הטבח בטקסס: בזמן שהילדים קראו לעזרה - השוטרים המתינו כשעה בחוץ

החקירה על הטבח בבית הספר היסודי בעיירה יובלדי מעלה מספר טעויות קריטיות שנעשו על ידי המשטרה, בהן ההערכה השגויה של המפקד במקום שגרמה למשטרה לחכות כשעה במדרונות, תוך כדי שילדים התקשרו ל-911 ואמרו כי היורה עדיין פעיל. "זו הייתה החלטה שגויה, נקודה"

זירת אירוע הירי ההמוני בבי"ס בטקסס
זירת אירוע הירי ההמוני בבי"ס בטקסס | צילום: רויטרס

החקירה על הטבח בבית הספר היסודי "רוב" בעיירה יובלדי שבטקסס, ארצות הברית, העלתה אמש (שבת) כי טעויות קריטיות נעשו בתגובה לירי הקלטני שגבה את חייהם של 19 תלמידים ושני מורים, בהן העובדה שכ-20 שוטרים נשארו במסדרונות בית הספר במשך כשעה, בעוד שהילדים קראו בפאניקה לעזרה בטלפון לשירותי החירום 911.

הסיבה שהשוטרים המתינו במסדרון כמעט שעה לפני שנכנסו וירו אנושות בחמוש, סלבדור ראמוס בן ה-18, היא לב ליבה של חקירה של המחלקה לביטחון הציבור בטקסס על  באירוע הירי הקטלני ביותר בבית ספר בארה"ב זה כמעט עשור.

מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח
מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח | צילום: רויטרס

לפחות שני ילדים התקשרו ל-911 מזוג כיתות הצמודות לכיתה ד', לאחר שראמוס נכנס ביום שלישי עם רובה AR-15 חצי אוטומטי, סיפר מוקדם יותר השבוע סטיבן מקרו, מנהל המחלקה לבטיחות הציבור בטקסס. בסך הכל, לפחות שמונה קריאות לשירותי החירום בוצעו מבפנים בזמן שרשויות אכיפת החוק המתינו בחוץ. עדיין לא ברור כמה מתלמידי בית הספר בני ה-9 וה-10 נהרגו במהלך תקופה זו. שני הילדים שהתקשרו ניצלו.

"הוא בחדר 112", לחשה ילדה בטלפון בשעה 12:03. אותה ילדה הפצירה במוקד 911 "בבקשה לשלוח את המשטרה עכשיו" בשעה 12:43. ושוב כעבור ארבע דקות. בשעה 12:51, או יותר מ-45 דקות לאחר שעשתה את שיחת ה-911 הראשונה שלה, הסתער צוות טקטי בראשות משמר הגבול האמריקני וסיים את המצור בבית הספר היסודי "רוב".

מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח
מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח | צילום: רויטרס

המפקד במקום, מפקד מחלקת המשטרה של מחוז בית הספר, קבע בטעות כי ראמוס היה נעול בפנים וכי ילדים אינם נמצאים עוד בסיכון, מה שנותן לשוטרים זמן להתכונן לתקיפה, אמר מקרו. "זו הייתה החלטה שגויה, נקודה", אמר מקרו, והודה שהפרוטוקולים הסטנדרטיים קוראים למשטרה להתעמת מיד עם יורה פעיל בבית ספר, במקום לחכות לגיבוי. הקריאות לחקירה עצמאית מתגברות וחוקרים ממחוזות שכנים מגיעים לתגבר את כוחות בעיירה.

במקביל, החוקרים עדיין מחפשים מניע לירי של ראמוס, בן 18 נשר מהתיכון, לא היה עבר פלילי ולא עבר של מחלות נפש, למרות שהחקירה העלתה הודעות מאיימות ששלח ברשתות החברתיות.

Capture
סלבדור ראמוס, החשוד שביצע את הטבח בביה''ס בטקסס