במטרה להילחם באנטישמיות: טראמפ חתם על צו שמכיר ביהדות כלאום

החוק האמריקני לא מאפשר אכיפה נגד אפליה דתית במוסדות השכלה גבוהה. בעקבות זאת, נשיא ארה"ב הרחיב את הגדרת היהדות על מנת לאפשר שלילת סיוע כלכלי ממכללות שלא ייאבקו באנטישמיות בקמפוסים

זמן צפייה: 00:22

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם היום (רביעי) על צו נשיאותי שמרחיב את הגדרת היהדות מדת ללאום, ובכך יאפשר לשלול סיוע כלכלי ממוסדות השכלה גבוהה שלא ייאבקו באנטישמיות בקמפוסים.

כיוון שהחוק האמריקני לא מאפשר אכיפה נגד אפליה דתית במוסדות השכלה, הרחבת הגדרת היהדות מדת ללאום יתן לממשל כלים נוספים להיאבק בתנועת ה-BDS בקמפוסים ובאנטישמיות בכלל.

במעמד החתימה טראמפ אמר שרון דרמר הפך לחבר קרוב שלו, והתייחס גם לאירוע הירי בניו ג'רזי. הוא קרא לו "מרושע" והוסיף: "אנחנו עובדים מאוד קשה על להביס את האנטישמיות, יש לנו הרבה אנשים שעובדים על זה". כמו כן שלח תנחומים למשפחות ההרוגים.

"כנשיא אני תמיד אכבד את העם היהודי ואני תמיד אעמוד ואעריך את מדינת ישראל", אמר והתייחס גם להכרה ברמת הגולן ואמר כי "הם קיימו פגישות במשך 52 שנה והם לא עשו כלום עד שאני הגעתי". "אנחנו חותמים על מסמך מאוד חזק היום - הצו הנשיאותי שמטרתו להלחם באנטישמיות", אמר, "תמיד יש מכשול. השנה אין מכשול כי אני עושה זאת בעצמי. זהו מסר לאוניברסיטאות - אם אתם רוצים לקבל תקציבים אתם חייבים ליהלחם באנטישמיות".

לכתבות נוספות בנושא >> 

"טראמפ יורה לשלול סיוע כלכלי למכללות שלא יילחמו באנטישמיות"

"אל תפסיקו לחלום": להקת שלווה הופיעה מול הנשיא טראמפ

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם, ארכיון | צילום: חדשות 13

עם זאת, ההגדרה הרחבה של אנטישמיות המתוארת בצו כבר מעוררת מחלוקת. הצו צפוי להגדיר "שלילת זכותם של הסטודנטים להגדרה עצמית כישראלים" כמעשה אנטישמי – וכולל בכך גם ביקורת על התנהלות ישראל.

פעולתו של טראמפ היא חלק ממאבקו בארגון ה-BDS, אך עלולה להיתקל בקשיים חוקתיים. "הצו נועד לצנן כל ביקורת כלפי ישראל", טען ג'ו כהן, מנהל תחום החקיקה בקרן לזכויות הפרט בחינוך. "צעד כזה יהיה לא חוקתי".

27 מדינות בארצות הברית העבירו חוקים שנועדו לצמצם את צעדיה של תנועת ה-BDS, בין השאר על ידי דרישה לחתום על הצהרה שלא לתמוך בארגון. כמה מהחוקים בוטלו על ידי בית המשפט המחוזי בטיעון כי אלו מהווים פגיעה בחופש הביטוי – המעוגן בחוקה האמריקנית.