הסנאט האמריקני הכריע: טראמפ זוכה במשפט ההדחה

57 סנאטורים הצביעו בעד הדחת הנשיא לשעבר, שנשפט על הסתה שהובילה למהומות בקפיטול, אך לא הושג רוב של שני שלישים שנדרש להרשעה. טראמפ: "שלב נוסף בציד המכשפות הגדול בהיסטוריה של המדינה"

זמן צפייה: 01:54

הסנאט האמריקני הצביע הלילה (ראשון) נגד הרשעת נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ במשפט ההדחה שהתנהל נגדו, על חלקו בהסתת המוני תומכיו שפרצו לקונגרס בחודש ינואר. 57 מתוך מאה סנאטורים הצביעו בעד, אך להרשעה צריך רוב של שני שליש, כלומר 67 סנאטורים. כזכור, זו הפעם השנייה שטראמפ עומד למשפט הדחה ומזוכה, אחרי הפעם הראשונה ב-5 בפברואר בשנה שעברה, על חלקו בפרשת אוקראינה-גייט.

למרות שלא הצליחה להביא להרשעתו של טראמפ, המפלגה הדמוקרטית רשמה הישג, שכן לא פחות משבעה סנאטורים רפובליקנים ערקו והצביע בעד הדחה. זהו המספר הרב ביותר של עריקים ממפלגתו של הנשיא בהיסטוריה של משפט הדחה. הסנאטורים הם ריצ'ארד בר (צפון קרוליינה), ביל קאסידי (לואיזיאנה), סוזן קולינס (מיין), ליסה מורקובסקי (אלסקה), מיט רומני (יוטה), בן סייס (נברסקה) ופאט טומי (פנסילבניה).

תוצאות ההצבעה בסנאט האמריקני
תוצאות ההצבעה בסנאט האמריקני | צילום: רויטרס

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

לקראת הקלות נוספות: הקבינט ידון בתוכנית היציאה הדו-שלבית

"לא רוצה להפסיד עוד ילד": מסע בחברה הערבית שלא מפסיקה לדמם

מתווה החינוך המתגבש: חזרה ללימודים גם בערים אדומות וכתומות

ליל המהומות בקונגרס
ליל המהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

טראמפ בירך בהצהרה שפרסם על הזיכוי. "זה היה שלב נוסף בציד המכשפות הגדול בהיסטוריה של המדינה", כתב. "אף נשיא לא עבר משהו כזה, וזה נמשך כי יריבינו לא מסוגלים לשכוח כמעט 75 מיליון בני אדם, מספר הקולות הגבוה ביותר עבור נשיא מכהן, שהצביעו עבורינו לפני מספר חודשים".

שעות אחדות לאחר ההכרעה, התייחס נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להחלטה: "למרות שההצבעה הסופית לא הובילה להרשעה, אין עוררין על מהות האישומים. אפילו אלה שהתנגדו להרשעה, סבורים כי טראמפ אשם ב'הזנחה פושעת של חובתו, ובאחריות מעשית ומוסרית להסתה לאלימות בקפיטול'. הפרק העצוב הזה בהיסטוריה שלנו הזכיר לנו שהדמוקרטיה היא שברירית, ושעלינו להגן עליה תמיד".

עורך דינו של נשיא ארצות הברית לשעבר, מייקל ון דר-וין, ראש צוות ההגנה נושא דברים
עורך דינו של נשיא ארצות הברית לשעבר, מייקל ון דר-וין, ראש צוות ההגנה נושא דברים | צילום: רויטרס

כזכור, טראמפ סיים את כהונתו כנשיא ב-20 בינואר השנה, כך שהדחתו לא הייתה גורמת לו לעזוב את תפקידו. עם זאת, הדמוקרטים קיוו להרשיע אותו כנושא אחריות למצור ולמהומות האלימות בוושינגטון, במסגרתן נהרגו חמישה בני אדם, בהם שוטר אמריקני, וכן למנוע ממנו לכהן שוב בתפקיד ציבורי. הדמוקרטים טענו כי אם טראמפ ייבחר שוב בעתיד, הוא לא יהסס לעודד שוב אלימות פוליטית

דגל ארצות הברית בחצי התורן ביום החמישי לתהליך ההדחה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ
דגל ארצות הברית בחצי התורן ביום החמישי לתהליך ההדחה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ | צילום: רויטרס