דיווח: טראמפ איים בהטלת מסים על אירופה אם לא תזהיר את איראן

הוושינגטון פוסט פרסם שכמה ימים טרם בקשת מעצמות היבשת לדון בהשבת הסנקציות על איראן, נשיא ארה"ב התריע שיטיל עיצומים על תעשיית הרכב האירופית אם טהראן לא תוזהר שלא להפר את הסכם הגרעין

זמן צפייה: 00:53

הנסיגה מהסכם הגרעין: עיתון ה"וושינגטון פוסט" דיווח אמש (רביעי) כי כמה ימים לפני שמעצמות אירופה ביקשו לדון בהשבת הסנקציות על איראן, בעקבות הפרות הסכם הגרעין, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים עליהן כי יטיל מסים בגובה 25% על תעשיית הרכב האירופית בארצות הברית, אם המדינות לא יזהירו את איראן מפני המשך הפרות ההסכם.

על פי הדיווח בעיתון האמריקני, בכירים אירופים ציינו כי האיום של טראמם רק סיבך את ההחלטה לגבי הבקשה להחזרת הסנקציות על טהראן. לדברי הבכירים, האיום של נשיא ארצות הברית כמעט ועצר את הבקשה, שכן הם חששו שאם האיום יודלף, ממשלות אירופה יצטיירו כ"בובות" של וושינגטון. "לא רצינו להראות חלשים, אז הסכמנו לשמור בסוד את האיום", אמר אחד הבכירים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הארגון המטאורולוגי העולמי: 2019 – אחת השנים הכי חמות שנמדדו

רפי פרץ לאחר האיחוד בימין: קיבלתי את אחת ההחלטות הקשות בחיי

התחזית: טפטופים ללא שינוי בטמפ'; רוחות חזקות בצפון ובהרים

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר השבוע הודיעו שרי החוץ של בריטניהצרפת וגרמניה כי הם מבקשים לכנס את הוועדה המשותפת למדינות החתומות על ההסכם, כדי לדון בהחזרת הסנקציות של מועצת הביטחון על איראן, בעקבות הפרות ההסכם.

זהו הצעד החריף ביותר של מעצמות אירופה עד כה בתגובה להפרות האיראניות. "לא הצטרפנו ללחץ המרבי שמפעילה ארצות הברית, אך איננו מקבלים את הטענה כי לטהראן יש את הזכות לא לציית להסכם", נכתב בהודעה משותפת. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, טען כי מטרת המהלך אינה להטיל מחדש סנקציות, אלא רק לוודא שאיראן חוזרת ליישום מלא של ההסכם.

מקרון, מרקל, ג'ונסון ורוחאני
מקרון, מרקל, ג'ונסון ורוחאני | צילום: רויטרס

לאחר מכן איים נשיא איראן חסן רוחאני ואמר בריאיון בטלוויזיה האיראנית כי "חיילי ארה"ב לא בטוחים באזור היום, וחיילי אירופה עלולים להיות בסכנה מחר". כמו כן, הוא התייחס להסכם הגרעין ואמר כי "האיחוד האירופי צריך לקיים את התחייבויותיו תחת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. כל הצעדים שטהראן לקחה כדי לסגת מההסכם הם הפיכים, ההסכם לא מת. ארה"ב צריכה לחזור להסכם הגרעין של 2015 עם המעצמות".

רוחאני המשיך לתקוף את ארצות הברית ואמר כי היא "הפכה את המזרח התיכון ללא בטוח, והיא צריכה להתנצל בפני טהראן על פשעיה הקודמים. ההצעה של בוריס ג'ונסון להחליף את הסכם הגרעין בעסקה אחרת עם טראמפ היא מוזרה, כי הנשיא האמריקני תמיד הפר הבטחות". כמו כן, תקף את האיחוד האירופי ואמר כי הוא "נכשל בהתנהלותו כבלוק עצמאי, וצריך להתנצל בפני טהראן על הכישלון לקיים הבטחות".