טראמפ: "מעדיף לנהל מו"מ עם איראן מאשר לנקוט בפעולות צבאיות"

נשיא ארה"ב אמר בריאיון ל"בוקר טוב בריטניה" כי בהחלט יהיה מוכן לדבר עם רוחאני, אך "תמיד קיימת אפשרות לעימות צבאי". זאת, לאחר הצהרת חמינאי כי טהראן תמשיך להתנגד ללחץ הכלכלי האמריקני

המתיחות במפרץ: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הבוקר (רביעי) למתיחות מול איראן באזור המפרץ הפרסי, ואמר כי "אני מעדיף לנהל משא ומתן עם איראן מאשר לנקוט בפעולות צבאיות", והוסיף: "כמובן שאהיה מוכן לדבר עם רוחאני - אך תמיד יש אפשרות לעימות צבאי מול הרפובליקה האסלאמית. איראן הייתה עוינת מאוד כשנכנסתי לתפקיד, זו הייתה אומת הטרור הגדולה בעולם ואולי היא עדיין כזאת". הדברים נאמרו בריאיון לתוכנית "בוקר טוב בריטניה".

מוקדם יותר הצהיר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי מדינתו תמשיך להתנגד ללחץ הכלכלי והפוליטי שמפעילה עליה ארצות הברית, וטען כי "הדרך היחידה לעצור את האויב היא להתייצב נגד דרישותיו המופרזות והבריונות שהוא מפגין". את הדברים אמר חמינאי באירוע שנערך לציון 30 שנה למותו של האייתוללה רוחאללה חומייני, המנהיג העליון של איראן לשעבר.

לאחר מכן, התייחס חמינאי לתוכנית השלום של הנשיא טראמם וצייץ: "'עסקת המאה' היא אקט של בגידה בעולם המוסלמי. אנו מודים למדינות הערביות ולפלגים הפלסטיניים שמתנגדים אליה. אנו מקווים שהמנהיגים של סעודיה ובחריין יבינו למה הם נכנסים ואיזה נזק זה עלול לגרום להם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

עלי חמינאי: "נמשיך להתנגד ללחץ שמפעילה עלינו ארה"ב

טראמפ: "נפעל עם בריטניה למנוע מאיראן את פיתוח הגרעין"

פומפאו: "מוכנים לדון עם איראן ללא תנאים מוקדמים"

אמש קיים טראמפ עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי מסיבת עיתונאים משותפת בלונדון, שעסקה בעיקר בהתמודדות עם האיום האיראני ובעזיבתה המתוכננת של בריטניה את האיחוד האירופי. "ארצות הברית ובריטניה מחויבות להכנעת דאע"ש ולפעול על מנת למנוע מאיראן פיתוח נשק גרעיני", אמר טראמפ.

ביום ראשון אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו במהלך פגישה עם מקבילו השוויצרי, כי ארצות הברית מוכנה לשבת למשא ומתן עם איראן ללא תנאים מוקדמים, אך במקביל מתכוונת להמשיך בקמפיין הלחץ שהיא מפעילה על הרפובליקה האסלאמית באמצעות הסנקציות.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

משרד החוץ האיראני מסר בתגובה לדבריו של שר החוץ האמריקני כי "איראן מצפה לשינוי בהתנהגות של ארה"ב ולא לשינוי בהצהרות מצד ארה"ב. הצהרותיו של פומפאו בנוגע למו"מ ללא תנאים מוקדים מהוות משחק מילים שמטרתו לרמות אותנו, והודעתו בדבר המשך הלחץ על טהראן היא מדיניות שגויה שמצריכה שינוי כולל".

מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו | צילום: רויטרס