"טראמפ הציע למייסד ויקיליקס חנינה – אם יכחיש קשר עם רוסיה"

עורכת דינו של ג'וליאן אסאנג' אמרה לקראת השימוע על הסגרתו לארה"ב, כי קיבל הצעת חנינה מטעמו של הנשיא, אם יחזק את טענותיו בנוגע לפריצה הרוסית למחשבי המפלגה הדמוקרטית

העיתונאי ג'וליאן אסאנג' ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

ג'וליאן אסאנג', מייסד רשת ויקיליקס להדלפת מסמכים מסווגים, טוען כי קיבל הצעה מנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לחנינה – אם יכחיש את הקשר הרוסי לפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ב-2016. כך אמרה היום (רביעי) עורכת דינו לקראת דיון על הסגרתו של המבוקש לארצות הברית.

בהצהרה שמסרה, טענה עורכת הדין, כי באוגוסט 2017, כשאסאנג' עוד היה במקלט מדיני בשגרירות אקוודור בלונדון, הגיע לבקרו חבר הקונגרס לשעבר דנה רוכבכר, והציג את ההצעה בשמו של הנשיא.

עוד בחדשות 13:

הקלטת הלוהטת וילדים בכלובים: הסקנדלים הגדולים של הנשיא טראמפ

דוח מולר: קומי פוטר כיוון שסירב להודיע שטראמפ אינו תחת חקירה

רוסיה על פרסום דוח מולר: "מעולם לא התערבנו בבחירות חיצוניות"

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג'
מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' | צילום: רויטרס

דוברת הבית הלבן הגיבה לדיווח בשיחה עם כתבים ואמרה: "הנשיא בקושי מכיר את רוכבכר, מעבר לעובדה שהוא חבר קונגרס לשעבר. הוא לא דיבר איתו מעולם על הנושא – או על כל נושא אחר. זה שקר מוחלט, וכנראה עוד מזימה של ועידת המפלגה הדמוקרטית".

למרות ההכחשה הרשמית, רוכבכר קיבל באפריל 2017 הזמנה לבית הלבן – לאחר שראה את חבר הקונגרס מגן עליו בטלוויזיה. בספטמבר של אותה שינה, אישר הבית הלבן כי רוכבכר התקשר לראש הצוות של טראמפ כדי לשוחח איתו על עסקה אפשרית לחנינת אסאנז'.

חבר הקונגרס לשעבר אמר לעיתון הוול סטריט ג'ורנל, כי במסגרת העסקה שהציע, יעביר אסאנג' ראיות לכך שלא היה קשר למעורבות הרוסית לפריצה, והוסיף: "כמובן שהוא לא היה מקבל דבר בתמורה אם הוא לא היה מספק את ההוכחה".

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ בפגישת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה - האוקיינוס השקט
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ בפגישת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה - האוקיינוס השקט | צילום: רויטרס

כזכור בחודש אפריל שעבר, כאמור, פורסם הדוח של מולר, ומסקנותיו לא היו חד משמעיות: חקירה בת שנתיים לא מצאה הוכחות חד משמעיות לקשר אסור בין טראמפ לרוסיה, אך גם לא זיכתה אותו. בעוד לא נראה לפי שעה כי לחקירת מולר יהיו השלכות משפטיות על הנשיא, הקשר הגלוי בין טראמפ לפוטין מעורר שאלות רבות. עוד בתקופת הקמפיין דחף טראמפ לחימום הקשר מול מוסקבה, וטען כי ארצות הברית תרוויח מיחסיו הטובים עם הנשיא הרוסי.

באחת האמירות המפורסמות שלו במערכת הבחירות, פנה טראמפ ישירות למוסקבה והפציר בה: "רוסיה, אם את מקשיבה, אני מקווה שתוכלי למצוא את האימיילים החסרים של הילרי קלינטון". כבר באותו ערב, כך על פי דוח מולר, האקרים רוסים ניסו לפרוץ לשרתים של קלינטון. בהמשך, במפגש פסגה שקיים טראמפ עם פוטין בהלסינקי, סתר הנשיא האמריקני את הערכות המודיעין כי רוסיה התערבה בבחירות ב-2016: "פוטין אמר לי שזה לא הם, אני לא רואה שום סיבה שהם יעשו זאת". בימים לאחר מכן, בעקבות ביקורת קשה שספג באופן חריג גם מחברי מפלגתו, טראמפ תיקן את עצמו ואמר שהתכוון לומר: "אני לא רואה שום סיבה שהם לא יעשו זאת".