טראמפ: סולימאני אחראי למות מיליונים, היה צריך למות לפני שנים

נשיא ארה"ב רמז בטוויטר שגם לאחר החיסול, פניו עדיין למו"מ: "איראן מעולם לא ניצחה במלחמה, אך גם לא הפסידה במו"מ" • בכיר בכוחות הביטחון באיראן: "נקמה חריפה מחכה לאחראים להתנקשות"

זמן צפייה: 03:36

חיסול סולימאני: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב היום (שישי) על חיסולו של מפקד משמרות המהפכה האיראניים קאסם סולימאני, ורמז כי פניו עדיין למשא ומתן עם טהראן. "איראן מעולם לא ניצחה במלחמה - אבל אף פעם לא הפסידה במו"מ", כתב טראמפ.

"סולימאני הרג ופצע אנושות אלפי אמריקנים במשך תקופה ארוכה", המשיך טראמפ. "הוא תכנן להרוג עוד רבים נוספים - אך הוא נתפס. הוא אחראי, באופן ישיר ועקיף, למותם של מיליוני בני אדם - בהם מפגינים במדינתו. למרות שטהראן לעולם לא תודה בכך, העם האיראני שנא את סולימאני ופחד ממנו. הם לא עצובים על חיסולו כפי שמנהיגיהם מנסים לשדר לעולם. הוא היה צריך למות כבר לפני זמן רב.

"ארצות הברית שילמה מיליארדי דולרים כל שנה לעיראק, לאורך שנים רבות – בנוסף לשאר הדברים שעשינו עבורם. העם העיראקי לא רוצה להיות תחת שליטת עיראק, אך בסופו של דבר זאת החלטתם", סיכם. "לאורך 15 השנים האחרונות איראן צברה כוח והשתלטה על עיראק, ואנשיה לא מרוצים. זה לא יגמר טוב!"

לעוד כתבות בנושא:

נתניהו על חיסול סולימאני: "ישראל עומדת לצד ארצות הברית"

יצאו להפגין ושרפו דגלים: תגובת הרחוב האיראני לחיסול סולימאני

אחרי חיסול סולימאני: סגנו מונה למפקד כוח קודס

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס
מאוחר יותר, נשא טראמפ דברים במסיבת עיתונאים. "כנשיא, תפקידי החשוב ביותר הוא להגן על אזרחי ארה"ב", הצהיר. "אתמול בהנהגתי חוסל סולימאני. תפסנו אותו בשעת המעשה וחיסלנו אותו. סולימאני השתתף בפעולות שערערו את המזרח התיכון, מה שארה"ב עשתה אתמול צריך היה להיעשות מזמן. עשינו מעשה אתמול כדי לעצור מלחמה - לא כדי להתחיל אחת".
בתוך כך, השליח המיוחד של ארצות הברית לענייני איראן, בריאן הוק אמר הערב כי סולימאני תכנן מתקפה מידית נגד עובדים ומתקנים אמריקנים בעיראק ובלבנון, והבהיר: "אנחנו לוקחים ברצינות כל איום".
בכיר בכוחות הביטחון באיראן התייחס לחיסול והצהיר כי "נקמה חריפה מחכה לפושעים שעומדים מאחורי ההתנקשות".

בד בבד, משמרות המהפכה האירניים הודיעו כי מלבד סולימאני, ארבעה קצינים נוספים מהארגון נהרגו בתקיפה האמריקנית. על פי הדיווחים, מדובר בגנרל ג'עפרי נאיא, קולונל שאחרוד מוצרפי נייה, מייג'ור חאדי תארמי וקפטן וואהיד זאמאניאן.

רשת "אל-מיאדין" ציטטה את דברי נשיא סוריה, בשאר אסד למנהיג העליון של איראן חמינאי: "קיבלנו בצער ובעצב רב את ההודעה על נפילת בכירים מחבורת פיקוד ציר ההתנגדות, ובראשם סולימאני. השהיד סולימאני הקדיש את חייו בשירות מדינתו, לפעילות לאומית, לציר ההתנגדות והסוגיות הצודקות. העם הסורי לעולם לא ישכח לסלימאני את עמידתו לצד הצבא הסורי בהגנה על סוריה והמאבק בטרור. אנו בטוחים כי פשע זה יחזק את ציר ההתנגדות הנחוש לעמוד מול המדיניות האמריקנית הטרוריסטית".

