הקלטת הלוהטת וילדים בכלובים: הסקנדלים הגדולים של הנשיא טראמפ

שערוריות אופפות את כהונת הנשיא האמריקני מימיה הראשונים. רק אחת מהן הובילה לצעדים משפטיים, אך כולן גררו ביקורת רבה - גם מצד תומכיו. מהקשר עם רוסיה ועד דמי השתיקה - כל פרשות טראמפ

טראמפ בעימות הרפובליקני במיאמי
טראמפ בעימות הרפובליקני במיאמי | צילום: רויטרס

חודשיים לאחר שהכריז בית הנבחרים האמריקני על פתיחת הליכי הדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ, בשבוע שעבר החל הקונגרס לערוך שימועים פומביים לעדים בפרשת אוקראינה-גייט. כזכור, החקירה נפתחה לאחר שחושף שחיתויות התריע כי הנשיא התנה את הסיוע הכלכלי לאוקראינה בפתיחת חקירת החברה שבה עבד בנו של ג'ו ביידן.

מוקדם יותר השבוע העיד גורדון סונדלנד, השגריר האמריקני לאיחוד האירופי, הנחשב לעד המקורב ביותר להתרחשויות לכאורה בפרשה. השגריר העיד כי כל המעורבים בפרשה היו מודעים למניע מאחורי בקשתו של הנשיא לפתוח בחקירה נגד האנטר ביידן. "פעלתי בתום לב לאורך כל התקופה. מוניתי לתפקיד על ידי הנשיא – ופעלתי בהוראותיו. כולם ידעו מה אנחנו עושים ולמה, זה לא היה סוד", אחר כך אמר בפשטות: "בנוגע לשאלה אם הייתה בקשה ליחסי 'קח תן' – התשובה היא כן".

בשבוע שעבר העידה בקונגרס מארי יבנוביץ', שגרירת ארצות הברית לשעבר באוקראינה. יבנוביץ' הוסרה מתפקידה בחודש מאי האחרון על ידי הנשיא טראמפ, לטענתה בעקבות סירובה לשתף פעולה עם בקשת ה"קח ותן" שהועברה לנשיא זלנסקי. פיטוריה הגיעו לאחר קמפיין הכפשות כלפיה מצד מקורבי הנשיא – בראשם יועצו רודי ג'וליאני. "האירועים האלה צריכים להדאיג כל מי שיושב בחדר. שגרירים הם סמל לארצות הברית בחו"ל, הם הנציגים של הנשיא", אמרה.

הפרשה היא הסקנדל הגדול ביותר של טראמפ עד כה, ועשויה להוביל להסרתו מהתפקיד, אך כהונתו של הנשיא האמריקני הייתה רצופה שערוריות עוד בטרם התחילה. חלקן עוררו סערה ציבורית עמוקה, עד שהיה נראה כי אפילו תומכיו הנלהבים יפנו לו את הגב, אך גם הן הועברו כלאחר כבוד לארכיון – כששערורייה חדשה כבשה את מהדורות החדשות.

עוד בחדשות 13:

בית הנבחרים האמריקני אישר את המשך הליך ההדחה של הנשיא טראמפ

מחאה ביום העצמאות: אישה טיפסה על פסל החירות בניו יורק

טראמפ לעג לפעילה הסביבתית בת ה-16: "נראית ילדה שמחה"

 

תקופת הקמפיין

מהרגע שבו טראמפ הכריז על התמודדותו לנשיאות בקיץ 2015, היה ברור כי למועמד הרפובליקני סגנון לא שגרתי. מימיו הראשונים של הקמפיין הסתכסך טראמפ עם בכירים רבים במפלגתו: מהאשמות שהטיח במתחרה, טד קרוז, כי אביו מעורב ברצח קנדי ועד הבוז הפומבי שרכש לסנטור לשעבר ג'ון מקיין, עליו הוא אמר כי אינו גיבור מלחמה בשל נפילתו בשבי בוויאטנם: "אני מעדיף אנשים שלא נתפסו". הראשון הבליג לבסוף על הטחת העלבונות והצטרף לקמפיין הנשיא לאחר שפרש מהמרוץ – השני הנחה את משפחתו שלא להזמין את טראמפ ללווייתו, בטרם מת בשנה שעברה מסרטן.

האירוע הזכור ביותר של מערכת הבחירות ב-2016 היה פרסום הקלטה של טראמפ מאחורי הקלעים בתוכנית אירוח הוליוודית, אז אמר למנחה כי הוא נוהג להתנפל על נשים בנשיקות, מבלי לבקש את הסכמתן. "אני לא מחכה לאישור, וכשאתה כוכב הן נותנות לך לעשות את זה", נשמע אומר. "אתה יכול לעשות להן כל דבר... לתפוס להן בכוס, אם אתה רוצה".


