומו ינאם ביום חמישי שר החוץ ישראל כץ.

בהמשך היום ינאם נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שידבר על נושא הברקזיט. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג ייעדרו מהעצרת.

במהלך העצרת כל מנהיג מדינה החברה באו"ם מקבל 15 דקות לחלוק עם העצרת את עמדתו בעניינים המעסיקים את העולם. עם זאת, רוב הנאומים בעצרת בדרך כלל גולשים אל מעבר לזמן המקובל.

באופן מסורתי, מאז עצרת האו"ם העשירית בשנת 1955, ברזיל היא המדינה הראשונה לנאום. זאת מכיוון שבעצרות הראשונות אף מדינה חוץ ממנה לא רצתה לנאום ראשונה ומאז המקום הראשון בסדר היום שייך למדינה הדרום האמריקנית. השנייה לנאום היא ארצות הברית, מתוקף היותה המדינה המארחת.

המשך סדר הנואמים נקבע על פי קריטריונים שונים כמו מידת החשיבות של נציג המדינה, העדפה אישית של הדובר וגורמים נוספים. כמו כן, סדר ההופעות עשוי להשתנות במהלך היום. כל יום של העצרת מחולק לשניים. החלק הראשון החל כאמור ב-16:00 (שעון ישראל) ויימשך עד שעה 21:45, והחלק השני יחל ב-22:00 ויימשך עד שעה 4:00 לפנות בוקר.

טראמפ בעצרת האו''ם בשנת 2017 | צילום: רויטרס

כאמור, לשכת ראש הממשלה הודיעה ביום רביעי כי בעקבות הנסיבות הפוליטיות נתניהו ביטל את נסיעתו לעצרת. ראש הממשלה היה צפוי לשאת נאום ולהיפגש בשולי העצרת עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ.

אתמול מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר בפתח ועידת האקלים שהתרחשה בעצרת הכללית של האו"ם כי "הטבע כועס, ותהיה זו טיפשות מצידנו לחשוב שאנחנו יכולים לשטות בו. הטבע תמיד יכה חזרה, ומסביב לעולם כולו הטבע מכה כעת בזעם". קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה בוועידה שגרמניה תכפיל את הכספים שהעבירה למלחמה בין-לאומית באקלים - משני מיליארד יורו בשנת 2014 לארבעה מיליארד יורו.

כ-60 מדינות השתתפו בפסגה, פחות מחצי מהמדינות שמשתתפות בעצרת הכללית. נשיא ברזיל בולסנארו, שמדינתו לאחרונה חוותה את שריפת הענק ביערות הגשם - לא השתתף. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לא היה אמור לקחת חלק בוועידה - אך לבסוף עשה שינויי לו"ז והגיע. כשנשאל מדוע הגיע לבסוף, אמר כי "אני מאמין גדול באוויר נקי ומים נקיים. כל המדינות צריכות להתאחד כדי לעשות את זה, למען עצמן. זה מאוד חשוב".