הכחשת הקורונה, התמיכה בישראל - והסוף הצורם: סיכום עידן טראמפ

הנשיא היוצא ייזכר אצל רבים בתור מי שהסית את תומכיו, תקף את התקשורת וטען כי הכול "פייק ניוז". אחרים דווקא יזכרו אותו בתור מי שהתעלם מהנגיף, תקף מהגרים ושבר את ליבה של ילדה בת 7

זמן צפייה: 05:01

בתום 4 שנות כהונה סוערות למדי, דונלד טראמפ עזב הבוקר (רביעי) את הבית הלבן והותיר אחריו זיכרון שנוי במחלוקת. יש מי שיזכרו אותו בתור הנשיא שהסית את תומכיו לפרוץ לגבעת הקפיטול, החליף בזה אחר זה את בעלי התפקידים הקרובים אליו ואף הציע לנסות אקונומיקה כתרופה לקורונה. אחרים דווקא - ובעיקר כאן בארץ, לא ישכחו את הנשיא שפעל רבות למען ישראל.

בתקופת הקדנציה של טראמפ, אשר הצליח לייצר שערוריות כמעט בכל יום, לא היה רגע דל. זה התחיל עם האמירות שלו נגד המהגרים, עליהם שאל "למה אנחנו מאפשרים לכל האנשים האלה להגיע לכאן ממדינות מחורבנות?", והמשיך עם הקייטרינג של הבית הלבן שהוחלף ב"מקדונלד'ס" ועם הרגע הוויראלי שבו גילה לילדה בת 7 כי סנטה קלאוס לא באמת קיים.

לכתבות נוספות בנושא >>

ביידן הושבע: "הדמוקרטיה ניצחה – רצון העם נשמע"

המאבק בנגיף ובשסע החברתי: כך ייראו ימי ביידן הראשונים כנשיא

טראמפ נפרד: "מאחל לממשל החדש הצלחה, אנחנו עוד נחזור"

דונלד ומלאניה טראמפ עוזבים את הבית הלבן
דונלד ומלאניה טראמפ עוזבים את הבית הלבן | צילום: רויטרס

הנשיא היוצא נישא על כתפיה של הלעומתיות הזועמת, נגד הממסד הוותיק, נגד מערכת המשפט והתקשורת - וכולנו זוכרים את ה"פייק ניוז" שהוא היה נוהג לומר על כל ידיעה שהתפרסמה נגדו. וזה לא הכול. על פרשת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב אמר לא אחת כי "זה ציד מכשפות".

בשנים שבהן התעצבה מהפכת "גם אני", התבטאויותיו של טראמפ על נשים הוציאו המונים לרחובות. היו גם רגעים שבהם הימין הקיצוני הרים את ראשו, כאשר זכורה במיוחד עצרת לאומנת בווירג'יניה, שם קראו הצועדים "יהודים לא יחליפו אותנו". הנשיא, אם תהיתם, לא מיהר לבחור צד והסביר כי לדעתו, "יש אשמה בשני הצדדים".

דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן
דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן | צילום: רויטרס

יש שיגידו שמה שגרם לטראמפ להפסיד בבחירות הוא הכחשת הקורונה העקבית שלו. "זה כנראה יעבור לבד", טען זמן קצר אחרי שהנגיף הגיע לארצות הברית. "אילו היה לנו חיסון, זה היה תורם מאוד". אבל הנגיף לא "עבר לבד" ואפילו טראמפ עצמו נדבק בו. ומה היה לו להגיד מייד כשהחלים? "אל תיתנו לזה לשלוט בכם - אל תפחדו מזה".

הכהונה הזאת מסתיימת באקורד צורם במיוחד שכמותו לא נשמע בארה"ב מאז 1812. מעבר לעובדה שקרא לתומכיו "לצעוד בשדרת פנסילבניה" ולנסות לעצור את מינויו של ביידן, הנשיא מסיים את תקופת כהונתו בהשפלה, שכן הוא הנשיא היחיד שהודח פעמיים.

דונלד טראמפ נואם ממרפסת הבית הלבן
דונלד טראמפ נואם ממרפסת הבתי הלבן | צילום: רויטרס

שיעור התמיכה ירד גם בקרב תומכיו, אבל יש גם את עשרות מיליוני האמריקנים שמאמינים שהחונטה שמתנשאת מעליהם חזרה לשלוט. בנאום הפרידה, הזכיר הנשיא היוצא כי קיבל 75 מיליון קולות, "וזה שיא היסטורי לנשיא מכהן". לבסוף, נפרד מהאומה האמריקנית, וסיכם: "היה לי כבוד רב וזכות אדירה להיות הנשיא שלכם".