משפט ההדחה של טראמפ יצא לדרך: הסנאט קבע שניתן לעסוק בסוגיה

בדיון שנימשך כארבע שעות בחנו הסנאטורים אם יש להם את הסמכות לשפוט את הנשיא לשעבר. הדמוקרטים טענו כי אין תאריך תפוגה לעבירותיו, בעוד שהרפובליקנים סברו כי הסמכות פוקעת

זמן צפייה: 01:36

משפט ההדחה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ יצא הערב (שלישי) לדרך. בדיון שנימשך כארבע שעות, הסנאט קבע כי יש לו את הסמכות לשפוט את הנשיא לשעבר, שמואשם בהסתה להתקוממות בגין דבריו לפני המהומות בקונגרס, אחרי שסיים את תפקידו. הסנאטורים הדמוקרטים טענו שאין תפוגה לעבירת ההסתה למרד שהם מייחסים לטראמפ. מנגד, חלק מהרפובליקנים סברו כי הסמכות של הסנאט פוקעת כשהנשיא עוזב.

ההחלטה עברה לבסוף בעזרת תמיכה של חמישה חמישה רפובליקנים. השלב הבא יהיה שלב ההכוחות כאשר כל צעד יידרש להציג את טיעוניו. עם זאת, בסופו של התהליך ככל הנראה טראמפ לא יורשע, משום שלא יהיו מספיק רפובליקנים שיחברו בהצבעה לדמוקרטים. קו ההגנה של פרקליטי טראמפ הוא שהנשיא לשעבר "לא באמת קרא למרד, אלא השתמש במטאפורה". על פי דיווח ברשת CNN, טראמפ לא היה מרוצה מתפקודו של עורך דינו.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

אם טראמפ יימצא אשם על ידי שני שליש מחברי הסנאט, הוא לא יהיה יכול לרוץ שוב לנשיאות או כל תפקיד ציבורי אחר. יש לציין כי טראמפ הוא הנשיא היחיד בהיסטוריה האמריקנית שעומוד להליך הדחה פעמיים. כאמור, נראה שהדמוקרטים יתקשו למצוא רוב כדי להדיחו, כאשר מספר רפובליקנים כבר הביעו התנגדות לרעיון.

יתרה מזאת, התומכים הגדולים של טראמפ בסנאט כבר הודיעו כי יקשו על כל מהלך שהנשיא החדש, ג'ו ביידן, ינסה להעביר, אם השימוע לא יבוטל. "הדמוקרטים צריכים לבחור בין ביטחון לנקמה - זה לא יכול להיות שניהם", צייץ בטוויטר הסנאטור הרפובליקני רון ג'ונסון.

ליל המהומות בקונגרס
ליל המהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

בחודש שעבר התייחס טראמפ לניסיונות להדיחו בעקבות המהומות בקפיטול, והצהיר כי מדובר ב"המשך של ציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה של הפוליטיקה". לדבריו, המאמצים להדיחו מעוררים זעם רב, אך הדגיש: "אני לא מעוניין באלימות".

יום לאחר שהתייחס להליך הכריע בית הנבחרים האמריקני ברוב של 232 תומכים אל מול 197 מתנגדים להתחיל את הליך הדחתו של טראמפ.  הפעם, שלא כמו בהדחה הקודמת, עשרה חברי קונגרס רפובליקנים - בהם גם מנהיג הרפובליקנים מיטש מקונל, תמכו בהדחה. במהלך הדיונים, אמרה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי כי טראמפ "חייב ללכת. הוא מהווה סכנה ברורה לאומה".