טראמפ ב"ג'י 7": "יש סיכוי טוב שאפגש בעתיד עם רוחאני"

יממה לאחר שסירב לפגוש את שר החוץ האיראני, הודיע נשיא ארצות הברית כי הוא שוקל להיפגש עם עמיתו מטהראן. "אפשר להגיע להסכם תוך זמן קצר – זו מדינה עם פוטנציאל אדיר"

זמן צפייה: 01:05

במהלך מסיבת עיתונאים שקיימו היום (שני) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ועמיתו הצרפתי עמנואל מקרון, הצהיר הראשון: "יש סיכוי טוב שאיפגש בעתיד עם נשיא איראן, חסן רוחאני". זאת, יממה בלבד לאחר שסירב להיפגש עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהגיע לביקור פתע בוועידת ה-"ג'י 7". "מקרון עדכן אותי בכל צעד אתמול. לא חשבתי שזה יהיה נכון להיפגש אמש עם זריף, אבל מקרון עדכן אותי בהכל".

"לאיראן יש פוטנציאל גדול. אנחנו לא מחפשים שינוי משטר, זה קרה שם בעבר", אמר טראמפ. "איראן יכולה להיות אומה גדולה אבל אסור שיהיו לה נשקים גרעיניים. אפשר להגיע להסכם תוך זמן קצר – אם הנסיבות יהיו מתאימות אסכים לזה".

"המדינות שנכנסו להסכם הגרעין יותר ויותר מהן מסכימות איתי", טען טראמפ על אף שמדינות רבות, בראשן האיחוד האירופי, ביקרו אותו על עזיבת ההסכם. "אני חושב שיום אחד יגידו תודה, כי עשינו את הדבר הנכון. אני לא מכיר את רוחאני, הוא נושא ונותן מצוין. אני חושב שהוא ירצה להיפגש, ואני חשוב שאיראן רוצה לסדר את המצב הזה".

עוד בחדשות 13:

טראמפ: "מוקדם מדי עבורי להיפגש עם זריף בשלב זה"

מקורות באיראן: נחזור להסכם הגרעין אם השיחות עם אירופה יצליחו

אקלים, כלכלה – וטראמפ: ועידת ה"ג'י 7" נפתחה בצרפת

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

"יש לי תחושות טובות לגבי איראן, תחושות טובות שזה יעבוד, יש לי הרבה חברים מאיראן, הם אנשים נהדרים", המשיך. "היו לי חברים בתחום הנדל"ן מאיראן, הם בנו דירות ומאוד הצליחו. זו מדינה עם פוטנציאל אדיר ואני אומר אותו דבר על קוריאה הצפונית. קים הוא איש עם מדינה בעלת פוטנציאל אדיר".

הנשיא מקרון, שמשתתף במאמצי התיווך בין שתי המדינות, אמר: "מה שאמרתי לרוחאני בטלפון זה שאם הוא יסכים לפגישה עם הנשיא טראמפ, אני בטוח שאפשר להגיע להסכם", אמר. "לכן אני מקווה שבשבועות הקרובים נצליח להביא פגישת פסגה בין הנשיא רוחאני לנשיא טראמפ. יצרנו את התנאים לפגישה כזו ולכן להסכם".

"החלטתי להזמין את השר זריף כחבר, ויידעתי על כך את טראמפ. החלטתי לא לערב את ארצות הברית או להגיד שזה בשמה אלא להגיד שאני חושב שזה יהיה רעיון טוב להזמין אותו ולנסות לשאת ולתת", הוסיף. "עשיתי את זה בעצמי והודעתי לטראמפ, הוא היה מעודכן בכל דקה. היום רוחאני הראה פתיחות וטראמפ אמר כבר הרבה זמן שהוא מוכן להיפגש כדי שתהיה עסקה. אני רוצה שתהיה פגישה ושיהיה הסכם וצרפת תשחק תפקיד עם המדינות האחרות".

זריף
זריף | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, כאמור, התייחס טראמפ להגעתו של שר החוץ האיראני מוחמד ג'ווד זריף לפסגת ג'י 7 בצרפת אתמול, ואמר כי "הייתי מעודכן לחלוטין על המהלך שיזם נישא צרפת מקרון. אמרתי לו שמוקדם מדי עבורי להפגש עם זריף בשלב זה".

גם דובר הממשל האיראני התייחס להגעת זריף, ואמר: "הגעת שר החוץ לא הייתה סודית, האמריקנים ידעו עליה היטב. איראן מקדמת בברכה את הרצון הטוב של צרפת, אבל לא תתערב בשיחות בינה לבין ארה"ב".

טראמפ ואנגלה מרקלר
טראמפ ואנגלה מרקלר | צילום: רויטרס

במהלך מסיבת עיתונאים עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אמר נשיא ארצות הברית כי "הסכמנו שאסור שאיראן תהיה גרעינית". בהמשך, טראמפ חזר מדבריו על כך שאינו מעוניין לראות שינוי ממשל באיראן, וכן כי בלתי אפשרי לכפות על האיראנים כיצד לחיות".

אתמול, כאמור, נחת זריף במפתיע בביאריץ שבצרפת - שם מתקיימת הוועידה. דיפלומט מערבי המשתתף בפסגת המדינות המתועשות אישר לחדשות 13 את הפרטים, אותם אישר בהמשך משרד החוץ האיראני.כעבור כמה שעות, חזר זריף לטהראן. ביום שישי, כזכור, ביקר זריף בארמון האליזה שבפריז, ונועד שם עם מקרון.

במהלך הביקור, נפגש זריף עם עמיתו הצרפתי לה דריאן ועם מקרון, במטרה לדון עמו בתנאים להפחתת המתיחות המתמשכת מול וושינגטון - כך על פי גורם באליזה. לאחר הפגישה כתב זריף בחשבון הטוויטר שלו: "איראן מקיימת צעדים דיפלומטיים במטרה לשמר את ההסכמות שנקבעו. פגשתי היום בשולי עצרת הג'י 7 את נשיא מקרון, ושרי החוץ והאוצר הצרפתים, והמסר הועבר לאחר מכן גם לבריטניה וגרמניה. ניצבת בפנינו דרך קשה, אך המאמץ עשוי להשתלם".