טראמפ: "הפסקת האש בסוריה נשמרת - אסיר את הסנקציות על טורקיה"

נשיא ארה"ב התייחס למשבר בצפון סוריה, אמר כי מדינתו תשאיר באזור מספר קטן של חיילים במקומות שבהם יש נפט, והוסיף כי "אנחנו צריכים מדיניות חוץ חדשה, שלא מבוססת על אידיאולוגיה"

זמן צפייה: 00:43

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאם היום (רביעי) במסיבת עיתונאים בבית הלבן והתייחס למשבר בצפון סוריה: "טורקיה הודיעה כי הפסקת האש תהיה תמידית, אני אסיר את כל הסנקציות מטורקיה, אלא אם כן משהו יקרה שלא נהיה מרוצים ממנו".

טראמפ המשיך ואמר כי "אנחנו צריכים מדיניות חוץ חדשה, שלא מבוססת על אידאולוגיה אלא על היסטוריה, ניסיון והבנה ריאליסטית של העולם". עוד הוסיף שבכוונתם להשאיר באזור מספר קטן של חיילים במקומות שבהם יש נפט. "טורקיה, סוריה וכל הכוחות הכורדים נלחמים במשך שנים", המשיך, "עשינו בשבילם עבודה נפלאה ועכשיו אנחנו יוצאים. תנו למישהו אחר להילחם את המלחמה הארוכה הזו".

לכתבות נוספות בנושא >> 

רוסיה וטורקיה הגיעו להסכם: הכורדים ייסוגו 30 ק"מ מהגבול

טראמפ: "השארתי כוחות צבאיים בסוריה לבקשת ישראל וירדן"

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בוושינגטון
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בוושינגטון | צילום: רויטרס

עוד אמר הנשיא האמריקני כי "טורקיה וסוריה חייבות לשמור על הטריטוריה שלהן, חייבות להגן על עצמן מפני חזרה של דאע"ש, זאת השכונה שלהם. עשינו עבודה טובה, הצלנו הרבה חיים, בירכו אותנו הרבה על פעולותינו. ממשל אובמה היה יכול להדיח את אסד ולא עשה זאת. אנחנו נלחמים במקומות בעולם שאנחנו לא אמורים להיות בהם, אנחנו אמורים לעשות זאת כשיש לנו תוכנית ברורה לניצחון, אנחנו צריכים תוכנית לניצחון, אף אחד לא יכול לנצח אותנו".

כזכור, אמש, רוסיה וטורקיה הגיעו להסכם משותף לסיום מבצע "מעיין השלום". ההסכם נכנס לתוקפו היום, ובמסגרתו נקבע כי הכוחות הכורדים ייאלצו לסגת 30 ק"מ מהגבול, כפי שנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן רצה כשהחל המבצע. בנוסף על כך, הכוחות הרוסיים והטורקיים יבצעו סיורים משותפים באזור. מנגנון התיאום שקבעו המדינות זהה להסכם שנקבע עם ארצות הברית.

אחר החתימה, שוחח פוטין עם נשיא סוריה בשאר אסד בטלפון. השניים דנו בהסכם החדש ואסד הבטיח לעמיתו הרוסי כי המאבק יתמקד בכל סוג של טרור באזור, והודה לו על הרכבת כוח הסיורים המשותף בגבול הצפוני של המדינה.

נשיא רוסיה פוטין ונשיא טורקיה ארדואן נפגשים בסוצ'י, היום
נשיא רוסיה פוטין ונשיא טורקיה ארדואן נפגשים בסוצ'י, היום | צילום: רויטרס

היום הודיע משרד ההגנה הטורקי כי ארצות הברית דיווחה לאנקרה כי נסיגתם של הכוחות הכורדים מ"האזור הבטוח" שבצפון סוריה הושלמה. כמו כן, נמסר כי בשלב זה אין צורך לפתוח במבצע נוסף.

מוקדם יותר אמש, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שחתם על ההסכם עם עמיתו הטורקי ארדואן, הצהיר כי המטרה הסופית של ההסכם היא שכל הכוחות הזרים ייצאו מאזורי הלחימה בצפון סוריה. ההסכם שנחתם מהווה הישג חשוב נוסף לפוטין, שממשיך לבסס את מעמדו במזרח התיכון, לאחר הנסיגה האמריקנית.