בשאר אל אסד נואם בבניין הפרלמנט הסורי בדמשק
בשאר אל אסד נואם בבניין הפרלמנט הסורי בדמשק | צילום: רויטרס

שר ההגנה הרוסי הגיב גם הוא לאירוע ואמר כי "חיסול סולימאני הוא פעולה קצרת רואי מצד ארה"ב". במקביל, שר החוץ הטורקי כתב כי הוא "מודאג מהמתחים המתגברים בין ארה"ב לבין לאיראן". "ללא ספק, התקיפה האמריקנית תגביר את חוסר הביטחון והיציבות באזור", הוסיף.

חברת תעופה הלאומית של ירדן "רויאל ג'ורדניאן" הודיעה שתעצור את הטיסות לבגדד עד להודעה חדשה, "לאור המצב הביטחוני הלא יציב".

בתוך כך, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר היום בשיחה עם בכיר סיני כי חיסול סולימאני היה פעולה הגנתית, לאור התרעות לפגיעה באמריקנים. "איננו מעוניינים בהסלמה", הוסיף פומפאו. בתוך כך, פומפאו שוחח עם עמיתיו בבריטניה ובגרמניה ועדכן אותם על הפעולה. בהמשך, נועד פומפאו עם מקבילו הרוסי.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני

בריאיון ל"פוקס ניוז" אמר פומפאו כי "אנחנו בטוחים שעשינו את זה נכון מבחינה אסטרטגית. זאת הייתה החלטה שבוססה על נתונים מודיעיניים. "טראמפ היה אחראי על כל הפעולות, הייתה לנו הזדמנות לבצע זאת אתמול, והשגנו זאת", הוסיף שר החוץ האמריקני. "סולימאני הוא אדם עם דם על הידיים". במקביל, בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר ל-CNN כי החיסול בוצע באמצעות מל"ט.

בתגובה לחיסול, איים מנהיגה העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי איים בתגובה חריפה נגד ארצות הברית. "על ארה"ב לצפות לתגובה קשה", אמר חמינאי, "הפעולה מחזקת את המוטיבציה של ההתנגדות לישראל ולארצות הברית". בנוסף הכריז חמינאי על שלושה ימי אבל. בד בבד, מינה חמינאי את אסמאעיל קאאני, שכיהן כסגנו של סולימאני, למפקד כוח קודס החדש.

גם נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב לפעולה האמריקנית: "חיסול סלימאני ידגיש את רצון העז לעמוד איתן ולהיאבק נגד החמדנות האמריקאית ולהגן על האומה האסלאמית", אמר, "העם האיראני והעמים החופשיים באזור ינקמו, ללא ספק, בארה"ב הפושעת על הפשע האיום הזה". יועץ איראן לענייני חוץ איים כי "העולם יראה מוקדם ככל האפשר את הנקמה על חיסולו של סולימאני".

קאסם סולימאני עם נסראללה וחמינאי
קאסם סולימאני עם מנהיג חיזבאללה נסראללה וחמינאי | צילום: חדשות 13

גם עיראק הגיבה בחריפות לתקיפה. ראש הממשלה, עאדל עבד אל-מהדי, אמר כי מדובר ב"תוקפנות אמריקנית נגדנו - שעלולה להצית מלחמה". בד בבד, ארצות הברית קראה לאזרחיה לעזוב באופן מיידי את המדינה.

בעקבות החיסול, מתיחות נרשמת הבוקר גם בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על האירוע ואמר כי "אנחנו עומדים לחלוטין לצדה של ארה"ב במאבקה הצודק לביטחון, לשלום ולהגנה עצמית". את הדברים אמר ראש הממשלה לפני המראתו לישראל, לאחר שקיצר את ביקורו ביוון בעקבות תקיפת ארה"ב.

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

"כפי שלישראל יש את הזכות להגנה עצמית, לארה"ב יש את אותה הזכות", הוסיף נתניהו. "סולימאני אחראי למותם של אזרחים אמריקנים וחפים מפשע רבים אחרים. הוא עמד לארגן פעולות התקפיות נוספות והנשיא טראמפ ראוי לכל הערכה על שפעל בנחישות, בעוצמה רבה ובמהירות".