הסתיים הליך ההדחה: הסנאט זיכה את הנשיא טראמפ

נשיא ארה"ב זוכה משני האישומים נגדו במסגרת פרשת "אוקראינה גייט" - ניצול כוחו לרעה מתוקף תפקידו באופן שמסכן את המדינה, ושיבוש הליכים בקונגרס. זאת, הודות לרוב הרפובליקני בבית העליון

זמן צפייה: 02:17

המהלך להדחת טראמפהסנאט הכריע הערב (רביעי) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא יודח מתפקידו - וזיכה אותו משני האישומים נגדו במסגרת פרשת "אוקראינה גייט". זאת, הודות לרוב הרפובליקני השולט בסנאט, שגם הכריע כי לא יהיו עדים במשפט. על מנת להדיחו, נדרש רוב של שני שלישים מהסנאט - כלומר, לפחות 67 סנאטורים שיצביעו בעד ההדחה.

טראמפ זוכה מסעיף האישום הראשון נגדו - לפיו ניצל את כוחו מתוקף תפקידו באופן שמסכן את המדינה - ברוב של 52 מצביעים, לעומת 48 בלבד שסברו כי הוא אשם. בהמשך זוכה הנשיא גם מהסעיף השני - שיבוש הליכים בקונגרס. 53 סנאטורים קבעו כי הוא לא אשם, בעוד 47 בלבד הצביעו בעד הדחתו.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-part-0502202335' autoplay='0' credit='' desc='הסתיים הליך ההדחה: הסנאט זיכה את הנשיא טראמפ' kid='1_p5z7smxv' duration='29']

לאחר סיום ההליך צייץ טראמפ סרטון שבו הוא ממשיך להיות נשיא ארצות הברית לנצח, והודיע כי יישא מחר הצהרה שתעסוק ב"ניצחונו על תרמית הליך ההדחה".

בטרם החלה ההצבעה, הודיע הסנאטור הרפובליקני מיט רומני כי בניגוד להלך הרוח במפלגתו - בכוונתו להצביע בעד הרשעת הנשיא האמריקני. הסיבה לכך, לדבריו, הייתה ש"מעשיו של טראמפ לא היו מושלמים; זאת הייתה תקיפה בוטה של זכויות ציבור הבוחרים שלנו, הביטחון הלאומי והערכים היסודיים שלנו".

בווידאו: יום המשפט האחרון של טראמפ בסנאט

עוד בחדשות 13:

נאום מצב האומה: טראמפ סירב ללחוץ יד לפלוסי – שקרעה את נאומו

"טראמפ לבולטון: עצור הסיוע הכספי לאוקראינה עד שביידן ייחקר"

בית הנבחרים העביר את ההכרעה על הדחת טראמפ לסנאט

ההצבעה בסנאט על הדחת טראמפ
ההצבעה בסנאט על הדחת טראמפ | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים החל משפט ההדחה של הנשיא בסנאט, ולווה בוויכוח מפוקפק על כלליו - הדמוקרטים האשימו את הרפובליקנים, בעלי הרוב בסנאט, כי הם מרוקנים את ההליך מתוכן והופכים אותו להצגה שנועדה מראש לשחק לטובתו של הנשיא האמריקני.

הרפובליקנים החליטו שלכל צד יהיו 24 שעות שיתפרסו על פני יומיים, כדי להציג את הטיעונים. בתגובה הדמוקרטים אמרו כי המהלך נועד כדי לדחוק את הצגת הטיעונים לשעות הקטנות של הלילה, בניסיון להסתיר את מעלליו של טראמפ מהציבור.

פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק
פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק | צילום: רויטרס

כאמור, בדצמבר האחרון הצביע בית הנבחרים של ארצות הברית בעד הדחתו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, והפך לנשיא השלישי בהיסטוריה האמריקנית שבית הנבחרים החליט שיש להדיחו. על פי סעיף האישום הראשון שהציגה המפלגה, טראמפ ניצל את כוחו מתוקף תפקידו באופן שמסכן את המדינה, ולפי הסעיף השני, שיבש הליכים בקונגרס בעת מילוי תפקידו.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה בתום הדיון: "זהו יום גדול לחוקת ארצות הברית". במהלך ההצבעה על הדחתו, נשא טראמפ נאום בפני תומכים במישיגן והגיב להצבעה בבית הנבחרים: "ננסי פלוסי המשוגעת והדמוקרטים בבית הנבחרים ישאו לנצח אות קלון. אחרי שלוש שנים של ציד מכשפות, הבית התחתון ניסה הלילה להפוך את רצונם של מיליוני אמריקנים פטריוטים שהצביעו בקלפי". במהלך העצרת, מפגינים בעצרת הניפו לעברו שלט "אתה מפוטר" וסולקו מהמקום.

כזכור, ראשית הפרשה בחודש ספטמבר, אז נחשף כי טראמפ ניסה להנות סיוע כלכלי לאוקראינה – בכך שהאחרונה תפתח בחקירה נגד יריבו הפוליטי שמתמודד לנשיאות, ג'ו ביידן.