טראמפ ונתניהו שוחחו על המתיחות מול איראן

האמריקנים מסרו כי המנהיגים דיברו אתמול על מניעת פעולותיה של טהראן באזור, ועל קידום האינטרסים הביטחוניים המשותפים • משטרת גיברלטר עצרה את הקצין הבכיר שהיה על המכלית האיראנית שנתפסה

נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחחו אתמול על המתיחות מול איראן ועל נושאי ביטחון לאומי נוספים - כך מסר היום (חמישי) הבית הלבן. מטעמו של נתניהו נמסר: "ראש הממשלה הביע הערכה על כוונת הנשיא להגביר את הסנקציות נגד איראן".

סגן דובר משרד החוץ האמריקני, ג'וד דיר, מסר: "שני המנהיגים שוחחו על שיתוף הפעולה בין המדינות ועל קידום האינטרסים הביטחוניים המשותפים, כולל מניעת פעולותיה של איראן באזור".

בתוך כך, עצרה המשטרה בגיברלטר את קפטן המכלית "גרייס 1" בשל הפרת הסנקציות האירופיות על סוריה. השוטרים גם ביצעו פשיטה על כלי השיט והחרימו מסמכים ואמצעים אלקטרוניים. נגד הקפטן ובכיר נוסף שנעצר טרם הוגשו כתבי אישום, אך הם מסרו את עדותם. על אודות המעצר דווח בכלי התקשורת בגיברלטר.

עוד בחדשות 13:

בריטניה: איראן ניסתה למנוע ממכלית שלנו לעבור במצרי הורמוז

נשיא איראן על מעצר מכלית הנפט: "בריטניה תישא בתוצאות"

נתניהו: "כדאי שאיראן תזכור שמטוסינו מגיעים לכל מקום במזה"ת"

טראמפ וביבי
טראמפ וביבי | צילום: רויטרס

הבוקר הודיעה ממשלת בריטניה כי שלוש ספינות איראניות "ניסו למנוע" מעבר של מכלית בריטית במצרי הורמוז, ומסרה כי היא מודאגת מהתקרית ושהיא דוחקת באיראן שלא להסלים את המצב. עם זאת, משמרות המהפכה הכחישו את הדיווחים והצהירו שאם ירצו, כוחותיהם יוכלו לתפוס באופן מיידי כל כלי שיט זר באותו אזור גיאוגרפי. בתוך כך, מקורות בריטיים מסרו ל"סקיי ניוז" כי נבחנת האפשרות של תגבור הצי הבריטי באזור המפרץ מחשש לפגיעה איראנית.

במהלך הלילה גורמים אמריקנים דיווחו לרשת CNN כי חמש ספינות של משמרות המהפכה ניסו להשתלט על מכלית נפט בריטית שחצתה את המפרץ הפרסי. על פי הדיווח, האיראנים דרשו מהכוח הבריטי שהיה על מכלית הנפט לשנות את כיוון השיט ולהגיע למים הטריטוריאליים של איראן, אך שבו על עקבותיהם לאחר שספינת מלחמה בריטית שליוותה את המכלית הזהירה אותם באמצעות אותות רדיו והודיעה להם כי תירה בהם אם לא יעזבו.

התקרית מגיעה על רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות, עם ההשתלטות הבריטית על מכלית נפט איראנית לפני כשבוע. אתמול התייחס נשיא איראן חסן רוחאני למעצר מכלית הנפט האיראנית וצוותה על ידי בריטניה בשבוע שעבר, ואמר כי "בריטניה היא האחראית לחוסר היציבות והיא תישא בהשלכות בהמשך" - כך צוטט הנשיא בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית
חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

מוקדם יותר השבוע התייחס בכיר בצבא האיראני לאירוע, ואמר כי "המעצר התבצע תחת תירוצים מומצאים, ולא ייענה בשתיקה. טהראן תגיב בתזמון הראוי". יום לפני כן, שר ההגנה האיראני תיאר את הצעד כ"מהלך מאיים ושגוי". לדבריו, "מעצר המכלית האיראנית על ידי בריטניה היה מהלך פיראטי, ואיראן לא תסבול את זה". משרד החוץ האיראני התייחס אף הוא למעצר המכלית, וטען כי "טהראן לוקחת צעדים פוליטיים, חוקתיים ודיפלומטיים בנוגע למעצר המכלית על ידי הצי הבריטי".

ביום ראשון הצהיר סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, כי מכלית הנפט לא יועדה לסוריה - חרף טענות לונדון, שעצרה את המכלית בגין ההפרה האיראנית של הסנקציות, לדבריה.

אראקצ'י תיאר את מעצר המכלית כ"מהלך פיראטי", והסביר כי בשל קיבולת המכלית היא עברה דרך מצר גיברלטר, ולא דרך תעלת סואץ. ארקאצ'י הדגיש, כאמור, כי יעד כלי השיט לא היה סוריה - אך לא ציין מה היה היעד המתוכנן.