"הציב את טובתו מעל האינטרס הלאומי": דוח חקירת ההדחה של טראמפ

ועדת המודיעין של בית הנבחרים פרסמה את ממצאי החקירה שהתנהלה במסגרת פרשת אוקראינה-גייט, וטענה כי העדויות מצביעות על כך שנשיא ארה"ב התנה מתן סיוע צבאי לקייב בחקירת יריבו הפוליטי

זמן צפייה: 02:53

ועדת המודיעין של בית הנבחרים פרסמה אתמול (שלישי) את ממצאי החקירה שנוהלה במסגרת הליך ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשל פרשת אוקראינה-גייט. הממצאים ישמשו בסיס לדיון בסוגיית סיום תפקידו של הנשיא, ובהמשך היום תכריע הוועדה אם לשלוח את המסמך לוועדת המשפט של הסנאט, בטרם השימוע שייערך מחר.

בדוח, שמתפרס על פני 300 עמודים, נטען כי נאספו עדויות חותכות המצביעות על כך שטראמפ - בעצמו ובאמצעות סוכנים בתוך ממשל ארה"ב ומחוצה לו - עשה שימוש לרעה בכוחו, על מנת ללחוץ על אוקראינה שתתערב בבחירות לנשיאות 2020 בארה"ב. זאת, על פי הדוח, באמצעות התניית סיוע צבאי לקייב, כמו גם ביקור של הנשיא זלנסקי בבית הלבן, בתמורה לחקירת יריבו הפוליטי – סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן.

עוד בחדשות 13:

טראמפ על פרשת אוקראינה-גייט: "מעוניין להישפט בסנאט"

עדות דרמטית בפרשת אוקראינה-גייט: "טראמפ ביקש יחסי 'קח ותן'"

שגרירת ארה"ב בקייב לשעבר העידה נגד טראמפ: "חשה מאויימת"

פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק
פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק | צילום: רויטרס

"הנשיא פעל באופן זה על מנת לפגוע בסיכוייו של יריב פוליטי ולהשפיע על הבחירות באופן שיטיב עמו", נכתב בדוח. "בעשותו כך, הציב הנשיא את טובתו האישית והפוליטית מעל האינטרסים הלאומיים, ביקש לערער את היושרה של הליך הבחירות והעמיד בסכנה את הביטחון הלאומי".

עוד נכתב בדוח כי מאמציו של הנשיא נמשכו חודשים. "נראה שטראמפ לא מאמין שיש גבולות לכוח שלו כשהוא משתמש בפגישות של הבית הלבן, סיוע צבאי או מהלכים אחרים כדי לרכוש סיוע זר בבחירות", נטען. עוד נטען בדוח כי לאחר שחושף השחיתויות הגיש תלונה על השיחה שנערכה בין הנשיאים ב-25 ביולי - טראמפ ניסה לשבש את החקירה ואיים על עדים במסגרתה.

"הקונגרס יצטרך להכריע אם הפעולות הללו מגיעות לכדי עבירה המצדיקה הדחה", הצהיר יו"ר הוועדה אדם שיף. "עם חשיפת הדוח, עם האמריקני יכול לעיין בעצמו בראיות המצביעות על בגידתו של טראמפ באמון הציבור".

טראמפ בהצהרה על חיסול אל-בגדדי
נשיא ארה''ב טראמפ | צילום: חדשות 13

לפני כשבועיים התראיין הנשיא האמריקני לרשת פוקס ניוז, ותקף את יריביו הפוליטיים ואת צוות החקירה נגדו. "אני מעוניין להישפט בסנאט", אמר. "מה שאתם עומדים לראות זה הסקנדל הפוליטי הכי גדול בתולדות המדינה. ריגלו אחרי הקמפיין שלי, זאת הדעה שלי".

בהמשך הריאיון פתח טראמפ במתקפה נגד אדם שיף, ראש ועדת המודיעין בקונגרס, המוביל את הליכי ההדחה. "שיף הוא כלבלב חולה. הייתי קשה עם רוסיה יותר מכל נשיא. אם תסתכלי על העובדות, על מה שעשיתי בשביל אוקראינה. שיף בלבל את העובדות, הוא חולה, משהו לא בסדר איתו. הוא המציא שיחת טלפון, וכששחררתי אותה כולם התביישו. הרבה אנשים חושבים ששיף הוא זה שאומר לחושף השחיתויות מה לעשות".