טראמפ: "לא זקוקים לנפט מהמזה"ת, אך נעזור לבנות בריתנו"

נשיא ארה"ב התייחס לתקיפה שהתרחשה בסוף השבוע במתקני הנפט בסעודיה, וטען כי מדינתו הפכה ליצרנית האנרגיה הגדולה בעולם. "אנחנו משגשגים בתחום בשנים האחרונות"

זמן צפייה: 00:33

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס היום (שני) בציוץ בטוויטר לתקיפת שדות הנפט בסעודיה, שפגעה באספקת הנפט העולמית. "בזכות הצלחתנו בתחום האנרגיה במהלך השנים האחרונות, אנו יצואני אנרגיה וכיום יצרני האנרגיה הגדולים בעולם", כתב טראמפ. "אנחנו לא צריכים נפט מהמזרח התיכון, ולמעשה יש לנו מעט מאוד מכליות שם, אך נסייע לבעלות בריתנו".

נוסף לכך, בעקבות המתקפה ארצות הברית שוקלת להגביר את שיתוף הפעולה המודיעיני עם סעודיה. כמו כן, שר האנרגיה של ארה"ב ריק פרי אמר היום בוועידת סבא"א השנתית בווינה כי "תקיפת מתקני הנפט בסעודיה בלתי מתקבלת ואיראן חייבת לשאת באחריות. זו הייתה מתקפה מכוונת על שוק הנפט העולמי והכלכלה העולמית. למרות ניסיונותיה המרושעים של איראן, אנו בטוחים שהשוק יישאר יציב".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טראמפ על המתקפה בסעודיה: "אנו ערוכים ודרוכים להגיב"

איראן מאותתת לארה"ב: החלופה למשא ומתן היא מלחמה • פרשנות

ארצות הברית: יש ראיות לכך שהמכלית האיראנית העבירה נפט לסוריה

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו שוחח היום עם ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי בנוגע למתקפה בסעודיה ואישר את הטענה של ממשלת עיראק כי הפיגוע לא בוצע משטחה. כמו כן, דוברו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצהיר כי מדינתו תומכת בסעודיה ברקע המתקפה "שהפרה את החוק הבין-לאומי".

A Crew Member Raises The Iranian Flag On Iranian Oil Tanker Adrian Darya 1, Previously Named Grace 1, As It Sits Anchored After The Supreme Court Of The British Territory Lifted Its Detention Order, In The Strait Of Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'', ששינתה את שמה ל''אדריאן דרייה 1'' | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום דווח כי כוחות איראנים השתלטו על כלי שיט במצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי, שהיה בדרכו לאיחוד האמירויות עם כ-250 אלף ליטר נפט. לפי טהראן, הנפט מוברח ו-11 אנשי צוות עוכבו. עם זאת, יש לציין כי איראן נוהגת לעצור כלי שיט שמבריחים נפט. כך לפני כעשרה ימים, עוכב באזור כלי שיט פיליפיני עם כ-248 אלף ליטר נפט ו-12 אנשי צוות.

משרד החוץ האיראני הודיע מוקדם יותר כי הנשיא חסן רוחאני לא יפגש עם עמיתו האמריקני, דונלד טראמפ, בשולי עצרת האו"ם. זאת לאחר שדווח כי ארה"ב הציעה לקיים פגישה בין המנהיגים בשולי העצרת. "פגישה כזאת לא נמצאת על סדר היום שלנו – וגם לא תהיה", נמסר.

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

לפני כן, משרד החוץ הכחיש את הטענות למעורבות איראנית בתקיפה שהתרחשה בסוף השבוע במתקני הנפט שבמזרח הממלכה הסעודית. "ההאשמות שתקפנו בסעודיה הן חסרות בסיס ובלתי מתקבלות על הדעת", מסר דובר משרד החוץ בטהראן בטלוויזיה האיראנית.

משרד החוץ הסיני גינה את הודעת ארצות הברית כי איראן אחראית לתקיפה בסעודיה. "זה חוסר אחריות להטיל אחריות על התקיפה ללא הוכחות חותכות", נמסר מהמשרד בבייג'ינג. "אנו מקווים שכל הגורמים המעורבים ישמרו על איפוק".

הנשיא טראמפ התייחס גם לתקיפה בסעודיה, שפגעה באספקת הנפט העולמית, וגרמה לעליית מחירים. "יש סיבה להאמין שאנו יודעים מי האשם, ואנו ערוכים ודרוכים להגיב בהתאם לאישור שנקבל", כתב טראמפ בטוויטר. "אך אנו מחכים לשמוע מהסעודים בנוגע למה שגרם למתקפה, וכיצד נוכל להגיב". בכיר אמריקני אמר לרשת ABC כי איראן היא זו שאחראית לתקיפה, וכי היא שיגרה משטחה כתריסר טילי שיוט ויותר מ-20 כלי טיס בלתי מאויישים.