"כל השוטרים כשלו": הדו"ח הסופי של הטבח בבי"ס בטקסס

ממצאי הדו"ח סביב הטבח שבו נרצחו 19 תלמידים ושתי מורות הטיל את האחריות על כלל השוטרים ואנשי החוק שהגיעו למקום: "הייתה קבלת החלטות גרועה ביותר"

זמן צפייה: 08:58

בדו"ח הסופי שפורסם היום (שני) בעקבות מסע הירי של סלבדור ראמוס, החמוש בן ה-18 בבית הספר היסודי בעיירה יובלדי שבטקסס, ארצות הברית, נקבע כי לבית הספר הגיעו 376 שוטרים ואנשי חוק – אשר כשלו כולם במשימה לבלום את האירוע.

על פי ממצאי הדו"ח, מאות השוטרים התאספו בבית הספר, כאשר הרוב המכריע של המגיבים היו מטעם רשויות אכיפת החוק הפדרליות והמדינתיות. נכחו שם כמעט 150 סוכני משמר הגבול של ארצות הברית ו-91 פקידי משטרה.

מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח
מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח | צילום: רויטרס

בדו"ח נכתב כי "אין מי שאנו יכולים לייחס לו זדון או מניעים רעים בהקשר זה, אך במקום זאת מצאנו כשלים מערכתיים וקבלת החלטות גרועה ביותר". בדו"ח צוין שרבים ממאות גורמי אכיפת החוק אשר מיהרו לבית הספר, היו מאומנים ומצוידים טוב יותר ממשטרת המחוז – אותה ראש המחלקה לבטיחות הציבור בטקסס האשים בעבר.

החוקרים מסרו כי לא מתפקידם לקבוע האם יש לשאת דין וחשבון עם השוטרים, כי ההחלטות נתונות בידי רשות אכיפת החוק. כמו כן, נמצא כי רק אחד מיני מאות השוטרים שבזירה, פיט ארדונדו, היה בחופשה באותה העת. "כל מי שהגיע למקום דיבר על כך שהמצב כאוטי", מסר נציג מדינת טקסס שהוביל את החקירה.

זירת אירוע הירי ההמוני בבי''ס בטקסס
זירת אירוע הירי ההמוני בבי''ס בטקסס | צילום: רויטרס

גורמים רשמיים במחלקת בטיחות הציבור של טקסס ובמשמר הגבול האמריקני טרם מסרו את תגובתם בנושא. הדו"ח הגיע בעקבות חקירה של יותר מ-40 אנשים בדלתיים סגורות, שנמשכה שבועות, כולל עדים ורשויות אכיפת החוק שהיו בזירת הירי.

כזכור, 19 ילדים ושני מורים נרצחו במסע הירי ההמוני, כאשר מחוץ לזירה התאספו הורים רבים ואזרחים מודאגים. הנשיא ביידן הורה להוריד את דגלי המדינה לחצי התורן, וסגנית הנשיא, קמלה האריס, אמרה כי יש לאזור אומץ ולפעול כדי שאירועים כאלה לא יקרו שוב.

מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח
מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח | צילום: רויטרס

החקירה על הטבח בבית הספר היסודי "רוב" העלתה כי טעויות קריטיות נעשו בתגובה לירי הקטלני, בהן העובדה שכ-20 שוטרים נשארו במסדרונות בית הספר במשך כשעה, בעוד שהילדים קראו בפאניקה לעזרה בטלפון לשירותי החירום 911. הסיבה שהשוטרים המתינו במסדרון כמעט שעה לפני שנכנסו וירו אנושות בחמוש, היא לב ליבה של חקירה של המחלקה לביטחון הציבור בטקסס על אירוע הירי הקטלני ביותר בבית ספר בארה"ב זה כמעט עשור.