הקלטת הלוהטת

ימים לפני השבעתו, בינואר 2017, פורסם ב-CNN כי לידי ה-FBI הגיע דוח, לפיו בידי רוסיה חומרים שיאפשרו לסחוט את הנשיא הנבחר. אתר Buzzfeed, שעד אז נחשב לאתר תרבות פופולרית ופנאי, בחר לפרסם את הדוח במלואו, ובו נכתב כי הקרמלין מחזיק בצילומי אבטחה מחדר מלון במוסקבה שבו טראמפ בילה עם עובדות מין. עוד נכתב בדוח כי רוסיה חיפשה חומרים מפלילים נגד הילרי קלינטון, במטרה לפגוע בהתמודדותה לנשיאות.

לאחר ששמע על פרטי הדוח מפי ראש ה-FBI לשעבר, ג'יימס קומי, אמר לו טראמפ כי הוא מרגיש שראש הבולשת מנסה לסחוט אותו. אחר כך דרש לפתוח בחקירה נגדית שתפריך את טענות הדוח. החוקר המיוחד, רוברט מולר, שבחן אם התקיים קשר אסור בין טראמפ לממשל הרוסי, התייחס לשאלת קיומה של הקלטת: בדוח שפורסם באפריל האחרון המסכם את החקירה, כתב כי על אף שישנה סבירות שבידי הרוסים צילומים מביכים של טראמפ, הידיעה על הקלטת המדוברת ככל הנראה מזויפת.

רוסיה, אם את מקשיבה

בחודש אפריל האחרון, כאמור, פורסם הדוח של מולר, ומסקנותיו לא היו חד משמעיות: חקירה בת שנתיים לא מצאה הוכחות חד משמעיות לקשר אסור בין טראמפ לרוסיה, אך גם לא זיכתה אותו. בעוד לא נראה לפי שעה כי לחקירת מולר יהיו השלכות משפטיות על הנשיא, הקשר הגלוי בין טראמפ לפוטין מעורר שאלות רבות. עוד בתקופת הקמפיין דחף טראמפ לחימום הקשר מול מוסקבה, וטען כי ארצות הברית תרוויח מיחסיו הטובים עם הנשיא הרוסי.

באחת האמירות המפורסמות שלו במערכת הבחירות, פנה טראמפ ישירות למוסקבה והפציר בה: "רוסיה, אם את מקשיבה, אני מקווה שתוכלי למצוא את האימיילים החסרים של הילרי קלינטון". כבר באותו ערב, כך על פי דוח מולר, האקרים רוסים ניסו לפרוץ לשרתים של קלינטון. בהמשך, במפגש פסגה שקיים טראמפ עם פוטין בהלסינקי, סתר הנשיא האמריקני את הערכות המודיעין כי רוסיה התערבה בבחירות ב-2016: "פוטין אמר לי שזה לא הם, אני לא רואה שום סיבה שהם יעשו זאת". בימים לאחר מכן, בעקבות ביקורת קשה שספג באופן חריג גם מחברי מפלגתו, טראמפ תיקן את עצמו ואמר שהתכוון לומר: "אני לא רואה שום סיבה שהם לא יעשו זאת".

טראמפ ופוטין ,רויטרס
טראמפ ופוטין ,רויטרס | צילום: רויטרס

פיטורי ג'יימס קומי

בגלגולו הקודם של טראמפ כאיש בידור, המיליונר מניו יורק היה ידוע בעיקר בשל תוכניתו "המתמחה", שבה פיטר מדי שבוע מתמודד בתחרות על משרה בחברת הנדל"ן של טראמפ. אהבתו של טראמפ לפיטורין מתוקשרים לא שככה עם השבעתו לנשיאותו, ושיעור חילוף הבכירים במהלך כהונתו מוסיף להיות גבוה במיוחד.

מבין הבכירים הרבים שעזבו את הבית הלבן, פיטוריו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי באפריל 2017 היו השנויים ביותר במחלוקת. על אף שימים לאחר מכן אמר בריאיון כי "רציתי לשים סוף לסיפור השקרי של רוסיה", הדוח של מולר לא הצליח לבסס כי המניע של טראמפ היה לשבש את החקירה שהוביל קומי.

ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, בסנאט
ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, בסנאט | צילום: רויטרס

דמי השתיקה

כאשר פורסמו לראשונה הדיווחים על הרומן שניהל עם שחקנית הפורנו, סטרומי דניאלס, בעוד אשתו של טראמפ הייתה בהיריון עם בנם המשותף, היה נראה הדבר כידיעה רכילותית בלבד, אך עד מהרה קיבל הסיפור תפנית משפטית. בינואר 2018 פורסם בוול סטריט ג'ורנל כי ערב הבחירות ב-2016 שילם טראמפ, באמצעות חברת קש של עורך דינו מייקל כהן, 130 אלף דולר לדניאלס – כדי שלא תחשוף את הרומן.

לאחר שלא דיווח על הסכום כחלק מתקציב הקמפיין כפי שנדרש, פשט ה-FBI על ביתו של כהן, עצר אותו ובהמשך חתם עורך הדין על עסקת טיעון, במסגרתה הורשע בשמונה סעיפים של עבירות מס והונאת בחירות – ובימים אלו מרצה מאסר של שלוש שנים. על אף שהיה איש סודו של טראמפ, ותואר כמי ש"יקפוץ על הרימון עבורו", כהן קשר את שמו של טראמפ בפרשה, וסתר את גרסתו כי לא ידע על התשלום.

דונלד טראמפ עם שחקנית הפורנו סטפני קליפורד
דונלד טראמפ עם שחקנית הפורנו סטפני קליפורד | צילום: חדשות 13

הפגנת הימין הקיצוני

באוגוסט 2017 התקיים בעיירה שארלוטסוויל שבקרוליינה הצפונית מפגן כוח של ארגוני הימין הקיצוני, הניאו-נאצים וה-KKK במחאה על יוזמות אזרחיות להסיר פסלים ואנדרטאות לזכר גנרלים מתקופת מלחמת האזרחים, שהתנגדו לביטול העבדות. אל מול הפגנת הימין הקיצוני התארגנה הפגנת נגד, ונרשמו עימותים בין שני הצדדים. האלימות הגיעה לשיאה כאשר מפגין ימני-קיצוני דרס למוות מפגינה, ופצע 19 בני אדם נוספים.

שעתיים לאחר אירוע הדריסה, מסר טראמפ הצהרה לתקשורת בה נמנע מלנקוב בשמות הארגונים שהובילו את הצעדה האלימה. "הממשל מגנה בחריפות כל גילוי שנאה ואלימות – משני הצדדים", אמר. כעבור יומיים, בעקבות ביקורת קשה שנמתחה על הגינוי הפושר, חזר טראמפ עם הצהרה מתוקנת שבה כבר נקב בשמות הארגונים הקיצוניים, והצהיר: "גזענות היא רוע טהור". עם זאת, יממה לאחר מכן פרסם הצהרה שלישית, שבה חזר בו ואמר: "לא כל המפגינים היו ניאו-נאצים, היו אנשים טובים בשני הצדדים".

הפגנת איחוד הימין בשארלוטסוויל, וירג'יניה
הפגנת איחוד הימין בשארלוטסוויל, וירג'יניה | צילום: רויטרס

ילדים במחנות מעצר

בקיץ 2018 החלו לצוף דיווחים על מדיניות אכזרית במיוחד שמנהיג ממשל טראמפ במטרה למנוע כניסת מהגרים דרך גבול מקסיקו: הורים נעצרו והופרדו מילדיהם – שנשלחו למחנות מעצר לאורך הגבול. על פי הערכות, אלפי ילדים הוחזקו בתנאים מחפירים במעצר, ללא הזנה או היגיינה מספקת, ולעיתים ללא השגחת מבוגר. צילומים שפורסמו בתקשורת, בהם נראים ילדים צעירים בכלובים מגודרים וישנים על מזרונים דקיקים על הרצפה, גררו מחאה נרחבת במדינה.

טראמפ האשים את הדמוקרטים במדיניות, וטען כי הם עושים שימוש ציני בילדים באמצעות "סיפורים מזויפים על עצב ויגון", במטרה לגייס מצביעים בבחירות לקונגרס. על אף ששופט פסק לפני כשנה כי יש לאחד את משפחות המהגרים, מאות ילדים עדיין מוחזקים במעצר. על פי הערכות, בשל רישום רשלני של פרטיהם, לא כולם יזכו לחזור לחיק משפחתם.

ג'נלה, הפעוטה בת השנתיים שהופרדה מאמה עקב מדיניות "אפס סובלנות"
ג'נלה, הפעוטה בת השנתיים שהופרדה מאמה עקב מדיניות "אפס סובלנות" | צילום: ג'ון מור, סוכנות הצילום "גטי